AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.261

Collin har slagit till igen

Sida 2 av 3
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
sahlback: ...och sen köpte du en bmw och tänkte: Never again Audi =) eller?
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Haha. Nä, jag gillade mina A4or men bakhjulsdrift är roligare.

Min BMW120d:
Länk
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Appropå Svenska partiska biljournalister
Jag tror det var i tv4+ motorprogram i helgen
De jmf Saab 93 aero cab mot Volvo C70 T5 cab

han sa
"Volvo och Saab är en klass för sig var det gäller inredning av bilen allt sitter perfekt och snygg, bäst i världen för detta tycker jag"

sedan

köregenskaper
Saab 5
Volvo 5

Totalt fick
Saab 18/25
Volvo 22/25

Jag menar vad fan är detta?

En sak kan jag säga
En 325 ci Cab (e90) som kommer med "bara" 231hk kommer att vara fan så mycket bättre än en jävla volvo och saab.

Sedan ang. köregenskaperna har saab de bästa när man inte svänger sedan när man svänger så försvinner egenskaperna snabbt.

Jag undrar om en Tyskmotorjournalist sagt samma sak om han gjort samma test?
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Jobbigt är väl ändå att inte få diskutera ett valt ämne i ett fritt forum.....

Min åsikt är att C30 inte är bil nog att jämföras en 1-serie... låt den utklassa coopern och clion men låt det stanna där....
Do
382
DonAmir
som sagt så fort en Volvo eller saab kommer in i bilden vinner den bilen överlägset alla kategorier nästan i sverige vilken bil de än jmf den med bli den av collin +++++ VÄRLDSKLASS!!!!

Volvo C30
BMW E87
Audi A3
VW Golf

Volvo S60
SAAB 93
BMW E90
Audi A4

Volvo S80
SAAB 95
BMW E65
Audi A6

Skulle en volvo eller en saab vara vinnare i 10 fall av 10 oberoende motortyp

Så är det

Därför vinner alltid C30 mot en E87 i sverige
Do
382
DonAmir
Jag menade självklart en E60 inte E65

Förresten Collins senaste bedöming av C30 (Sladd Volvo)

Länk

Förresten
gillar denna citaten
únder köra
"5-plussare på asfalt men köregenskaperna vinterväg är inte bra. Bilen styr in perfekt i kurvorna hur halt det än är, men bakvagnen sladdar vilt. Visst är det underhållande för en aktiv förare, men knappast lämpligt för en familjebil på allmän väg."

1. Om C30 är 5plus vad är en 130i med Msportbaket i köregenskaper
2. Intressant att en framhjulsdriven bil sladdar med baken...
3. Är detta är familjebil?
Do
382
DonAmir
Kan någon förklara vad den tyska biljournalisten tycker om C30 mot A3?

Länk

min tyska är inte bra
em
538
emilsson
i4 M50 -22
I sammanfattning:

A3 är mer kompetent på vägen men C30 är snyggare och har en trevligare framtoning och A3'ans bättre väghållning spelar ingen större roll i vardagen. Dom tycker också att C30 är den snyggaste golf-klass bilen i världen. Ekonomiskt sett så är det dött lopp.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
DonAmir: Varför skulle inte en framhjulsdriven bil kunna sladda med baken? Har du aldrig kört en Mini?
Tror att C30 skrivs upp pga nyhetsvärdet, och kommer snart att börja sågas av samma skäl (ej längre en nyhet) eftersom bilen kanske inte är i topp rent objektivt. "Katastrofegenskaperna" i vintertestet är en början.
biltok med klockintresse
Niklas har rätt.
Kom ihåg alla lysande recentioner Oplar/Fordar/mm får första månaderna för att sedan glömmas bort.
Journalisterna tycker det senaste är bäst.
Det är väl all god gratismat/dricka på releaseen, hehe.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Usch!! (nu kommer jag att vara lite partisk och jag vet inte varför jag måste skriva så mycket om just Volvo men i alla fall här kommer det)

Har ägt 3 Volvo (varav 2 hyfsat nya) och de hade följande gemensamt:
- Gnissel och olika ljud såpass att en musiker skulle få förnyad kreativitet.
- Slapp styrning
- Alla tre bilarna drog åt höger

När jag första gången släppte ratten på min nya BMW och den gick rakt fram trodde jag knappt det var sant.

Lägg därtill att jag känner folk på Volvo som slutar pga uruselt arbetsklimat (främst utvecklare/ingenjörer). Folk med utbildning behandlas som skit och har låga löner och slutar, kvar stannar folk utan drivkraft och vilja. Detta kommer att påverka kvaliteten i framtiden.

Jag älskade Volvo då jag ägde min 850 Turbo (trots att den drog åt höger), men på senare år har jag nästan tappat förtroendet för Volvo helt och hållet.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Don Amir: Om man vill få ut lite av en tysk sida utan att kunna tyska så kan man "översätta" sidan genom att klicka in hela länken här:

Länk

Det blir lite knasigt men det går att förstå en hel del.

Min första bil och enda Volvo var en Amazon kombi. Den var säkert urkass med dagens mått mätt men sin första bil gillar man väl ändå.

Min BMW120d:
Länk
Do
382
DonAmir
NJa är inte Volvo egentligen in ford?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
niklas.olsson: "Katastrofvinteregenskaperna" berodde på a) en sensationstidning och b) för lågt lufttryck och felaktiga hjulvinklar på testbilen. Kommer du inte ihåg när en annan svensk bildtidning hävdade att BMW 5-serie var livsfarlig och hade ett antisladdsystem som tillätt allt för mycket sladd? Jag har personligen vintertestat C30 i Kiruna på både bana och vanlig välg och kan säga att den är lika trygg som vilken S40 som helst...

Jag tror vidare att få BMW-förare kommer att välja en Volvo (oavsett vilken), men det har mer att göra med att man gillar BMWs egenskaper snarare än att alla andra bilar är skit.

Sen tycker jag att det är b e d r ö v l i g t att journalister inte kan få till rätt fakta som pris, motoralternativ och andra basfakta. Men komihåg att biltester (förutom kanske automobils a-test om vi pratar svenska tidningar) är rent subjektiva. Och är det inte så vi alla köper biler? Framförallt vi BMW-ägare köper väl mer med hjärtat än hjärnan än många andra bilägare?

Acey: Ha! Mina BMW-köp föregås av rationella undersökningar som sedan analyseras och som slutligen leder till lika rationella köp! Yeah right. Fet chans. :)

Alla skulle troligen köra Toyota/Mazda o dyl. om bilköpare vore rationella, tydligen är vi inte det, inte heller jag som dock under pre-BMW-tiden faktiskt var rationell vid köpbeslut, men sedan gick det snabbt utför och idag styr irrationaliteten mina köpbeslut avseende bilar.

Jag har noterat att Collins står lågt i kurs på detta forum, vilket jag upplever som något oförskyllt. Visst föredrar han tydligen Volvo och Mazda Miata, men att alla har sina favoriter är väl detta forum ett bevis för. Han har åtminstone civilkurage och tycks våga torgföra åsikter som går mot strömmen.

Jag håller dock med mångas åsikt om att motorjournalister har svårt för att leta fram rätt fakta och att deras slutsatser emellanåt är märkliga, men med tanke på den allmänna förflackningen inom den svenska journalistkåren så följer de bara en trend och står på intet vis ut.

Mvh
Mikael
Do
382
DonAmir
T.o.m. Clarkson har ju en BMW så folk kan ändra sig....
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Motorjournalister är väl som vi andra... jättesubjektiva men vill gärna framstå som väldigt objektiva.

Min BMW120d:
Länk
Kanske en filosofisk fråga som definitivt skulle höra hemma i ett "Fritt forum" om det fanns här på Autopower:

Finns det objektiva åsikter? :D

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
erito: En bra fråga, och jag håller med Sahlback. Alla försöker vi väl framstå som objektiva när vi talar i egen sak? :o)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.