AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.189

Hur fungerar TMC i navin?

Sida 1 av 2
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
I navin står det TMC hela tiden så då måste den vara på. Men hur fungerar den?
Eller har jag haft sådan tur att den aldrig behövdes aktiveras när man har navin på?
Eller kan nån beskriva hur den fungerar?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Börja med att kolla på Vägverkets sidor om TMC eftersom det är dom som ansvarar för TMC i Sverige:

Länk
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag brukar få små ikoner i navigatorn för vägarbete och dylikt. Verkar dock inte vara uppdaterat särskilt ofta. Skulle ju vara kul med "ögonblicklig" uppdatering och mer information som på t ex trafiken.nu.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
måste manha en rds kanal inställ då typ p3 för att den ska fungera?`För alla kanaler är väl inte rds eller?

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Nej du behöver inte ha någon speciell radiokanal inställd. TMC har ingenting att göra med den vanliga radiomottagaren. Det är navigationssystemet som har den RDS-TMC-mottagare som krävs för att visa TMC-info på kartbilden.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Under det senaste 1,5 åren så har jag fått TMC-meddelande på två ställen i Sverige. Kör man i Tyskland så är det i regel flera om dagen.

Är det fler vägbyggen, olyckor, köer i Tyskland eller är vi bara dåliga på att använda systemet. Ska i alla fall gå in på vv och läsa om det.

___
//Ulf
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
hur raderar man alla Meddelande som sparas där då ?? jag ahr en hel hög med meddelande som ligger under Trafik info så jag vet inte ens vilka som är aktuella
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
=> peter78w, när det står TMC så måste det göra det i grön färg för att allt skall fungera. Är det blå eller röd text fungerar det inte.

Det är den vanliga RDS-radion som tar emot TMC-data och skickar det till nav-systemet - OM man har en CD/DVD i med rätt TM-information isatt.

Mvh Björn
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Programmer: Du måste ha något fel på din Navi om du inte får in mer TMC-meddelanden. Kanske behöver den uppdateras.

Jag har TMC till min Garmin Nüvi 360 och får massor av meddelanden om vägarbeten, väglag, köer, olyckor m.m. runt Göteborg.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Programmer> Det går inte att jämföra Sverige med Tyskland. I Sverige är vi ju helt värdelösa på detta. Skulle tro bra nära sämst i hela Europa. I Tyskland sänder de ju ut dels TMC i mycket större utsträckning men inte minst meddelanden på radion om trafiklägen minst var 20 minut. För att nämna ett land till så tex Kroatien sänder ut meddelanden på Kroatiska, Italienska, Tyska och Engelska om hur trafiken, färjorna etc fungerar.

Nä, ett bättre vägradioprogram vore att föredra i Sverige.

De gånger jag får TMC-meddelanden i Sverige är de tom ofta helt felaktiga. Finns inget vägbygge dit man kommer tex. Tänk om jag då hade hade accepterat en omväg???

*BAWORAK*
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gorban: jag har navi i båda mina bilar och fel är det inte på dom då jag får meddelande när jag kör i Tyskland. I Göteborg har ingen av varit så det är möjligt att det skiljer mellan olika delar av landet. Tror nog det är som Svante skriver, vi är helt enkelt inte bra på detta...

___
//Ulf
co
968
commander_krill
520D touring xDrive -18
525D -11
X3 2,0D -13
530iM -02
För min del har det funkat bra, men det är kanske lättare att hålla den uppdaterad i norra landsändan. Har faktiskt fått info när vägen varit avstängd p.g.a. olycka med en alternativ route.

Freude am fahren
bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
Jag har Navi I 530:a TMC funkar perfekt , i Z4 har jag problem , men skall in med den till våren till BMW, för att kolla det. 530 använder jag varje dag i Göteborg och TMC:n styr mig rund köre och olyckor varje dag i göteborg och alla andra ställen ,

Dr
77
Dr. Cosmo
M3 SMGII CAB - 02
Hej

Dum fråga, men är du säker att du har rätt station aktiverad?
Starta GPS>> klicka Info knappen(stora skärmen, vet inte vad de andra har)
Här under hittar du en meny TMC....nägonting. Klicka på den så kan du själv välja var infon ska komma ifrån.

Cosmo
bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
NU har jag z4c igång och BMW har beställt ny delar från Tyskland , för att vi skall få TMC att fungera oavsett vilken radion kanal som är aktiverad. Fortsättning följer

Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
TMC fungerar bra tycker jag. Det visas på skärmen nästan varje dag men mycket av informationen är i onödan. När det varnas för halka på en stor väg, t ex, och navigatorn frågar om jag vill köra runt halkan på småvägar istället. Som om det skulle vara mindre halt på småvägarna. Varningarna för olyckor är däremot bra.

"BMW six appeal"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har också rotat lite med TMC'n i veckan. I 320'n som jag kör ibland så har jag märkt att då och då kommer varningar med förslag om alternativa vägar. Går man in och tittar under meddelanden så ligger det en hel drös.

I 530'n så händer det aldrig och under meddelanden så är det tomt och TMC symbolen är grå till skillnad mot grön i 320'n. Med andra ord så är TMC inte på i 530'n. Försökte aktivera i GPS-menyn men det enda som hände vara att symbolen blev röd och sedan åter grå. Gick sedan in i INFO och såg att TP-station var DR1 dvs dansk riksradio. Försökte välja SR3 men den ville inte köpa detta. Kom nu också ihåg att det var jag själv som avaktiverat detta tidigare då jag när bilen var ny ständigt blev avbruten i radiolyssnandet av danska trafikmeddelanden. Hur som helst försökte jag ändra till SR3 ett antal gånger utan att lyckas men när jag dagen efter startade bilen så lyste TMC grönt och nu var SR3 valt som TP-station.

Var också inne i menyerna på 320'n och kunde konstatera att det i denna var angivet SR 3 samt att menyerna skiljer sig en del mellan MK3 och MK4.

Nu väntar jag bara på nästa vägbygge...

___
//Ulf
bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
Jag tror att trafik meddelandena kommer från Radion , TMC kommer från vägverket, men meddelandena kommer via radions kanaler, det som man tror att är problem med min z4c är att det kan vara fel på mottagaren , (jag får tmc om jag lyssnar på P# i göteborg , lyssnar jag på P4 kommer inget via TMC) , så att den skall bytas , på min 530:a kan jag lyssna på vilken kanal som helst och få TMC information in i systemet, om jag förstår det rätt så kommer trafik info via radion som rösta i radion , som bryter normal sändning , medan TMC kommer från Vägverket ,via radion och påverkar Navigatorn.

bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
P# skulle ju vara P4

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
E60 med navigation har två radiomottagare. En till att lyssana på radio med och en annan som ständigt håller koll på TMC meddelande på en TMC radio station. I Sverige sänder SR ut dessa signaler.

Det fungerar hur bra som helst i vår E60 och i vår förra bil, en Volvo V70 med org nav (RTI). I Danmark fungerar tjänsten mycket bra också, och de är överlag snabbare än Sverige på att uppdatera TMC meddelanden, fast färre bilar här i landet är utrustade med org navi med TMC mottagare.

De gånger vi har varit i das Vaterland har tjänsten fungerat ypperligt med ständigt uppdaterade meddelande om trafiksituationen. Körde i Frankrike i somras och förstår inte ett dugg franska på alla de trafik meddelande som kom på radion, men i navigationen varnades vi om många olyckor och köer längs motorvägarna när vi drog söderut mot Rivieran :-)
bm
115
bmw145
530D-11 F07
116 -05
z4 coupe -06
Hej Sim,
Vi tog europa express i sommaren 06 - 850 mil 13 dagar (biarritz i väst milano i öst) e60 530dA -04 (bästa bil jag någonsin haft , har , byt moment omvandladern på garanti har varit enda problem) TMC:n funkade perfekt, har business nav , hämtade z4c (e86) med pro nav ,när vi kom hem och TMC fungerar bara om man lyssnar på P3 ,funkar inte på någon annan om man lyssnar på annan kanal, på bmw sverige, har man en annan z4c med pro nav och på den bilen har man inte samma problem så jag tror att det är ett fel på min dual mottagare , ny på väg från tyskland.
Men som du säger är man litet slöa på TMC info här om man jämför med dk.de.och fr. .
PS! jag körde från: göteborg till bryssel med hjälp av Nav och Tmc utan köer 1297 km , retur bryssel - göteborg utan köer 1290 km . distansen mellan ytterpunkterna fågel vägen var > 70 km . man blir bara imponerad och tacksam att inte behöva sitta i köer i tyskland.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.