|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Mina "bra grejor" är väl en sexcylindrig 3-liters motor och M-paket då : ) Nja, tror nog att många anser att E46 330 är ganska bra bilar överlag, därav hans kommentar. Förresten...är du inte medlem här Jocke, så du kan svara för dig själv? |
|
|
330-mike: Jo jag är här och kan svara men jag brukar försöka undvika det i största mån då det anses som reklam och inläggen normalt plockas bort. Rent allmänt kan jag dock säga att 330ns luftfilter och avgassystem är väldigt bra original. Min uppfattning är att det är större risk att få mindre effekt med eftermarknadsgrejor än mera effekt. Vi har testat ett gäng med grejor på rullande landsväg till BMW och kommit fram till det här. Sen finns det såklart oxå filter och avgassystem som ger mera effekt men det tillhör ovanligheterna. Och de pengar det ska satsas in på det här ger extremt dålig valuta tillbaka. Det ska hårdtrimmas elr turboladdas innan man ska behöva byta grejor på en BMW. MVH/ Qvarnis |
|
|
Ett sakligt inlägg utan att lyfta fram sina egna produkter lär nog få finnas kvar här. Dessutom har ni ju erfarenhet av just det som så många efterfrågar. Men jag kan ju ta min nästa fråga här då, som inte handlar om ett specifikt märke utan chip i allmänhet: Anser du att chipning också är bortkastade pengar på en BMW alltså? Om vi tar det låga priset i förhållande till effekten. (som enligt mig hamnar på ~8-10 hk enligt vanlig uppfattning) Att avgasbyte kostar multum i förhållande till effektökning är jag redan införstådd med. |
|
| Jag var uppe på en auk. BMW verkstad idag och frågade lite kring att chippa/byta luftfilter/avgassystem och där tyckte de att skulle man chippa bilen så skulle man byta till sportluftfilter och bättre avgassystem också. Då uppskattade han att man kunde få ut ca. 25 - 30 hästar extra. Men att byta avgassystem från kattarna är ju inte det billigaste, om man tycker att man får ut lite häst för pengarna kan man ju alltid trösta sig med ett gött ljud :P | |
|
Men du bosse....vad skulle det kalaset kosta? Jag ger bara ca 7400 i helförsäkring för min 330, så med tanke på sådana påkostade manövrar för 30 hk extra, kanske det vore läge med en M3:a istället då. Tänk och dregla: En "hellrot" M3 E46.......Mumma! : ) |
|
|
330-mike: Just chippning är det enda jag skulle kosta på mig om det gällde en i övrigt originalbil. Hyffsade prestanda - även om sugmotorerna ger bra mycket mindre än turbodito - per investerad krona. Efter detta ger det knappt något alls men kostar både skjortan och brallan om du ska ha avgassystem, racekattar och ett tuffare luftfilter. Men det är ju min helt personliga åsikt. Din modell ger ca 14 hk resp 20 Nm jmfr en original efter chipning. Det spelar ingen större roll vem du vänder dig till utan alla de större aktörerna på marknaden har idag i princip jämbördiga programvaror de laddar ner i din bil. Jämför då hellre den service du är ute efter, läget, vad du får betala, motorgarantier mm innan du bestämmer dig för vem som ska få dina pengar. MVH/ Qvarnis |
|
|
Mike, jag sa aldrig att det var billigt! Men vi kom ju in på avgassystem och luftfilter ovan så jag tänkte lite bara! Sen finns det ju olika prisklasser på avgassystem också. Ett sportluftfilter får man ju för en 4 - 5 hundra kronor. Så att köpa en M3:a blir nog mkt mycket dyrare på alla sätt och vis, även om den är "hellrot". Klarar man att byta avgassystem själv så behöver det inte bli så farligt dyrt. Med ett trimchip (2500:- from the guy above) ett 400-500kr sportluftfilter och ett avgassystem som inte är i den dyraste prisklassen så kan man komma undan med en inte allt för dyr prislapp och 30hp extra. |
|
| Det är jag med på bosse, men vi snackar väl ändå ca 12-15.000 SEK då? | |
|
Jag menar väl egentligen att om man får ut runt 10 hk för 2500 SEK så skulle jag kanske inte lägga det femdubbla eller så för 30 hk. Då kanske det är lika bra att turbolattja lite istället. |
|
| Jovars, men då blir det dyyyrt!!!... om du inte kan fixa det själv dvs. Själv skulle jag hellre kompressor mata, men då kan man lika gärna köpa en m3:a eller en m5:a istället :) | |
| Qvarnis: Jag kör er programvara som jurgen petat in för några år sedan, dock har jag ett JR insatsfilter i originalboxen också. Så jag undrar ifall det spelar någon roll? Kan jag köra vidare med det eller bör jag gå tillbaka till original? som jag förstått det kan det ibland ge negativ effekt. | |
|
itouch: Du kan lugnt rulla vidare med den programvara du har, det är så liten skillnad att det inte är värt jobbet (mappa) och pengarna att hitta den enstaka hästkraft man skulle kunna vinna. Har du ett bra luftfilter har du hur som helst någon elr några extra hk. Men OBS! Det är vanligare att eftermarknadsluftfilter ger MINDRE effekt än original. Hur det är i ditt fall vet jag inte. |
|
|
Qvarnis: jag tror att det han försöker säga är om han kan köra vidare med sitt eftermarknads filter eller ska han byta tbx till original filter för bästa prestanda. men d kanske du förstod redan.. ///Bimmarkomanen |
|
|
Bimmer330ci: Efter att på ett antal bilar ha testat både luftfilter och avgassystem på rullande landsväg skulle jag aldrig sätta på något annat än original om jag inte visste hundra-hundra att det gav effekt. Framförallt på BMW. Just luftfilter påstår jag vara den mest felaktigt hypade produkten som gäller eftermarknadsprodukter. På en sugmotor BMW behöver man inte byta någonting om man inte ska trimma väldigt kraftigt. Detta gäller särkilt deras M bilar som må ha utseendemässigt grova och tunga prylar som jmfr med fräcka och feta customavgassystem och luftfilter ändå är kanongrejor och i 9 fall av tio får se sig slagna av original. Det är väl ingen som på allvar tror att BMW lägger miljarder på en ny prestandamodell för att när det kommer till avgasrör och luftfilter bara kasta ihop något på en kvart? MVH/ Qvarnis |
|
|
Qvarnis: Tack för infon. Sportsystem har jag i syfte för lite finare sång bara, inte för effektens skull direkt. Jag hoppas inte ett catback påverkar effekten negativt. Angående mitt JR insatsfilter, du menar alltså att det är skräp om man vill ha mer effekt men att jag lugnt kan köra vidare med det och ändå ha samma egenskaper originalfiltret har? mvh |
|
|
"Det är väl ingen som på allvar tror att BMW lägger miljarder på en ny prestandamodell för att när det kommer till avgasrör och luftfilter bara kasta ihop något på en kvart?" Absolut inte, inte jag iaf..så med andra ord håller jag med dig nästan helt och hållet. En grej dock som jag tror stämmer är att just 330in och andra "vanliga" bilar inte är pressade till max utan man försökte kompromissa på alla punkter så som komfort, ekonomi osv. det jag försöker säga är att om nu bmw hade velat satsa lite mer pengar på tex insug så hade de kunnat öka effekten MEN med vissa nackdelar som tex förhöjt motor ljud eller högre bensin förbrukning..med andra ord så kan lika väl eftermarkands företag kommit på lite bättre lösningar på låt oss säga luft filter för ökad effekt... Bara en tanke från mig här :) håller med dig annars till 99,8% ///Bimmarkomanen |
|
|
Vad jag menar är att det visst hade gått att få ur mera effekt om BMW själva valt att göra så. Men då enbart om man tillsammans med avgassystem och luftfilter mappat resten av motorn tillsammans som en enhet. Nu har man inte det och att därför sätta på eftermarknadsprylar som i de flesta fall är sämre än original med framförallt inte är ANPASSAT till resten av motorkonfigurationen gör att man oftast får ett sämre resultat, men inte alltid. Detta stämmer bäst för BMW, Mercedes och Audi men även för andra märken men dessa tre väldigt bra från start. Speciellt M, AMG och RS bilarna. Där är det inte mycket att hämta sugmotormässigt original vad du än väljer. Visst är det tråkigt? Det tyckte jag oxå! Fast ett fränt ljud är inte att förakta det heller... MVH/ Qvarnis |
|
|
Hehe..det e det ju inte! Håller med dig på den punkten ;) ///Bimmarkomanen |
|
|
det känns som att motornord är bättre än itsfun i och med att de visar kurvor för sina chips (superchips på superchips hemsida) och itsfun gör inte det vilket känns mer seriöst. Och sen så i fallet med 530i eller 330i så får man de extra 20nm redan vid 2800 medans itsfun uppger att ökningen blir vid 4000 varv. /Alex |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.