AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.347

Hur hårda är Polisen på "vinterväglag", dvs när man ska ha vinterdäck?

Sida 2 av 3
kilroy
gorth*

Jag utgår i mitt resonemang från den officiella bedömningen som trafikpolisen i Skåne gör.

Johan B*

OK...då är vi överens. Problemet är att ditt resonemang är "teoretiskt" eftersom det i praktiken är lite svårt att ta sig till/från en motorväg med sommarföre om alla omgivande påfarter/avfarter är isiga...

Jag förstår dock hur du menar...

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Kilroy: i Västra Götaland är det inte teoretiskt eftersom det är just så dom hantear frågan här.

Det är sträckan man kör på som inte får ha vinterväglag om man har sommardäck elelr mindre än 3mm mönster.

Om du vägrar skriva på böteslappen så kommer det att hamna i tingsrätten och dom är itne på något sätt bundna av Skånes polismyndighets policy.

Faktum är att det inte blir ett lagbrott innan man faktiskt kör på vinterväglag.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Och för att komma undan i detta sammanhang räcker det med följande förkaring:
Att du har varit på resa som påbörjas eller avslutas i utlandet.

-End of discussion- ;)

Men seriöst, självklart vill jag inte uppmana någon att åka med fel däck. Tänk på ditt eget och andras liv!

Min Cabrio Länk
Ci
531
CiM
325ciM-04
fel och fel. vet någon hur många färre döda har vi vintertid sedan lagen om vinterdäck? och hur många flera döda i sviterna av mer partiklar som dubben åstadkommer?
skulle va kul och få dessa siffror.

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Om man t.ex skall åka till Tyskland, där dubbddäck är förbjudet, får man väl använda sommardäck även i Sverige, har jag för mig. Alltså resan till Tyskland, genon Sverige.

BMW CS #5206
Paap Reeder
Nu var jag in till länspolismästarens kontor i stockholm och tog reda på fakta.

- det är alltid polismannen på plats som avgör om det är vinterväglag eller ej.
Nu är det ju så att har man en större kontroll så har kontrollplatsen givetvis återförsäkrat sig på stastionen om vad som gäller o s v.
Har man en enskild "uppgörelse" på en länsväg så är det ju så att en smart polisman stannar en ju där det är vinterväglag och inte i en söderbacke ... o s v (min tolkning)

- jag hade missuppfattat det där med område. Med område menas att det inte är förhållandena på bara just den rastplatsen i en södersluttning på E4 eller vad som för tillfället är under däcken precis där man stannat som gäller utan på aktuell vägsträcka .. typ is i norrsluttningen efter 2 km o s v och bedömningen blir "vinterväglag"

- har du blivit börfälld för att ha kört med sommardäck på vinterväglag får du inte flytta bilen från platsen ... annars blir det dryga dagsböter. Det är bärgare som gäller ... om man inte ber att få låna polisbilens däck för en tur ... dom skall ju ändå stå kvar ett tag ... (mitt tillägg ... inget som länstrafikgruppen rekommenderade att ta upp s a s)

- hela vägbanan ... inklusive vägrenar skall vara torr och is- och snöfri d v s inga plogkanter får finnas som läcker ut is/vatten på vägbanan

- i exvis finland finns inte "tillägget" mellan aktuella datum ..."om vinterväglag råder eller förväntas". Mycket enklare och redigare. Punkt slut. Inge diskussion ... fram med böteslappen.
Den svenska medelmjuka vägen är inte alltid den enklaste att tolka.

- en massa undantag finns. ToR till Jesperado, utländska bilister och nått mer fall som jag glömt nu

- jag frågade om det i lördags rådde vinterväglag på E4 mellan Malmö-Stockholm och svaret var att det gjorde det med största sannolikhet INTE

- om Essingeleden är saltad och isfri och man blir stoppad på den så kommer man att bötfällas ty alla lokalgatorna är isiga och har vinterväglag och på Essingeleden får ma ninte stanna eller parkera.

- mitt exempel med barnvagnen var fel. Polisen kan aldrig fällas för att man själv begår ett trafikbrott. vinkar dom in dig på en isig kringfartsled får du stanna på plats och beställa bärgare för vidare hemfärd.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... fel igen:
" jag frågade om det i lördags rådde vinterväglag på E4 mellan Malmö-Stockholm och svaret var att det gjorde det med största sannolikhet INTE".

Det blev fel ... jag skulle skriva att det var vinterväglag som rådde ... i a f i 08-län som han kunde svara för.

MVH /// Paap R
Paap Reeder
CIM: dubbparticklar bidrar till att sänka jordens medeltemperatur och motverkar den uppvärmning som CO2 skapar genom att minska instrålningen.

MVH /// Paap R
kilroy
Paap*

Bra sammanfattning av läget. Samma filosofi gäller för polisen i Skåne, högst sannolikt gäller den i hela Sverige. Den filosofin är ju inget som polismyndigheterna plockat fram själva utan är ett resultat av den juridiska bedömningen som gjorts tillsammans med domstolsväsendet och vägverket.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack Paap! Då VET vi. ;)

Göran

FWD - Nej tack!
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Jag blev stoppad vid Norrtull två dagar före jul med sommardäck på Porschen. Det var 5 grader varmt och ingen snö eller is så långt ögat nådde. Polisen skrev rapport på sommardäcken. Jag skrev inte på något erkännande, så det blir väl tingsrätten. Det finns säkert någon misshandel med känd gärningsman som kan avskrivas så tingsrätten hinner med detta flagranta trafikbrott. 1200 kronor vill staten ha om jag blir fälld står det i de papper som nu någon hos polisen lagt ned tid på att skicka till mig två gånger.
En timme innan jag stoppades i Porschen körde jag samma sträcka, till BMW i Solna från centrum, i min 320Ci med dubbdäck. Det fanns inte tillstymelse till halka, så nästa sväng tog jag racern. Man vill ju inte sprida partiklar i den luft barnen skall andas. Undrar om tingsrätten köper miljöargument?

Harry
Ci
531
CiM
325ciM-04
hahaha paap. i finland kör man med raka puckar. där är inte syftet att lura billister på pengar.

harry: om temp. var över 5 grader och ingen snö och is, behöver du inte vara oroligt. bara det står i polis rapporten. lycka till!
Paap Reeder
... harry: Enligt min uppfattning skall tingsrätten gå mot en enskild polisman i en bedömning av läget som är svår att motbevisa nu i efterhand.

... hmmm!

Givetvis kommer han att hävda att man inte får stanna, bo eller eljest lämna bilen på den aktuella platsen där väglaget var sommarväglag och det fanns säkert någon bakgata med litet snö på att "hänvisa till".

Det märkliga är dock att han lät dig fortsätta!! Var det vinterväglag skulle du inte fått fortsätta helt enkelt.

Du måste ha ordentligt på fötterna med lokala väderrapporter, vittnesuppgifter o s v ... och helst ett målsägarbiträde om det skall gå vägen.
Ta fram dygnstemperaturer +/- 5 dagar där lägsta dygnstemp framgår och du kan då bevisa att det omöjligen kunde varit vinterväglag.

Staten lägger ju inte ner miljoner på en tjänstemans utbildning och tjänst för att sedan underkänna hans vittnesmål i rätten.

Var det sommarväglag skall du gå fri ... så är det bara.

MVH /// Paap R
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Harry:

Dessutom finns det ju kryphålet att du skulle utomlands med bilen och inte fick använda dubbdäck där (Tyskland) då har man ju faktiskt "rätt" att använda sommardäck på bilen..

Mvh Jimmy
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
4a nya däck kostar mer än 1200kr i böter!!

Hallå, skåne ingen snö och knappt minusgrader, ta det lungt och håll mycket goda avstånd så lär det inte bli någon olycka. (Likadant som när man köper en bil avställd, man kan ju inte hålla på och krånga med påställning osv, bara att köra ändå, fast lungt.)
K1mzo: Ska du utomlands så behöver du inte ha vinterdäck på din bil.
Du måste dock kunna styrka att du verkligen är på väg till eller från utlandet.
Tex genom att visa en färjebiljett, något kvitto från McDobalds i Hamburg osv.

Då får man köra på somardäck med 1.6mm i snöstorm.

Att säga att man ska åka till tyskland imorogn bitti hjälper dock inte.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Länk till Vägverket: Länk

Står inget att mönsterdjup på 3 mm endast gäller vinterdäck, vid vinterväglag ska däcken ha 3 mm mönsterdjup. Så använder man sig av undantaget, som man ju bara behöver göra när det de facto råder vinterväglag, måste man samtidigt ha minst 3 mm mönster i däcken man har på.

Nu är inte länken direkt till paragrafnivå, men det var vad jag fann som presenterade det överskådligt.

Sex på alla fyra, roligast så!
Paap Reeder
... sedan kommer vi till FBolagens "hårdnande syn" på detta.

Du kör med sommardäck på vinterväglag och lyckas "rädda dig och din klenod" in i en snödriva utan plåtskador.
Bokom kommer din polare ... också med sommarsulor ... och sopar in i dina nyinköpta klarglas/diodbakljus.

Hur kommer "räkningen att lyda".

En sak är säker att f r o m nästa år i a f kommer du i snödrivan inte att få full ersättning ty FB säger att hade du inte kört på sommarsandaler hade du inte hamnat i drivan ... och tagit upp plats för kompisen när han skulle dit.
Kan bli så att du får stå för båda fiolerna.
Dina bakljus och hans nya Xenonkit.
... smaka på den bananen!

MVH /// Paap R
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Kimzo,
Det är väl inte så konstigt egentligen. Ska du behöva handla in fyra nya däck för 10´ bara för att du behöver åka över gränsen?

Daniel,
Det där med att styrka utlandsresa är jag tveksam till. Visst, det kan bli rättegång och det är upp till rätten att avgöra om du ljuger eller ej. Men ärligt talat så tror jag inte att du är tvingad att köpa biljett till färjan, innan du åker. DET skulle i så fall vara sjukt.

Min Cabrio Länk
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tänk om man ska till ett land där man inte behöver åka färja, vad ska man då ha med sig, hotellbokningen? om man ska bo hos en kompis då, hans namn och adress?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.