AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.708

120d spec. Komplett?

Sida 1 av 2
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Sitter med fingret på beställningsknappen. Har fått prel. levtid i mitten/slutet April.

Vill dock få lite comments på specen. Har lagt en hel del tid på specarbetet samt konsulterat detta eminenta forum för vägledning men man är ju alltid villrådig när det väl kommer till kritan.

Ok, here it comes..

Märke
120d (har länge varit inne på 130i men har nog bestämt mig för dieseln...tror jag..)

Utrustning
7AX Advantage i komb. med M Sportpaket
- Klimatanläggning
- Armstöd fram
- Radio BMW Business
337 M Sportpaket
- Dubbeleker M 207 17” lm-hjul
- Exteriördetaljer i karossens färg
- Shadowline högglans
- Sportstolar fram
- Interiörlist – Aluminium Glaciärsilver
- Dimstrålkastare
- M Sportfjädring
- M Lädersportratt
- M Aerodynamikpaket
- Individual innertak i antracit
- Instegslister med M Emblem
- M-fotstöd på förarsidan
- Tyg / Sensatec ”Flashpoint” klädsel"

249 Multifunktionsratt
442 Dryckeshållare
470 Barnstolsfästen ISOFIX
521 Regnsensor
534 Klimatautomatik
540 Farthållare
Summa kampanj M-Sport Edition

Tillägg
7YA Comfort
- Multifunktionsratt
- Regnsensor
- Farthållare
- Belysningspaket
- Automatiskt avbl. Spegel
- PDC, bak

MET Metallic (Le-Mans eller Sparkling Grafit)
5DC Bakre nackstöd fällbara
663 Radio Professional
676 Hi-Fi högtalarsystem
522 Xenonstrålkastare
420 Solskyddsrutor bak
423 Velourmattor

Komplett?

/Rocky

Mr. Burns: "Use an open-faced club! A sand wedge!"

Homer: "Mmmmm... open-faced club sandwich."
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
"Adaptiva" kurvljus om det finns? På dieslar så är webasto/eberspächer guld.

Mvh
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ser väl komplett ut tycker jag. Man kanske kan ta med navigation också om den ska bli komplett men personligen tycker jag att det kostar alldeles för mycket. En eftermonterad navigator är precis lika duktig, kan tas med till andra bilar och kostar en femtedel.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
Jag fick inte lägga till comfortpaket till min deal, utan jag fick lägga till samma saker separat... f.ö är våra specar ganska lika... du hittar min nån stans här på forumet!

Jag har lagt till bluetooth och sollucka också!
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Tack för kommentarerna.
Har slipat en del på specen och skulle in till BMW idag och göra en sista provtur samt kolla på interiörlisterna och färgerna.

Men 120d var ju utlånad just då så jag frågade om jag fick ta en provtur med 325i Touringen istället....det skulle jag INTE gjort...

Sitter just nu och räknar vad det skulle sluta på...det enda som skiljer egentligen är ju förmånsvärdet (det ska vara tjänstebil) men det kanske man kan skruva till i offerten. :-) I reda pengar skiljer det knappt 400-600:-/mån.

Jag menar en 325i T till 322400:- eller en 120d till 297000:-.

Vad hade NI gjort? 325 T är ju mer användbar...kombi etc..

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag hade tagit 325an istället. Så väldigt mycket större och trevligare bil för bara 400-600 kr mer i månaden. Inget svårt val om det hade varit mitt. Men det är ju två helt olika typer av bilar. Vad behöver du egentligen för sorts bil? Sexcylindrig motor mot snåldiesel? Kombi mot kompaktbil? Det hela styrs ju av vilka behov du har. Hur många är det som vanligen ska åka i bilen? Att få in något annat än barn i baksätet är inte att rekommendera. Vuxna åker inte alls skönt där.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Egentligen behöver jag inte större bil. Vi har redan en kombi familjen men det är ju alltid bra att kunna köra barnen i båda bilarna.

Men 325'an är ju jäkligt mycket mer kompetent på motorvägen och där avverkar jag nära 80% av alla milen jag kör. Så egentligen är ju valet lätt.

Får räkna lite mer...

Tack för synpunkterna. Är ju ett väldigt delikat problem man har egentligen men det är ju alltid trevligare att ha sådana.

Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
glöm inte bränslekostnaden när du kikar på månadskostnaden... nu har jag ju inte koll på din privatekonomi, men för mig känns 3000*0,6*10/år bättre än 3000*1*11/år

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jag hade skippat PDC på ettan. Jag har det på min men bilen är så kort så man backar nästan aldrig så långt att det börjar pipa. Möjligtvis om man fickparkerar mycket i städer. Men i parkeringshus och på stormarknader fyller den ingen funktion. Jag hade lagt till USB för ipod istället.

Sedan hade jag inte köpt den bilen utan läderklädsel till sportstolarna. Har själv motion/sensatec till stolarna och det är snyggt men det kan aldrig upplevas lika lyxigt som läder.
biltok med klockintresse
120d vs. 325iT hmm
Testa en 320d så de känner hur samma motor känns. O även en 325d
Just soppan är en grym skilllnad!
Så "bara" 400-600 kr mer i månaden blir MYCKET mer ;-)

Men du kanske har gratis soppa på jobbet?
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Menar enbart bilen då. Självklart styrs den faktiska kostnaden av hur mkt man kör o bränslekostnaden etc.. Kör inte så mkt som 3000 privata mil /år så skillnaden blir väl ngt mindre.

Dock får man en rätt go skatt på dieseln oxå. Får visserligen skattelättnaden nu men den täcker väl bara 1 1/2 år eller ngt mer.

Gratis soppa har jag ju inte. Inte vad det gäller de privata milen iaf.

Har dock bestämt mig nu för 325i T och la en beställning igår..:-))
Känns helbra!

E90 är mycket vuxnare, bekvämare, tystare, och gedignare än E87. Så gratulerar till ett smart val.
biltok med klockintresse
gedignare?
upplevd kvalitet eller verklig?
Strular 1-serien mer typ..
Är det en snikbyggd kärra utanför BMW "normal" standard?
Har jälv hamnat i samma sits som du Rocky. Har förhandlat till mig ett bra pris på en 1-serie, men tyvärr kryssat lite väl flitigt i tillvalslistan. Nu har en 3-serie blivit ett alternativ istället. Vad ska man göra? Har bara behov av en bil i 1-seriens storlek. Välutrustad 1-serie eller något snikigare 3-serie? Just nu lutar det faktiskt åt 1-serie.

M v h
Ro
41
Rocky
X3 3.0d G01
i3s
Jo, det var precis likadant för min del. Behöver inte heller större bil egentligen. Man kryssar på rätt friskt eftersom BMW kör en väldigt prisvärd kampanj just nu. Men så testade jag 325'an och sen var det helkört. Visst vill man bocka för fler tillval nu oxå men jag tycker att körupplevelsen väger upp i detta fallet till fördel för 325'an gentemot en 120d. Det känns som att det är mycket mer bil till (i detta fallet) lite mer pengar. Framförallt så är ju e91 lite mer flexiblare. Det går att lasta i lite mer prylar plus att den är större invändigt. Det går att åka bekvämt där bak och man kan ha barnstolar utan att slå knut på sig själv där bak. Sen att e91 är så vansinningt mycket snyggare bil gör ju inte valet svårare direkt.

Det var mina tankegångar och åsikter kring detta mycket angenäma "problem". :-))

biltok med klockintresse: Upplevd, lite mindre hårdplast typ. Det är nog inget fel på hållbarhet på ettan men det är en bil i Golf klassen något som BMW inte har sysslat med tidigare i någon större omfattning. Trean är vuxnare, ta dig en långtur så märker du det själv. En smakfråga givetvis...
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
I min smak så är ettans design mycket snyggare och sportigare. Treans coupé är snygg men lite för opraktisk för mig. Sen kan jag förstå att dom som kör 10000 mil om året och kanske behöver större utrymmen väljer trean utan sportfjädring för bättre komfort.

Min BMW120d:
Länk
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Powermac: Ettan är nästan storleksmässigt identisk med tidigare generationers treor så det har väl BMW sysslat med rätt länge. Men jag håller med dig om att det är en smakfråga. :)

Min BMW120d:
Länk
Tror att dagsformen och specifika bilexemplar avgör vilken av 1- och 3-serien som känns mest gedigen. Har upplevt helt olika egna slutsatser olika dagar.
Sahlback: Vad jag menade var att man inte hade sysslat med vagnar i den segmentet, det vill säga Golf-klassen. Det segmentet är inte lika gediget hopkommet i varken materialval eller byggkvalitet som mellanklassen, vilket heller inte är meningen. Med det sagt så är det inget fel på det... Men man skall inte förvänta sig något annat än just en bil i Golf-klassen med allt vad det innebär.
Fa
69
Falstaff
120d -07
PowerMac, vad bygger du det påståendet på?

De begagnade tester som finns på 1-serien kallar den oftast : "Förmodligen en av de mest problemfria bilarna BMW någonsin byggt."

Ofta refererar de till att 1-serien har samma (i stort sett) chassi, hjulupphängnad som 3-serien, och tack vare det är överdimensionerad.

I övrigt är det ju i stort sett samma stolar, ac, ratt etc som finns i andra BMW modeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.