|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har fått ett erbjudande om att köpa en 530iM-01 som har gått dryga 7500mil för 100k. Det är av en privatperson inte en firma men det kanske ni kunde lista ut? ;-) Den är svensksåld och har haft 3 ägare innan mig om det blir ett köp:-) Frågan är om det är ett bra pris eller om det är helt fel ute? Anledningen till att jag frågar är för jag har dålig koll på BMW då jag mest har haft svenska bilar innan (skäms) så prisbilds uppfattningen är väl inte den bästa på BMW för min del. Den har alltså komplett M-utrustningspaket monterat och det är någon 2-tonad skinnklädsel i den, svart och gul/orange/brun i mitten. Helskinn. Dock ingen navigering. Färgen på bilen är svartmetallic, både vinter och sommardäck medföljer och är BMWoriginal på båda. Vad är standardutrustning i dessa modeller? Kan man läsa om det på nätet någonstans? Var PDC standard osv osv. Tack för er hjälp, den kommer att vara ovärderlig. Mvh Christofer | |
|
Låter som ett riktigt bra pris. Slå till! |
|
|
Finns liknande ute på annons för runt 140' men då har de gått betydligt längre än 7500 mil. Så ja, det är bara att köpa! Mvh Johan |
|
|
Det låter som om det inte är ett helt fel objekt då i alla fall. Är det någon som har koll på utrustningsnivån i dessa bilar från start? Eller ska man fråga det i en annan del av forumet kanske? Mvh Christofer |
|
|
Mycket bra pris så det är nog bara att slå till och så lär du glömma alla svenska bilar du haft ;) Kan inte på rak arm vad som är standard men om man kan tyska hjälpligt så kan t ex på Länk vara till hjälp. Man knappar in bilmodell, år, etc och sedan får man en lista på standardutrustning samt tillvalsutrustning. ___ //Ulf |
|
|
Här är listan. Översätta får du göra själv...Dom svensksålda bilarna kan ju ha haft vissa andra detaljer som standard. Har för mig att sv-sålda 530 hade skinnklädsel som standard. Sen har ju din tilltänkta bil M-sportpaketet som bl a innebär M-optik på utsidan, 17" fälgar, sportchassi, M-sportratt, svart innertak, M-instegslister, M-fotstöd, mm. Den tvåfärgade klädslen är med all säkerhet en sk Individual beställning och har säkert kostat en slant extra när bilen var ny. * Airbag für Fahrer und Beifahrer mit Sitzbelegungserkennung für Beifahrer * Seitenairbag für Fahrer- und Beifahrer * ITS-Kopfairbags für Fahrer- und Beifahrer (Inflatable Tubular Structure) * Anti-Blockier-System (ABS) * Armauflage vorn * Automatische Stabilitäts-Control+Traktion (ASC+T) * Außentemperaturanzeige * Außenspiegel elektrisch einstellbar und beheizbar asphärisch, in wagenfarbe lackiert * Bordcomputer mit Piktogrammanzeige inkl. Check-Control mit Fernbedienung am Lenkstockhebel * Bremsleuchte, dritte * Drehzahlmesser mit Energie-Control * Fensterheber, elektrisch vorn und hinten mit Komfortschaltung und Einklemmschutz * Fernbedienung für Zentralverriegelung * Getriebe: 5-Gang-Schaltgetriebe * Interieurzierleisten hochglänzend in schwarz, grau bzw. beige * Klimaanlage * Kopfstützen(5) vorn und hinten höhenverstellbar, vorne zusätzlich neigungsverstellbar * Lenkrad: Lederlenkrad inkl. Schalthebelknauf bzw. Wählhebelgriff in Ledermechanisch längs- und höhenverstellbar * Mittelarmlehne im Fond * Nebelscheinwerfer * Paket: Nichtraucher * Paket: Innenlicht mit Beleuchtung für Make-up-Spiegel, Ausstiegsleuchten und Leseleuchten vorn und hinten * Polsterung: Stoff Flachgewebe * Radio: BMW Business RDS inkl. Antennen-Diversity * Räder: Leichtmetall (5 Stück) Radialspeiche 48 7 J x 16 mit 225/55 R 16 * Scheibenwaschdüsen vorne beheizt * Servolenkung * Verglasung: Wärmeschutzglas grün, rundum * Wegfahrsicherung, elektronisch codiert Stufe II gemäß AZT (Allianz Zentrum für Technik)/TÜV anerkannt * Zentralverriegelung mit Diebstahlsicherung (Entriegelungssperre) und Crash-Sensor ___ //Ulf |
|
|
Jag tackar och bockar för era svar. Det är mycket bra med hjälp när man känner sig lite villrådig. Verkar som om det blir ett köp av denna bil, ska bara vänta tills jag har fått in lite mer försäkringsofferter så man kan jämföra mellan olika bolag lite bättre. Just nu har jag 5700kr helförsäkring som bästa pris på denna bil. Ganska nöjd men det kanske går att få ner det lite till med lite tur. Tack för all hjälp så här långt. Mvh Christofer |
|
|
om den är svensksåld, och mätarställningen är garanterad (kollad) Så KÖP! Annars gör jag det :) |
|
| Snorbilligt skulle jag vilja säga! Köp den, kör i 2 år och få pengarna tillbaka! | |
735 |
Som tidigare sagt: riktigt billigt om allt ok! Marknadsvärde borde vara +150´. |
735 |
Tillägg: Skinn va standard.. |
|
Fruktansvärt billigt! KÖP!! Tycker även för din ålder (30?) att du har fått ett bra pris på försäkringen. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
ChristoferB, 5700 per år? Det är billigt! Betalar 8200 för min 525:a. Blogg:M3Länk |
|
|
Abbe: Japp, det stämmer. DEt är från VESTA som jag har fått det men även Sockenbolagen är lika billiga så det är till att läsa deras vilkor för att se vilka som är bäst i slutänden. Men det verkar bra i alla fall. Ska förmodligen hämta den imorrn eller på fredag. Får väl ta lite bilder och slänga upp i min profil senare när vädret tillåter lite bra "posering" utomhus. Mvh Christofer |
|
|
Sockenbolagen, kräver hem försäkring i samma bolag för att teckna bil försäkringen. Glöm inte att kolla efter rost på huv och bakluckan! Blogg:M3Länk |
|
|
Som Abbe säger så är det idé att kolla efter rost och främst baklucka, huv, nederkant dörrar samt innanför tankluckan. Titta framförallt i alla plåtskarvar, t ex öppna huven och titta på kanten på insidan. Bilen har ju 6 års rostskyddsgaranti och denna gäller fr o m den dag då bilen togs i trafik så en 01:a kan ha utgången garanti eller så är det lite tid kvar. ___ //Ulf |
|
|
Får kika efter rosten som förhoppningsvis inte finns där, men man kan ju aldrig veta. Den togs i trafik första gången 011009 så än borde det ju finnas lite garanti kvar med andra ord? Tack för era tips killar, det uppskattas jättemycket. En annan fråga, om det är obetald skatt, vem är skyldig att betala den då? Den gamla ägaren eller den nya? Sedan så vet jag att den inte har använts så mycket det sista året på grund av lite ekonomiska problem för ägaren så det verkar som om den inte har betald trafikförsäkring. Frågan är då om det går på ägaren av bilen så den förflyttas över till mig vid ett köp eller om den skulden ligger kvar på den gamle ägaren? Skulle det förflyttas över till mig så är det inget bra köp längre. Vet att skulder på bilen såsom lån hänger med men hur är det med obetald trafikförsäkring? Mvh Christofer |
|
|
Trafikförsäkringen borde vara ägarens. Dock så följer skatten med bilen och du blir alltså betalningskyldig även om KFM kommer att försöka driva in pengar från den gamla ägaren. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Vem ska betala? Den som är registrerad som ägare till fordonet vid ingången av betalningsmånaden (se tabellen ovan) är skyldig att betala skatten. Exempel: Skatten för ett fordon ska betalas i februari. Den som är ägare till fordonet när februari månad infaller, det vill säga natten mellan 31 januari och 1 februari, är skyldig att betala skatten. Säljs fordonet någon gång under den första dagen i februari är säljaren ändå skyldig att betala skatten. Ovanstående enl. vv. Själv fick jag betala fyra månaders skatt (2700) för min 525tds E34 och 2800 för den nya 530d E39 när jag bytte 18/05. Efter ett tag fick jag tillbaks merparten av skatten på E34 från vv. Antagligen för att bilhandlaren ställde av bilen. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Ville bara meddela er om att jag numera är ägare till denna bil. Den motsvarar alla mina förväntningar såhär långt. Gott drag i den motorn är det i alla fall. Tackar för all er hjälp och vi ses på forumet i framtiden. * Nöjd ägare till en 530iM * Mvh Christofer |
|
|
Grattis! ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.