|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Undrar bara vad ni har för åsikter om vilka bilar som e bäst!!! t.ex. ....vilken föredrar ni av alpina B5 och M5 MvH /// #FREDRIK# (((#M-POWER#))) | |
|
Det är lite som att jämföra äpplen med päron, det är ingen som är bättre än de andra, de har olika inriktning helt enkelt! (Men självklart lutar jag åt att Alpina är bättre ;) ) /Marcus |
|
|
Inget lätt val men om jag hade haft förmånen att välja så hade det nog blivit en B5. Ovanligare, mer diskret, lättare att leva med i vardagen och drar mindre soppa. Men att svara på vilken som är bäst kan jag inte, bara vilken som skulle vara bäst för mig... ___ //Ulf |
|
|
För mig är alpina mer komfort, sport och kvalité på samma gång...och.... BMW M är mer råå sportighet och ren kör känsla tycker jag!!! eller vad säger ni??? (((#M-POWER#))) ¤ ((ALPINA)) **A gentleman never travels behind less than twelve cylinders** |
|
|
Denne fd ägare av en M5 E60 har sin uppfattning klar... Länk Personligen lutar jag mot B5, jag är lite varann gällande 5 serien; E12; B7 Turbo S vinner mot M535i E28; M5 vinner mot B7 Turbo E34; B10 4,6 6vxl vinner över M5 E39; M5 vinner över B10 V8s Men skillnaden är inte stor, den avgörs snarare av skicket på objekten. Stephan |
|
Lars Jakobsson |
Jo, håller med dig Fredrik. Dom nyare Alpina verkar roligare än dom gammla, men tror inte att en sån som är intresserad av en M3 kollar på motsvarande Alpina speciellt länge.. rent prestanda mässigt har Alpinan ju inte en suck, därimot så känns dom lite speciellare..men lite för gubbiga för min smak tyvärr. |
|
lars jakobsson: Alpina har väll visst en suck? Alpina b3s spöar väll m3:an, eller är jag ute och cyklar? Skillnaden mellan De värsta Alpinorna och M bilarna är inte jätte stor prestanda mässigt. Däremot tror jag att Alpina får det svårt på bana där det svänger :) mvh. |
|
|
Och för att flika in angående (E36) M3 och motsvarande 3-serie från Alpina: En M3 har svårt att utmana B8'an ordentligt... Så den biten om att Alpina inte har en suck kan jag tyvärr inte hålla med om. Men, men. Olika karaktärer, beror på vad varje individ är ute efter. Men en sak är helt klar: Alpina's större bilar är ordentligt lyxutrustade! (Kolla t.ex. 7-serien, B12... komfort! :) ) /M |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
En av varje är ett gott recept! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
Det ända gubbiga i mina bilar är nog han som sitter bakom ratten Mvh Lennart |
|
Lars Jakobsson |
Dom tester jag sett mellan M3 E46 och Alpinas motsvarighet (vad den nu heter) så har inte Alpinan haft en suck, ni får gärna länka till nån som säger motsatsen? Vad jag vet om den gammla Alpinan så var den väl aldrig riktigt i närheten av E36:an heller. Så att det skulle vara M3:an som utmanar Alpinan? mja, tvärtom va? ;) För mig känns Alpina som AMG, gubbigt.. bara en känsla. Lite som R hos Volvo, dvs förfinad, knappast M.. Så där stämmer det med komforten in.. |
|
Kolla denna! Länk "BMW M5 vs Alpina B5 vs Mercedes-Benz E55 AMG vs Brabus E V12" |
|
|
Lars: Allpina länkar själva till testet som Automotorsport har gjort mellan alpina b3s och m3 e46 , tyvärr åker m3an på pisk.. ;) |
|
|
Lars Jakobsson: Läs på lite om B8'an om du tvivlar om att det finns prestanda i Alpina |
|
V12 LeMans |
Hehe, som Programmer skrev , Alpina är lättare att leva med till vardags. En kul jämförelse: Alpina roadster S med 305 hk kör ett varv på Ringen på 8.15 min och 0-200 km/h på 22.6 s M roadster (Z3) med 321 hk kör ett varv på Ringen på 8.32 min och 0-200 km/h på 24.7 s ( har ej SportAutos tider på Z4 M roadster tillgängliga i skrivande stund) Man kanske kan tycka att man inte ska jämför Z3 och Z4, men ganska intressant, tycker jag. Så , Lars Jakobsson, Alpina kanske inte är så gubbiga. |
|
Den frågan har ett upplägg som bäddar för många pajkastningar utan relevans.. Jag har alltid inbillat mig att M samt Alpina bilarna inriktar sig på helt olika målgrupper? M-bilen är verkligen en sleeper men jag tycker faktiskt att en b5 känns snäppet mer exklusiv. Du vet att ´skalan av männniskor som känner till vad alpina emblemet står för är beydlit färre än dom som genomskådar ditt M. Prestandan ser jag inte mycket skillnad på speciellt inte på svenska vägar även om jag nog hellre ser att man piskar en M-kärra på den lokala banan än en alpina. Hurvida man känner inför M vs aplina är nog snarare en sak som sitter i själen än på pappret som visar effekt. Jag sneglade själv på lite B6'or när jag bestämde mig för en e30 kaross men tyckte att M3e30 hade så mycket mer. Formen, racinghistorian, intriören. Ja allt tilltallade mig mer men hade jag gått upp i storleksordningen hade det nog blivit en alpina. |
|
|
Darklight: Han skrev väl Alpinas motsvarighet till M3 E46. Då kan man ju inte jämföra med en E36. Alla de tester jag har läst så finns det ingen E46 Alpina som har varit snabbare än M3 E46. B8 vs M3 E46 så vinner ju M3 :) Mvh, Jacob |
|
| Davici: Länka gärna till det testet. M3 E46 har iaf på pappret bättre prestanda än B3 S. | |
| Alpinorna känns lite hemmasnickrade i sin design mera som en trimmad och stylad BMW än en sportvagn i limokaross som M-bilarna. Andrahandsvärdet är bättre för Alpina och som entusiastvagn så är det lite kul med numererade exemplar. | |
|
Alpina= mer vardagliga, mer lättkörde o lite softare i fjädringen. Kanske mer lull lull oxå. M= mer race känsla, lite stötigare, direktare känsla i broms,styrning osv. De går väl inte igentligen att gämnföra dessa 2 i mina ögon sett. Vill jag ha en mer race inspirerad vagn väljer jag en M. Men vill jag ha en mer vardaglig körmaskin väljer jag Alpina ///Micke |
|
|
En sådan här tråd blir ganska lustig iom att många av de som skriver aldrig har kört en Alpina ! Gubbiga ............. skenet bedrar :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.