AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.918

Chip till BMW 330C1 01

Sida 1 av 2
Wa
20
Waalter
BMW Z4 - 03
Hej!
Jag funderar på att skaffa mig en 330 cabbe. Undrar bara vad man kan få ut från ett chip till en 330-01. HK & Vrid? Orginal är det 231HK men har inte koll på vridet! ;)

Tacksam för svar.

Mvh Rikard
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

några kusar kanske, ganska värdelöst med andra ord.

Min Cabrio Länk
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag skulle gissa på sådär 12-15 hk med ett sportluftfilter i originalburk.

Det är vad man oftast når med chip och filter på sugmotorer vad jag förstått.

För riktig effekt blir det till att byta avgassystem också, vilket är betydligt dyrare då.
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag korrigerar mig till 10-12 hk. utan annat än chip och sportluftfilter.
Skrev fel ovan.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
330-Mike 10-12 hästar är det något du vet eller tror/hört?
Blir så nyfiken eftersom du vågar påstå detta som svar åt Waalter

Mvh Danne
Jag skulle gissa + 5-7 hk i bästa fall, och mindre än orginal om du har lite otur(inte helt ovanligt tyvärr)

Summa sumarum, strunta i det och köp m3e46 speglar eller något annat snyggt.

Orginal har 330:n 300nm/231hk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wa
20
Waalter
BMW Z4 - 03
Va inne å kikade på blocket lite efter jag skapade tråden då hittade jag en sida där dom säger att man får 22hk 34 nm? Tycker det låter mkt men jag är inte så insatt.

Tack alla för svar och synpunkter!

Nice 330 btw Anders S =)
Wa
20
Waalter
BMW Z4 - 03
Oj glömde länka

Länk ----> Länk
ja d e bara o beställa ;) ...NOT hehe

///Bimmarkomanen
Wa
20
Waalter
BMW Z4 - 03
Slängde iväg ett mail till dom. Där jag undrade om man får några garantier på att man verkligen får ut 22Hk samt 34Nm. Ska bli spännande att se om dom verkligen ger det.

Hör av mig när jag fått svar från dem...
Wa
20
Waalter
BMW Z4 - 03
Fick svar nu på morgonen! Läs nedan vad jag skrev och vad jag fick som svar.

Synpunkter?

>Hej!

>Har lite funderingar angående effekten som ni säger att man får ut om man köper ett chip från er.
>
>Ni hävdar att jag kommer få ut +22Hk +34Nm! Finns det några garantier på att man verkligen får ut detta från ert chip? Har kollat runt lite på nätet och ni verkar ha det bästa chipet!
>
>Gör ni någon kontroll efter montering av chipet t.ex "bänkar" bilen så man ser att verkligen fått 22Hk samt 34Nm??
>
>Tack på förhand!

#####################################################

Hej!

efter montering åker vi ut med kunden och provåker så att du i det här fallet blir nöjd..
alla effekt uppgifter utgår från att bilen är servad och med frächa luftfilter, tändstift etc..

mjukvaran kommer från Länk
och vi är mycket nöjda med effekt/körbarheten på dessa.

Mvh Hi-Tuning /Peter www.Hi-Tuning.com

33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
De flesta som faktiskt chipat bilen har varit nöjda med effekten, som jag har uppfattat det. Även här på AP.

10-12 är den vanligaste effektökningen på de flesta sugmotorerna, vad jag läst och hört om på de forum jag besökt. Har dock ÄNNU inte själv gjort det. Men det är på gång : )
Har de ingen effektkurva så är det inte intressant. Jag menar 5-8hk skillnad kan lika väl kännas oxo men man kan inte veta exakt hur många extra det är.

///Bimmarkomanen
Väldigt seriöst, butt dyno :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Wa
20
Waalter
BMW Z4 - 03
Någon som har chipat sin 330ci som kan rekommendera något chip? Känns som en del firmor har riktiga fantsieffekter som de utlovar! =)
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag mailade itsfun. Det är ju ett tips, eftersom han finns här på forumet dessutom.

Fråga om effektkurvor vetja.
Wa
20
Waalter
BMW Z4 - 03
330-mike:

Kan du inte posta svaret här sen när du fått svar från itsfun?
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Det här är min mailväxling med Jocke:

"Hej
>
>Är nyfiken på lösningen ni har när det gäller att skicka styrenheten
>för chipning.
>Vet inte var den sitter, eller hur jag demonterar den. Tar gärna emot
>lite info.
>
>Kan jag montera chipet själv annars?
>
>Om jag vill öka prestandan ytterligare, vad är smidigaste sättet i
>kombination med chipningen?
>

Hej!

Du monterar bort styrenheten och skickar den till oss. normalt skickar vi tillbaka den med vändade post. Vill du göra detta bokar vi en tid då du skickar och du får mera info vidare.

Avgassyste och luftfilterbyte är nästa steg men du har redan riktigt bra grejor så det kommer at bli dyrt med relativt dåligt resultat så kör på det du har säger jag."
De verkade inte vilja berätta direkt hur du demonterar styrenheten haha... förresten vad är det för "grejer" som du har på bilen som är så riktigt bra då?

///Bimmarkomanen
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Jocke missade nog bara att skriva vart boxen sitter. Dom har stenkoll på det där.
"Grejerna" som sitter på 330in är väl orginalprylarna om jag förstår saken rätt. Och dom fungerar riktigt bra. Byte till annat filter resulterar ofta i sämre filtrering av luften och avgassystem blir väldigt dyrt sett till vad man får för pengarna.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kanske ska tillägga att jag har chippat min bil hos ItsFun och är mycket nöjd. Bilen går avgjort bättre och som en liten bonus drar den dessutom lite mindre soppa.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.