AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.267

Collin har slagit till igen

Sida 3 av 3
acey: Jo, jag kommer ihåg testet när 5-serien förlorade ett test pga en "sladdande" bakvagn. Minns dock inte om det var så det skulle vara eller en felaktig bil.

Köpte Automobil idag, kanske inte Sveriges mest snusförnuftiga tidning. En reporter där har köpt en -94 993 C2 i England och håller nu på och pysslar med den, rolig läsning. De jämförde faktiskt Volvo C30 T5 mot några konkurrenter på vinterväglag. C30 uppvisade enligt dem inga tendenser att sladda vilt med bakvagnen, däremot avslutade de med orden: "skulle vilja se vilken ungdom som köper den här bilen" eller "en bil jag köper om 30 år".
Till försvar för C30 så ligger väl problemet enligt artikeln inte i det elektroniska systemet utan i att systemet förr eller senare går sönder och då blir bilen instabil och vid det laget kan den ägas av någon som inte bryr sig om/ inte anser sig ha råd med reparationer. För övrigt skulle jag hellre köpa en mindre BMW än Volvos småbilar som tex V40, som jag testat och ogillat rejält. Jag kan för mitt liv inte förstå hyllningskören avseende den bilen när min forna E46 var så ofantligt mycket finare i finish, materialval och handling.

Mvh
Mikael
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mikaelodoris: Är du inte rädd för att köra din 10 år gamla bakhjulsdrivna BMW då? Jag menar tänk om antisladdsystemet går sönder, då sitter du där i ett träd! Förstår inte resonemanget riktigt. C30 är väl knappast farligare än en 1-serie uten antisladdsystem. Och varför skulle antisladdsystemet gå sönder på Volvon? Är det inte lika troligt att det går sönder på andra bilar också?

Man ska inte tro på allt man läser i tidningen. Oavsett om det är rubriker i form av hyllningar eller sågningar. Aftonbladet är det enda tidningen i världens som påstått att C30 skulle på något sätt vara farlig. De dissar för övrigt även BMWs bakhjulsdrift.

Din gamla E46:a har finare finish än 1-serien också, ändå så säljer det ganska bra ändå. Äpplen och päron?

acey: Du blandar ihop citat och vad jag anser.

Mvh
Mikael
Ävafanken kan inte låta bli och rättar mig själv. Jag gjorde ett referat avseende artikeln i AB. Jag citerade inte.
Vidare har jag inte sett känt på eller på annat vis haft med C30 att göra. Satsbyggnaden indikerar att jag skriver om mina erfarenheter av V40 som har hyllats och jämför den därefter med E46 och upplever en stor skillnad till E46 fördel.
Naturligtvis ska man tro på allt som står i tidningen. Därför prenumerar jag inte längre på svenska tidningar och väljer utländska kvalitetstidningar som The Economist och NZZ som tyvärr rätt sällan har bilreportage. :)

Mvh
Mikael
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Mikaelodoris: Då har vi nog samma uppfattning :) Journalistiken i Sverige är på väg på en riktigt bottennivå...

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
När vi ändå är inne på antisladdtemat... jag tycker DSCsystemet lägger sig i lite för mycket, DTC är lite mer lagomläge i alla fall vintertid. Nån som vet om man kan ställa in det som grundläge utan att behöva trycka på knappen varje start? (troriochförsiginteattdetgårmendetskadarjuinteattkolla)

I alla fall är det kanon med valmöjligheterna. Att man kan stänga av det helt och hållet och köra bil "på riktigt" ibland.

Min BMW120d:
Länk
Sahlback, jag har för mig att någon lyckades 'programmera' om standardläge för DSC, men det gick inte att få till DTC. Bara DSC eller OFF, men jag kan ha fel.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.