|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag har lite trubbel med bruksbilen. Problemet är att den blir grymt svårstartad när det är lite diesel i tanken. Ungefär vid 20L sträcket är det mkt svårstartad, och när den går kan motorn dö när man släpper gasen. En kompis trodde på pumpen i tanken, kan det vara den? Någon som varit med om samma sak? Bilen är en 525 TD touring -95 som gått ca 34000mil (minst). | |
|
Det låter som om det kan vara förpumpen vid tanken. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
om du inte vill köpa en ny så koppla bara bort skiten, ta slangen från armaturen som går till förpumpen bara och fäst i botten på tanken går hur fint som helst |
|
|
ser ut så här Länk |
|
|
och förpumpen Länk |
|
| Hur fäster man slangen i tankbotten? Kan man lita på bränslemätaren efter detta? | |
|
Hej igen. Har haft upp pumpen nyss, den fungerar och pumpar på bra. Sitter det nån backventil mellan filter och förpump? Det enda jag kan tänka mig är att soppan rinner tillbaka i tanken. Ska fortsätta kolla. |
|
| Nej det finns ingen backventil det bygger på att det är tätt | |
|
När bilen fått några år på nacken (och vid byte av förpump) är det lämpligt att montera en backventil i anslutning till förpumpen. Du kan lätt kontrollera om symptomet försvinner om du parkerar i nerförsbacke. Fungerar det då är det antingen något läckage (returslangar etc.) eller så behöver du en backventil. BMW-folket hävdar med en dåres envishet att det inte skall vara någon, men enligt en mekaniker på Bosch i Högdalen, har det t.o.m. funnits en verkstadsorder om montering av backventil i samband med byte av förpump. Att motorn dör under färd tycker inte jag tyder på att bränslet rinner tillbaks, utan något annat. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Parkeringskollen gäller i uppförsbacke | |
|
dieselmose: du fäster bara slangen i det fäste som igentligen skulle hålla fast förpumpen. har kört så i flera år samt mina vänner likaså som jag gjort det på deras bilar och jo tankmätaren kan du lita på även efter detta. lol om den dör under färd så tar den ju in luft förmodligen från filterhuset någonstans om nu inte filtret är så täppt att det inte kommer fram något |
|
|
Jag vet en som hade detta problem med en bensinare iofsig en vw men felet berodde på ett litet hål i tanken där det kom in luft. Felet visade sig bara när det var lite i tanken. Vet ej om detta är till någon hjälp. |
|
|
@gto80, Om man parkerar i nerförsbacke rinner inte bränslet tillbaks till tanken och symptomen försvinner. Parkerar du i uppförsbacke finns symptomen kvar och man lär sig ingenting. Tro mig. Jag har brottats med det här under en hel sommar. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Vet jag hade det på min tds också men bara i uppförsbacke och har man returlackage så spelar det ingen roll hur bilen står parkerad om den inte har en backventil monterad | |
| Att pumpen går när du plockar upp den är inte konstigt, då skakar du i gång den. Det är inget ovanligt att dom kärvar, får du inte igång bilen så "kicka" till i botten på tanken så brukar den hoppa igång. (bäst med "chauförsskor" = trätofflor) | |
|
Dr Stein har ju redan problem att starta och man kan misstänka returläckage bl.a. För att bekräfta returläckage parkerar man i nerförsbacke och upphör problemet då, bekräftas misstanken. Upphör det inte, får man söka vidare. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Dr Steins fel e exakt som jag hadde på min 525-93a. På BMW Göteborg tog reservdelar fram en retur ventil som monteras på returslangen imotorrummet. Med resultat av en lättstartad motor och nästan tom tank. |
|
| Backventil skall inte monteras i motorrummet utan så nära tanken som möjligt dvs ovanpå armaturen för att behålla bränsle i hela ledningen..sen är det även vad det gäller förpumpen så att man kan tro att den fungerar bara för den hörs att den går,men det är inte säkert den är så frisk så den orkar leverera bränsle. | |
|
Bilen går bra nu, har ca 30 liter i tanken än så snart visar det sig. Iof var filtret ganska dyngigt, har monterat ett nytt nu. Kanske har med saken att göra. En sak jag minns var att jag testade att parkera bilen både i uppförsluting och nedförslutning utan någon förbättring vid start. |
|
|
Då rinner inte bränslet tillbaks. Ingen backventil behövs. Kanske fick du igång förpumpen när du lossade den. Man brukar höra den då man vrider om tändningen och väntar på förglödningen. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
Först!! sök finnt säker 100st inlägg om just förpumpen!! du ska MÅSTE ha förpumpen til en TDS du förstör rotorpumpen innuti pumpen annars! de äldre elektroniska som helgonet pratar om är till 524td dom klarar detta hur som hälst ska du ha en pump... jag säger av egna erfarenheter och av andra dieselmeks erfarenheter MVH Erik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.