AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.345

Hur hårda är Polisen på "vinterväglag", dvs när man ska ha vinterdäck?

Sida 3 av 3
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
k1mzo:

Jag är fullt medveten om att SOMMARdäck och DUBBFRIA vinterdäck inte är samma sak ;-)

Har i stort sett nya dubbfria Nokian på min 530 men idag hade det nog passat bättre med en dubbad variant.. Jag var 8-10cm ifrån att plantera höger fram & bakdörr i en vägskylt.. Hade "tur" att få stann på bilen precis innnan skylten men fick dra fram den med bogserlina ur snön.
Har nog litat liiite för mycket på DSC´n men man får nog erkänna att den inte fixar alla "dumheter" man gör ;-)

Mvh Jimmy
Frifart: det finns flera saker som styrker att man ska utomlands.

Ska du till tyskland så är ju ett pass bra att ha. Lite packning osv

Platsen där du stoppas ska också vara mellan hemmet och den planerade resvägen.
dom kan kräva ett intyg från tullen när du åker ut.

Det finns många sätt att styrka att man verkligen är på väg utomlands.
Ci
531
CiM
325ciM-04
vad har ni för belägg för era påståenden? är det någon som har pratat med polisen eller vv angående detta?
att ni ska utomlands innebär inte att ni ska utsätta er själva och andra för fara!!!kör ni med 60-65 profil på däcken kan man komma fram, men med 30-35 profil kommer man inte många meter.

åkte själv till tyskland julen 2005/2006, då skaffade jag vinterdäck utan dubbar (det var tur det). ÄVEN om jag hade fått åka med sommar sulor, så hade jag låtit bli.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
CIM, Jag försår vad du säger om att inte utsätta andra för fara, men vad har profilen på däcken med saken att göra?
Breeeda sommardäck ä också farligare, på vinterföre.

Sådär 155-165 bredd kan vara lagom, plus en 4-5 mm mönster, på sommardäcket.

;-))
F
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Daniel,
Vem bestämmer vad du ska ha med dig när du åker utomlands? Polisen som stoppar dig?
Vad jag vill säga är att en polisman kan ju tro vad han vill. Finns inget som säger att du behöver visa upp varken pass eller packning om du blir stoppad av en polis. Säger du att du ska utomlands så har polisen fått veta varför du inte kör med vinterdäck.

Cim,
Ingen har påstått att man bör utsätta andra för fara. Vi diskuterar det juridiska i att köra på sommardäck under vinterförhållanden. Om jag har dubbdäck och sommardäck, inte fasen åker jag o köper nya dubbfria däck för att jag ska till Tyskland. Är det snorhalt när jag ska börja min resa får jag ju välja en annan dag att åka.

Min Cabrio Länk
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Jag kan inte se något logiskt i att lågprofildäck skulle vara halare. Vad har profilen med att göra vilken friktion du har mellan däcket och vägbanan?
Paap Reeder
Anders S ... inte kan det väl heller fungera så att vår vän med Porschen ovan vid Norrtull bara skulle kunnat säga till polisenmannen med blocket i högsta hugg ... att han var på väg till Bayern??

MVH /// Paap R

kilroy
Självklart kan man inte "skylla" på någon utlandsresa om polisen stoppar en med sommardäck när det är vinterväglag...utan att bevisa at det är sant.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Ci
531
CiM
325ciM-04
drutten: lågprofildäck är betydligt hårdare, därför blir det extra halt. har du högre profil, blir gummit mjukare.

anders s: det juridiska dämpar inte min samvete när jag har kört ihjäl en annan människa. att kringå naturens lagar och klämma sig fast vid "juridiska lagar" är helt fel.

men fortfarande har jag inte fått svar på min fråga, vad säger vv och polisen om att köra med sommar sulor om man ska utomlands?
kilroooooooooy hjälp, du är duktig på lagar.
Dr
659
Drutten
325i Touring -08
Va? Gummit blir mjukare för att man har en högre profil? Hur i all världen vet gummit om vilken profil det har?

Att däcksidan blir styvare med lägre profil köper jag, men det påverkar ju inte gummit. Eller menar du att de använder en hårdare gummiblandning till lågprofildäck?
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag förstår inte riktigt vad ni hänger upp er på. Undantag från lagen om vinterdäck vid vinterväglag säger att vid påbörjad eller avslutad resa i utlandet så får bilen vara utrustad med sommardäck. Självklart kan det finnas poliser som blir griniga och ifrågasätter sanningen i att man ska utomlands. Men det finns fortfarande inget som exakt anger vad just du bör ha i bagageluckan när du åker.

Cim,
vet inte om väljer att missuppfatta mig eller om du helt enkelt gör det. Varken jag eller någon annan har påstått att den moraliska handlingen vid en olycka skulle mildras av den juridiska förklaringen.

Min Cabrio Länk
Ha
110
Habul
530dA -99
Man ska inte överdriva vinterdäcks förmoga.
Första man lär sig i körkortsskolan är att anpassa körstilen efter dina, bilens och vägens möjligheter. Med andra ord om du kör ihjäl någon med sommardäck då är det ditt fel och förmodligen det skulle du även ha gjort med vinterdäck. Så kör du med sommardäck hålla ratten hårt , tänk på att du har dåliga däck, undvik polisen och anpasa farten.
Det väsentliga är väl inte vad farbror blå kanske skall kräva för "bevis" för utlandsresa, det viktiga är väl att OM man gör det kör med anpassad fart. Som kan vara 10-50 kmt saktare än om man haft vinterdäck på.
Det kunde han gjort vid Söderbärke för 7 år sedan, som trodde att hans fina breda sommardäck var nått att ha, när riskvägen där var snötäckt. Det sades att olyckan berodde på att det satt sommardäck på bilen, men inte ett ord om att farten kunde ha avpassats med hänsyn till förutsättningarna (bl.a. däcken).
Oftast skylls olyckorna på "det hala väglaget" i notiserna efteråt, men denna gång var det allså bara däcken som skulle varit problemet. Mörker.....

F
Paap Reeder
... fick inte änden ur idag att kolla med högste vägtrafiklänsman vad han säger och kräver i bevisväg om man sitter fast i en snödriva på Norrtull och säger att man skall till Venedig!!

Lovar att bättre mig på måndag.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
VET NI HUR DET ÄR ???? ... man tror inte sina öron!

Om jag blir stoppad av länsman kl 0320 en lördagkväll på väg hem från diskot med 3 mm sommardäck, dansskorna på och nylonskjorta och sitter fast i en snödriva och han kommer farandes med bötesblocket ... kan jag bara säga att jag är på väg till Berlin.

Inget kan kollas eller övrigt får sägas ... bara göra honnör och jag kan be honom skjuta på!!

Alltså Madre mia ... tur att man inte är trafikpolis.

Likaså gäller undantagen även utländksa fordon, veteranbilar (min M535:a -86:a får jag väl då köra på sommarsulor ...?) mfl.

Man kan aldrig med vanligt förnuft klura sig till olika lagars andemeningar.

MVH /// Paap R
Ci
531
CiM
325ciM-04
det var som f***********n. så man får köra med sommar sulor bara man ska utomlands.
kilroy
Paap har helt rätt, jag kollade upp frågan på högsta nivå idag. När Vägverket formulerade undantagen från lagen om användande av vinterdäck så "glömde" man att ge polisen något lagrum för att t ex kräva att bilister måste bevisa sin utlandsresa på något sätt.

Du kan alltså starta din resa i Kiruna i full snöstorm med sommardäck och vid en poliskontroll hävda att du är på väg till Danmark. Polisen saknar juridiska möjligheter att kräva någon bevisning för att du skall åka utomlands.

Men....det står också i lagtextens undantag att "fordon får köras med sommardäck i vinterväglag, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten".

Med andra ord så uppstår det en tolkningsfråga om det råder ovanligt svåra vägförhållanden vilket kan medföra att undantaget inte gäller.

I det fallet kommer polisens bedömning att stå mot den enskilde förarens vilket mycket väl kan betyda att fallet hamnar i tingsrätten. Även om du som bilist kan övertyga tingsrätten om din faktiska utlandsresa så saknar det helt betydelse om förhållandena under resan varit sådana att undantaget inte gäller.

För övrigt så är den juridiska tolkningen av vinterväglag kristallklar...den omfattar INTE enbart den väg du kör på utan också anslutande vägavsnitt.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Ci
531
CiM
325ciM-04
kilroy: tack för en utförligt info!!!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Paap: Veteranbil blir 535:an först när den fyller 30, så det är ett tag till.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.