|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Ska köpa en 520 i malmö på måndag. Det kommer vara nollgradigt under dagen men vägarna är snöfria, och dem saltar väl på E4an Tycker ni jag ska chansa på att köra med sommar däck? Jag vill köpa ett par bra/billiga vinter däck här i upsala, inte malmö. | |
| Jo, det är verkligen sant. Jag trodde dock att t.ex e4an var saltad och om det inte snörar, och är nån plusgrad så är det väl lugnt. | |
Paap Reeder |
... innan du startar så ring till polisen och fråga om "Vinterväglag" råder inom de områden du skall köra genom. Säger dom Vinterväglag är du rökt på 4x800:- (tror jag det är ...) + att du inte får fortsätta. Köp bilen+ 4 nya v-däck ... så är allt lugnt. MVH /// Paap R |
|
E4 är i dagsläget hur fin som helst. Det ska dessutom hålla sig över o grader en bit in på nästa vecka i hela södra sverige. Jag skulle inte tveka en sekund att köra på sommardäck sträckan Malmö-Uppsala på måndag. Risken att bli stoppad för en vinterdäckskontroll är mindre än att åka dit för fortkörning även om man är en kronisk fortkörare. |
|
|
Det är inte böter per däck utan per fordon. Det kostar alltså samma att bli stoppad med 2 underkända däck som med 4 st. Jag vill minnas att beloppet är 1200kr men den detaljen kan jag ha fel på. |
|
Paap Reeder |
Jag står på mig. Grejen är inte den om den enskilde bedömmer vägen för snå/is-fri eller ej utan om polisen klassat området som vinterväglag eller ej. På vår 70-väg genom området är det sällan snö eller is p g a saltning o s v men på tvärgator är det detta ... således fick en boende i området böta för fel däck på den torra 70-vägen ... och fick dessutom lämna bilen på plats och bärgare fick ta den hem. MVH /// Paap R |
|
,,och sommardäcken tappar mycket av grepper redan vid flera plusgrader (under 5-6grader) . Så vare sig det är halt eller inte, så kan sommardäcken bli hårda och därmed få väldigt dåligt grepp. ,,bara en påpekan. |
|
|
Där jag bor är det den aktuella gatstumpen som avgör om det är vinterväglag eller ej. någon form av fruset vatten på vägen=vinterväglag. Om det är is på vägen en bit bort avgör inte vad som gäller på gatan brevid. Men detta är faktiskt upp till varje polismyndighet att avgöra hur man vill hantera frågan. Skriver man inte på så blir det tingsrätten aom avgör vilket jag nog skulle föredra. |
|
|
Om du är osäker på väglaget så kolla på VVs sida Länk. Det där med däck är till var o en o var man bor. Jag skulle kunna köra på sommar däck året runt för det finns inget som heter snö eller is idag i närheten av där jag bor. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Vägverkets defenition av vinterväglag är om det finns snö, is eller frost på körbanan. DEt är den defenitionen som tingsrätten anammat. Alltså, någon form av fruset vatten på vägen=vinterväglag. Inget fruset vatten= inte vinterväglag. Sedan kan vissa polismyndigheter och framför allt vissa enskilda poliser ha en annan uppfattning. Men den är deras och delas inte nödvändigtvis av tingsrätten. |
|
|
inte på E4... Den tolkningen har jag aldrig hört talas om i alla fall och den tillämpas som tur är i nte i västra götaland. |
|
|
Observera att det som vägverket åsyftar är "VÄGBANAN", dvs även vägren och mittsträng! Givetvis gäller definitionen för den specifika väg man kör på! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| En ytterligare komplikation kan inträffa om du råkar ut för en olycka. Försäkringsbolaget kan, om du saknat vinterdäck trots vinterväglag, sätta ner ersättningen eller helt neka ersättning beroende på omständigheterna. | |
kilroy |
Det kan ju knappast bara vara den vägen man kör på som avses, även angränsande vägavsnitt måste ju omfattas. Såvida ingen bilist flyger med bilen över de angränsande vägavsnitten... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
kilroy: Om man är på genomresande på E4 så är ju sidovägarna fullständigt ointressanta i det området man då skulle bli stoppad. Man ska sikta på att vara bra! |
|
kilroy |
Thorssa* Det kan man ju tycka...tyvärr tror jag inte din uppfattning delas av varken polis eller domstol. Själva motorvägen (om vi nu bara pratar om motorväg) kan ju vara isfri, däremot kan ju anslutningsvägarna mycket väl vara isiga. Behöver man oplanerat lämna motorvägen så finns ju risken för att du INTE uppfyller lagkravet om du kör med sommardäck. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
Paap Reeder |
... så här är det: Hela områden klassas som vinterväglag eller ej och inte enskilda vägar. Motiv: ... tänk om E4 måste stängas av ... du vinkas av en polisman in på en byväg och med dina sommardäck kör på en barnvagn ... o s v varvid polismyndigheten i slutänden skulle bli sakansvarig. Dom har lärt sig bättre än så. MVH /// Paap R |
|
Sätter en slant på att det är den faktiska vägen du kör på som räknas! På samma sätt blir du ju knappast fälld för att ha kört 110 km/h på motorvägen bara för att en anslutningsväg råkar vara skyltad till 70 km/h! På samma sätt blir man inte fälld för att ha kört på E4 i Malmö om den inte är "vinterväg", bara för att "samma E4:a" råkar ha snö på sig i mellansverige...! ;o) "Brottet" begås när du kör bilen på "vintervägen", vilket sker när du kör på en väg som har is/frost eller snö på vägbanan (hela vägens bredd räknat, inklusive vägrenen). Däremot kan man köra olagligt på tillfartsvägarna om de är "vinterväg" och kan således straffas för detta, men då sker detta på "vintervägen" och så fort du är uppe på "icke vinterväg" kör du lagligt. Om en polis skulle vinka in en bil med sommardäck på en "vinterväg" är det ju upp till föraren att köra vidare eller stanna bilen. Det är ju detta man måste kalkylera med om man envisas ha sommardäck på vintern - jag kanske inte kan köra vidare lagligt om något oförutsätt inträffar... Sedan finns det några undantag där man får köra på sommardäck på vinterväg. Kolla broschyren: Länk Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
kilroy |
Johan B* Jämförelsen med olika hastighetsbegränsning på motorväg och anslutande väg är helt irrelevant. Hastighetsbegränsningarna ändrar sig inte, varken i minut- eller timskalan, vilket däremot underlaget kan göra. Som Paap säger...tvingas du lämna motorvägen via en osaltad isig avfart lär varken polis eller domstol har någon förståelse för dina argument. Vintertid så gäller det ju att inte utgå från det BÄSTA möjliga underlaget utan det underlaget som under rimliga gränser kan tänkas uppstå under resan. Startar du resan i ett snöfritt Malmö och avslutar den i Luleå med 50 cm snö så är det ju förhållandena i Luleå du får kalkylera med. Paap* Polismyndigheten kan ALDRIG bli ansvarig för att du som bilist kör med sommardäck när det är vinter, oavsett vad som händer. Straffansvaret ligger alltid hos den enskilde föraren. Visserligen förekommer det en del märkligheter i trafiklagstiftningen men inte i detta fallet... Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
|
Kilroy, det är precis det jag menar! Så länge du kör på "sommarväg" är det ok, men så fort du lämnar denna och kör på "vinterväg" kör du olagligt och kan fällas för detta. Men så länge du kör på torr motorväg, spelar det ingen roll hur vägarna kring denna ser ut, så länge du håller dig på den torra motorvägen...(det är när du kör ut på vintervägen som olagligheterna börjar). Det är ju "här och nu" som brottet kan begås och det är alltid föraren som är ansvarig för framfarten... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är väl helt ointresant vad vi "tror" om polisens, eller domstolarnas bedömning. Det som gäller är ju hur tillämpningen från desa myndigheter är. Enklast är ju att kontakta länstrafikgruppen, eller motsv. och fråga. Göran FWD - Nej tack! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.