AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.236

Collin har slagit till igen

Sida 1 av 3
Se
127
SemiImbecille
Mini Clubman S 2016
Läste vintertestet i aftonbladets "Bil" del och hittade en del minst sakt roliga bitar.
A3 vs 120i vs C30.
BMWn blir ju rätt duktigt sågad för att den tydligen kör fast överallt, visst, dock inte en rad om vilka däck som sitter på bilarna för det problemet har iallafall inte jag råkat på än.

A3:an är mkt billigare än 120i, visst om det varit en A3:a, på bilderna i testet är det iallafall en Sportback och en Sportback 1.8T ambition kostar 244.000:- i grundpris, inte dom 228.000:- som uppges i testet.

BMW får kritik för stötig och jobbig fjädring, visst det sitter ju M-sport chassit på så det är ju rätt självklart, visst står i början av artikeln men inte ett ord om fjädringen. Klart den är stötigare

Bara jag som läst testet och reagerar, funderar på att maila Robert och höra hans åsikter om detta, kan köpa att olika bilar vinner men direkta felaktigheter och utlämnande av fakta stör mig.

Fa
69
Falstaff
120d -07
Tycker ofta det är fel i tester man läser. TV (teknikens värld) hade nyligen en test med 120i, Mini och C30. Otroligt många fakta fel, även om de gillade fjädringen på 120, trots m-paket (16" hjul).

För några år sedan hade TV en test om bästa vinter bilen, kommer inte ihåg alla bilar som var med, men MB a-klass, mini var med och 166i. Där vann 116i klart.
Fa
69
Falstaff
120d -07
Ni får ignorera särskrivningen... faktafel heter det! :-)
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
haha... fast det var ju många fakta som var just fel, så din särskrivning var ju nästan ok...
Läste också testet och tänkte samma sak.
Robert Collin brukar snacka ganska mycket skit tycker jag
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det allra bästa är när Collin ger 5 plus till "att köra" trots att bilen är en konceptbil och han inte kört den :-D
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
TV har verkligen sunkat ned sig; slarviga tester och artiklar som är skrivna med dålig svenska, fyllda med raljerande utspel hit och dit. TV på 80-talet var en riktigt bra tidning med duktiga reportar - det verkar som andra tidningar än TV anställer dem stället nuförtiden...

----
BMW CS #6212
I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Platinagrå
Fa
69
Falstaff
120d -07
Kan bara hålla med. I deras (Teknikens värld) test av C30, 120i och Mini, var det flera små saker som retade mig.

I texten hävdar de flera gånger att Minin inte går att få med farthållare, men i tillvalslistan (som de publicerade) står det att den ingår i multifunktionsratt.

Sen höjer de sportstolarna i 120 till skyarna, men påpekar att de ingår i sportpaket och kostar över 33000. Borde de inte istället skriva att de kan köpas för under 6000 kr separat?

Sen var det accelerationen där 120i var 0,5 sekunder snabbare än C30 0-100, 1 sekund 0-130 och 2,5s 0-160. Men 0-402 meter där var 120i endast 0,5 sekunder snabbare, med en sluthastighet av 136 km/h. Där borde 120i ha varit över en sekund snabbare.

Sen klagar de alltid på bensinförbrukningen, oftast säkert med all rätt, men av egen erfarenhet så drar en bil som gått 100 mil mer än en som gått 1000 mil (och har lägre effekt). Borde de inte skriva hur långt bilen gått när de gör testen?!

Nåväl, småsaker kan tyckas, men de retar mig iaf :-)
Kan instämma. TeknikensVärld har förlorat trovärdigheten med biltester som gissas fram utav amatörer. Varför inte förse bilarna med samma däck/dimensioner? Standardchassi på samtliga och korrekta prisuppgifter.

Såg ni "SUV testet" förresten? Att inte värdera framkomlighet i ett sådant test är väl ändå general-fel?

BMW och Subaru tog sig fram där både CR-V (förstaplats) och Freelander2 (andraplats) körde fast....
I övrigt så gissade dom att säkerheten inte var så bra på Subaru Tribeca som fått högsta säkerhetsbetygen utav samtliga testade i nordamerika och australien...

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Do
37
Don N
130i Sports Tourer -06
Har även jag reagerat på dessa tester där C30 ofta går segrande ur striden, givetvis är det svenska motorjournalister (gubbar?) som håller i pennan.

Man jämför T5 med 120i då 120d, eller varför inte 130i som är prestandaalternativet nr 1 i samma klass, ligger närmare till hands.

Dessutom motiverar man ofta C30 som segrare pga ekonomi när man vet att målgruppen för dessa bilar bryr sig minst om ekonomi och mest om köregenskaper, utseende etc.

Efter att ha kört C30 T5 kan jag bara konstatera att det är "just another Volvo"...

Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
"Körglad för att vara framhjulsdriven" hette det i en test. Jag kollade in C30 på premiärhelgen för att få ett intryck själv. Tycker inte det alls går att jämföra med vare sig BMW120d eller Audi A3. Den ger ett mycket billigare intryck och borde följaktligen kosta mycket mindre än dom. Det blir ju inte en kanonbil bara för att man tar mycket betalt, bilen ska också motsvara värdet.
Bakstolarna är kul men det är helt öppet till bagaget. Känns inte mysigt alls.
Dom riktar sig till DINK men jag tror att den kommer att säljas mer till pensionärer som vill vara lite tuffa men ändå svenskt trygga.
Fattar inte hur en del på detta forumet kunnat tala sig så varma för den bilen.

Min BMW120d:
Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sahlback: Enligt din logik borde väl alla köra 120d? Volvo har fått in över 20 000 förhandsorders på C30. Vilket är otroligt bra. Att folk har olika smak är väl bara att acceptera? Jag tycker att A3, C30 och 1-serien har en rad olika för- och nackdelar.

C30:is fördelar är komfort, pris och design gentemot Ettan. Det sista är subjektivt. Dessutom finns det ett miljöalternativ till C30 i form av 1,8 flexifuel, vilket bör vara populärt i målgruppen.

Man ska inte haka upp sig på prestandamodellerna, A3 3,2, T5, 130i eftersom de står för en väldigt liten del av försäljningen. Där har Volvo inget att säga till om, men jag tycker att en basutrustad C30 står sig mycket bra mot en basutrustad 116/118 eller motsvarande A3. BMW och Audi behöver rätt många kryss i utrustningslistorna för att börja kännas premium. Materialvalen i C30 tycker jag känns mer övertygande än i Ettan.

som sagt, det skiljer inte speciellt mycket mellan modellerna, utan det är den personliga preferensen till varumärket eller en speciell egenskap (tex RWD eller AWD) som kommer avgöra i tillslut.

Personigen tycker jag att ju fler valmöjligheter desto bättre :)
Visa användare
427
Marcus555
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
största felet med c30 är att de kommer bli jättevanliga i sverige... (tror jag)
enda volvon man hajar till när man ser är ju xc90...

men jag håller med acey om att en basutrustad 116i inte är så speciellt kul...

Jag är iaf glad att inte alla väljer BMW!
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Absolut! Den som vill ha en 480 öh... C30 ska absolut köpa den. Det är bra att folk har olika smak och att det skapas arbetstillfällen i Sverige. Jag är glad att BMW inte är Sveriges mest sålda bil.
Vi är ju tackochlov alla lite subjektiva och inte minst du Acey som säger att dom tre har olika fördelar och sedan går alla dina efterföljade exempel i C30s favör. :)

Min BMW120d:
Länk
Marcus555; Kom till Stockholm och dom finare delarna där är XC90 nästvanligast efter V70/XC70, i Tyska AMS blev C30 sist i ett test mot A3 och 1serien.

Stephan
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Hade det inte varit för att interiören i C30 inte matchar exteriören i "designighet" så hade det varit ett attraktivt val för mig. Jag tycker nog att s40 interiören är lite för stel för att matcha utsidan.

Sen kommer nog C30 att sälja i drivor i 1.8 flexifuel varianten som tjänstebil, förmånsvärdet är ju i princip obefintligt.
Visa användare
427
Marcus555
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
stephan

misstänkte att det var stockholmarna som satt på dem, efter att ha varit i sälen över nyår!
Men, men - finsthlm är ju inte representativt för resten av Sverige! Finns väl nästan fler porsche än volvo där?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Tycker den här diskussionen blir lite larvig. Alla människor har olika smak och olika åsikter. Några av dem blev journalister. Vi som kör BMW gör det av en anledning, att det är bra, snygga och körglada bilar med hyffsad kvalité. Har vi så dåligt självförtroende att vi måste hävda oss så fort det framkommer någon negativt i någon tidningsblaska. Kan vi inte bara vara stolta BMW ägare istället?

Att starta en forumtråd för att gnälla på Collin för att han sagt några negativa saker i ett test blir bara löjligt. En sådan liten sak måste man ju kunna ignorera. Och hur mycket vi än vill tro det så bygger inte BMW världens bästa bilar objektivt sett. Men vi vill så gärna tro det och det lyser igenom i trådar som denna.

Låt Collin göra sina tester och låt honom tycka att C30 är bättre än 1-serien. Då blir det fler som köper en C30 och det gynnar ju bara 1-serieägarna, för hur kul skulle det vara om alla åkte runt i en 1-serie?
Fa
69
Falstaff
120d -07
Absolut LexCom, men en del av inläggen handlar om sakfel och slarv i testerna, dessa brister måste väl ändå få diskuteras.

Sen har det väl alltid varit så att svenska motorjournalister håller på de ”svenska”. Samma sak gäller ju i Europa, där motorjournalister har en förkärlek till de inhemska bilarna.

Jag tycker det är positivt att 1-serien inte är för frekvent bil i stadsbilden, och där är A3 och C30 (kommer att bli) en vanligare bil. Såg en C30 som Hertz hyrbil häromdagen, den är ett tecken :-) Sen är det väl självklart att dessa bilar kan vara bättre på vissa punkter, annars vore väl konstigt.
biltok med klockintresse
Trots att jag inte kör BMW, håller jag med Falstaff.
Skit med faktafel o reportrar som har personliga favoriter.
Knappast proffsigt!
Just reportrar SKA ju vara oberoende.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Vissa motorjournalister är lite som musik och filmrecencenter. Tröttnade på Teknikens Värld för ett antal år sedan när dom kunde komma fram till att Ford och Opel byggde bättre bilar en Audi och BMW. Har själv ägt 3 "Oplar" och vet hur kvalitén var på dom. På en som jag köpte ny rostade trösklarna sönder redan andra året trots noggrann skötsel. Dom tog inte det på rostskyddsgarantin. Det var ungefär samtidigt som Audi lanserad helgalvade karosser. Då tänkte jag: Never again Opel!

Min BMW120d:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.