AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.951

Är alpina bilar eller BMW M-bilar bäst?

Sida 4 av 6
Lars Jakobsson
Var mest nyfiken bara :p

Brackigt? Ja, kanske..men hellre det än 50 årskris i en Alpina ;)

Men det är tyvärr så många ser M bilarna, iallefall dom som inte äger en själv.

Alpina är fina, köper nog en själv om...30 år :)

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Lars -

Spöade 2 st m3 e46 med min B3s som jag hade , en cabbe och en coupe ( ni 2 läser säkert detta och kan också intyga) på 402 meter . Coupen var den segaste , cabben lite större skillnad . Testade dessutom ett flertal gånger . kan tillägga att båda hade smg låda om de nu kan göra någon skillnad ?

Men som många redan har sagt , på en bana har säkert alpinan ingen vidare chans . Men dom som går och tror att b3s:en är "sladdrig" "gubbig och vek har väldans fel . Skulle själv beskriva den som råå och stenhård , dessutom är ljudet bra mkt goare än i m3:an .

Smaken är som baken , själv så provkörde jag 2 m3 e46 innan jag slog till på B3s:en , det självklara valet ;)
Davici: Det är stor skillnad på starter med en SMG och manuell. Förvånar mig inte att du vinner om det är en icke van smg-förare bakom M3an.

Mvh,
Jacob
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Lars Jakobsson

Du kommer att ha trevligt när du blir "gammal" :D

Sååå?
Har vi kommit fram till vem som vunnit och är bäst än då? ;)
V12 LeMans
Som novis inom SMG (har bara kört en 330 e46 med SMG), undrar man vad som är svårt med hantering av SMG?

Jag trodde det var "det enklaste i världen", att hantera en "automatisk" koppling.

Har kört Ferrari F430 med liknande vxllåda(F1), och tyckte det var "skitlätt", gasen i botten och släppa gasen vid växling.
V12 LeMans: Varför släppa gasen vid växling?

Att köra SMG är inte svårt, men däremot är det många som inte lyckas göra bra starter.
Förvånar mig inte att du vinner om det är en icke van smg-förare bakom M3an...........Ok
V12 LeMans
Jag fick lära mig av rallyexperten/instruktören Björn "Nalle" Jonsson på Motorevents på Mantorp, att det blev smidigare växlingar och framförallt mindre slitage om man släppte eller i alla fall lättade på gasen vid växlingar.

Gäller kanske bara Ferrari-/Lamborghini-/Maserati-bilar?

*Ler* ja... De ska vara Italienskt.. Goa bilar gör de minsan.. Hojar med...
Men vad spelar det för roll om den ena är si snabb och den andra så snabb? Det är väl själva upplevelsen av anrättningen både bakom ratten och rent okulärt som skänker köparen glädje. Alltså hur kraften levereras och i vilken förpackning den presenteras. För mig så är det BMW:s M avdelning som bygger vagnarna jag suktar efter, även om Touring Alpinor kan vara väldig bra att leva med i en vardagssituation. Och som sagt andrahandsvärdet för Alpinor är bättre och dom är något snålare på drivmedel vilket gör dom ännu mera attraktiva för plånboken. Fast om man skall tänka på pengar så är det väl bara att glömma bägge så... ;)
V12 LeMans
PowerMac: Håller med , det finns en bil(eller ett helt gäng bilar, om du frågar mig) för oss alla.
Lars Jakobsson
Davici>>Hahaha, ok..men du.. då tar vi och kör 402m så får vi se :)
Kan tom. lägga en lite prispott till vinnaren :)

Bäst vi tar med nån som filmar så kan vi lägga upp resultatet sen så slutar snacket sen :)

Rullar din i vinter eller vill du vänta till våren?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Han har ju precis sålt bilen och även om den inte är levererad till nya ägaren så tror jag knappast han ställer upp några race...

___
//Ulf
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
vill jag åka fort så köper jag en alpina....

men vill jag åka ännu fortare så köper jag en m modell.så enkelt är det och ingen kan komma med något annat.

ps: jag tippar på lars i alla lägen.
V12 LeMans: Vem bryr sig om smidiga växlingar när man kör bana? :)

Då vill jag att bilen ska växla så fort som möjligt.

Mvh,
Jacob
V12 LeMans
Hehehe , Jakob_M3 :

Det beror på hur rädd man är om bilen, och hur stor plånbok man har.

Min personliga åsikt:
Race-bilar är byggda för racing=växla så fort som möjligt.
Gatbilar inkl. M-bilar är byggda för gatan , möjligtvis undantag M3 CSL.
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Vanliga M3or är väl ganska baninriktade också? Har läst en del landsvägstester och där brukar M3orna hamna förvånandsvärt dåligt med förklaringen att de egentligen är inställda för bana. Nu är det väl kanske inte världens mest vetenskapliga tester men ändå.

Tacka vet jag Porsche 944 Turbo, där har du en relativt billig bil som käkar m3or om man gör enkla trim. (Nu kommer jag få på öronen ;)
Lars Jakobsson
Mmm..Porsche gör fina bilar :)

Tyvärr gillar jag inte inredningen i dom :(

tandeberg
Enligt mitt tycke har alpina "halkat" efter M-bilarna på de senaste 15 åren , innan dess kändes alpina dock mkt värre en M-bilarna.
Ta de värsta modellerna av e24 m635 VS b7 , visst var b7an värre på sitt sätt med sina 330 hästar.
Likaså e34 M5 3.6 VS b10 biturbo

Men efter b10 och b7s end-datum har m-modellerna varit värre.

För detta kommer jag säkerligen få en massa arga inlägg men jag tycker även Alpina tappar lite av sitt sportideal när de börjar med dieselmotorer(!)

Men självklart är Alpina helt klart en mer exotisk bil än m

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.