|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vem har sagt att e87 är en problembil??? Enklare konstruktions lösningar är ofta billigare att konstruera och reparera samt dessutom hållbarare. E87 lär bli ett lysande begagnatval när priserna har hoppat ner några snäpp. Provkör så märker du att det är skillnad på chassiet, e90 kan nästan mäta sig med e39 i komfort hänseende vilket e87 inte kan göra på låååååååånga vägar. Och då talar jag om komfort samt ljud kuliss. Det är inte samma inredning och ljudisolering i E90 som i E87 även om vissa komponenter är samma. Men som sagt ut och kör så lär du märka det för det är rätt så uppenbart efter några mil. |
|
| Ovanstående är riktat till Falstaff. | |
|
Du skrev : "Det segmentet är inte lika gediget hopkommet i varken materialval eller byggkvalitet som mellanklassen, vilket heller inte är meningen" Vad är det som skiljer i kvalité/material mellan en 320 och en 120? Som jag skrev ovan, chassi, hjulupphängning och motorer är ju i stort sett identiska. Även de flesta komponenterna i inredningen är samma. Tror snarare BMW satsade på för bra kvalité på 1-serien, för prisskillnaden blev för liten till 3-serien. Jag provkörde en 320d och en 120d innan jag gjorde mitt val. Tyvärr kändes 320 otroligt svajig, men den hade standard chassi. Eftersom jag samåker med en kollega till jobbet (i en 320) så kan jag inte påstå att jag märker någon skillnad i kvalité mellan 320 och 120. Dock behöver jag åka mera 1-serie för att kunna uttala mig mera. Gunnare vet nog bättre, eftersom han kör långt och har ägt båda bilarna :-) |
|
| e87 bygger väl på gamla e46 och jag har för mig att gunnare har skrivit att det är stora skillnader mellan de två bilarna. Frågan är väl vad det är för skillnad på gamla och nya 3-serien i så fall (e46 och e90), vad gäller kvalitétskänsla! | |
|
Menade skillnad i kvalité. Att det skiljer i övrigt, det hoppas jag verkligen att det gör. Det är ju två olika storlekar :-) |
|
| Så du menar att BMW:s bilar är lika påkostade och likvärdiga oavsett segment? Biltillverkning idag gör ur ett segmenttänkande där man har en viss budget och konkurrenter som man måste möta upp samtidigt som man inte kanibaliserar på sina egna dyrare vagnar. Att man använde en stor del lika komponenter gör inte e87 och e90 till "samma" bil. Det finns säkert lika mycket som skiljer än som förenar. Om du inte märker någon skillnad mellan e87 och e90 så får jag väl gratulera dig för då har du sparat en slant, och du har köpt en fin och snygg bil. Vilken som är bäst får vederbörande komma på själv. Men det är skillnad... För mig... Väsentlig skillnad... Ps: jag tycker e87 är snyggare än e90 men det är en annan fråga. ;) | |
|
Nu var det kvalité begreppet jag diskuterade. Att bilarna skiljer sig åt är väl självklart, men hävdar fortfarande att 120 har lika bra kvalité och är lika välbyggd som en 3-serie. Iaf om man ser till tiden bilen står på verkstaden, men visst. Sanningen lär väl visa sig när bilarna börjar passera 5-6 år. |
|
|
Verkstadsuppehälle har jag ingen aning om, dock vill jag påstå att begreppet upplevd kvalite skiljer sig åt en aning mellan modellerna. Min Cabrio Länk |
|
| Falstaff: Det beror "ju" på vad du menar med kvalitet. För vissa är kvalitet att det säger klonk i bil dörren när man stänger den, för andra så innebär det att dom kan åka 10 000mil utan reparationer, för somliga hur bekvämt och tyst man åker, och så vidare in absurdum... För att kunna diskutera kvalitet så måste man enas om vad kvalitets begreppet innebär för just dig och mig. Men jag antar att vi kan väl enas om att materialvalen är mera påkostade och sammansättningen är utförd med en större omsorg med högre antal man timmar i dom högre pris segmenten oavsett tillverkare. Eller? Om så är fallet så borde du förstå vad jag menar, eller min definition därav åtminstone. Men som sagt kvalitetsupplevelser är väldigt subjektiva och det ligger i betraktarens sinnen. Huvudsaken är att man är nöjd själv, med "kvaliteten" så att säga... Lycka till med nya bilen, den lär nog hålla ihop fint. Snygg är den också... | |
|
Du skrev att byggkvalitén var sämre, och det var det hakade upp mig på. Jag trodde du kanske hade konkreta exempel på vad som skiljer i byggkvalité. Billigare skruvar? Franz skruvar ihop bilen istället för Helmut? ;-) "Lycka till med nya bilen, den lär nog hålla ihop fint." Tack för det, men tyvärr är det 46 dagar, 19 timmar kvar innan man får den... *suck* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.