AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
8.952

Är alpina bilar eller BMW M-bilar bäst?

Sida 3 av 6
A.G: En riktigt snygg bil du har. Där till och med stripsen ser riktigt bra ut. Gratulerar till den!
Visa användare
875
Europa Meister
E31 850/6 -91 M-sport
Håller med, en riktigt fin bil. För att säga mitt i debatten om M resp Alpina så känns Alpinan mer exklusiv med hänvisning till begränsade upplagor. Jag ser M-bilar oftare på gatan. Har själv aldrig ägt en Alpina men jag tror inte att någon är bättre, det handlar som så ofta om tycke och smak och sådant kan man disskutera i flera år.
mvh Daniel

Länk
När det händer så händer det fort, Autobahn
Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
Jag tycker att fram till till ungefär mitten av 90 talet var alpinorna häftigare än m bilarna ,men nuförtiden tycker jag dom har halkat efter i effekthysterin.
Det är rätt konstigt när folk skriver att dom är gubbiga för att dom har deko set och träinredningar,är en 318 sportig när den har plast aluminumlister?
Lars Jakobsson
Det är inte bara träinredningarna och dekoset samt fälgar.. det är hela bilen, utblåsen..skärmarna...allt.. Hade dom utgått från tex M3 e46 kaross så hade dom blivit bra mkt snyggare.. Hela utstrålningen av en Alpina är som en antik affär. dock kanske inte deras motsvarande av tex 6 serien osv.

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Lars Jakobsson;

Vad är det för fel på en sådan här , tycker du att den utstrålar "Antikaffär" ?

Länk

Länk

Är det att den endast har två "pipor" i bak och enbart 18`` fälgar ?

Dom utstrålar 50+ och det är "ju" också dom som är målgruppen vid nybilsköp av en sådan bil så... ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
PowerMac, skulle tro att typ 80% av nybilsköparna som köper en M3, M5 eller en M6 är minst lika gamla...! ;o))

Handlar helt enkelt om att de flesta unga inte har råd med så dyra bilar helt enkelt...

I mina ögon är M-bilarna "dussinbilar" i jämförelse med Alpinas dito, på gott och ont.

Glöm inte bort att det var just Alpina som stod för väldigt många av t ex E30 M3-segrarna genom sitt racingstall....så rent historiskt är Alpina kanske mer meriterade racingmässigt än BMW:s M-avdelning!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
För den som kan tyska så beskriver Andy Bovensiepen vad Alpina har för avsikt med sina bilar !

Och jag tror att "vi" gubbar kan ha ganska kul med en B6:a , speciellt om det skulle dyka upp en M6:a :)

Johan B om man går lite längre tillbaka i tiden så skördade Alpina stora framgångar med dessa bilar :)

Länk

A.
741
A.G
BMW 316-76
BMW 3,0 Csi-71
BMW 530d Xdrive

Alpina CS #003
Alpina Gemeinschaft #208
BMW Club Finland #2145
Oj , glömde länken till filmen !!

Länk

De
34
Den Gamle
Alpina B10 V8S Touring -03
Alpina B5 Touring -07
Juste rulator Ando!
Mvh Lennart
Citerar ur den underhållande B5-recensionen som Stephan735i länkade till:

"The B5 is a mellow alternative to the M5 as far as every day life is concerned. It is also much more discreet, looking more like a normal 5 series with big wheels than an all out high performance saloon. I remember driving my M5 around and getting quite a bit of attention due to the M5’s unique mirrors, side gills, quad exhausts, front spoiler and rear diffuser J None of that here…this car barely gets a second glance, except on one occasion when I drove into a parking lot in Monaco and got out of the car with my wife, only to be approached by a well dressed man in his 40’s and his wife. We glanced at each other briefly and he just extended his hand out to me and said: “superb car isn’t it?” I answered “Yes, I love it”, “Do you know it is the car I enjoy driving the most” he told me. “I have a Sapphire Black B5 just like yours back in the UK, it really is a pleasure to meet you” We shook hands for a little longer than normal, as if to compliment one another for our choice of car, both wives impressed that a car can generate such complicity! We walked towards the exit as he took out a set of keys and used them on something…as I glanced behind us, the hazard lights blink briefly and the doors unlock…he was driving a Bugatti Veyron I had a huge smile on my face! "

:-D

Vad gäller bilarna så älskar jag både Alpina och "M". På de senare årgångarna handikappas Alpina lite av att de (säkert beslutat av BMW...) inte har diffbroms vilket känns dumt på en prestandabil.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
V12 LeMans
Kalle :

Diffbroms går att få på B5/B6 numera, så ska nog gå att raca med en B5/B6 åsså.
V12 LeMans,

Förträffligt! Såg lite löjligt ut när de på AMS-TV skulle drifta med M5 och B5, och B5 bara bolmade från innerhjulet ;)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Lars Jakobsson
A.G>>Ja, den borde vara med i Antik rundan eller vad det heter :P

Skärmarna...mm. Det är just sånt som gör M3 E46 snygg i mina ögon.
Alpina är för diskret för min smak..

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Rent imagemässigt är en M i mina ögon på gränsen till brackigt, speciellt om den inte är helt ny. En Alpina visar på en helt annan stil och finess i all diskretion.

Sex på alla fyra, roligast så!
tänkte lägga till en rätt rolig grej alpina b10 v8 vs m5 e39 känner två killar som körde ett antal gånger mot varann 0-402 iof men alpinan vann varje gång med nån eller två billängder,min gissning är nog tack vare automatlådan gör sitt goda jobb där, vet själv efter egen erfarenhet att man måste spaka rätt bra för att komma ner i angivna 0-100 tider efter att ha provat ett antal bilar med mätare(g-tech),sen tror jag också som många andra att man får känna vilken av dom som ligger nämast hjärtat i körkänsla komfort osv
Läste igenom detta inlägg nu..
Dragit mig för att göra det då de oftast blir lite väl mycket "min bil är den bästa" i sådan här trådar.

Vad gör en M-bil så sportig?
Som vissa tror så är det bästa delarna på marknade, redan original på M..
Naa,, så är det väl inte riktigt eller?
Finns inte mycket på en M-bil som skulle klara hård körning bättre än vad Alpina's saker skulle göra.
Och vid riktigt hård körning är de båda bilarna bara skit... de krävs eftermarknads saker.. för att styva upp saker o ting.
Lars Jakobsson
Hangaround>>Får man fråga vad du äger för bil själv?

B10Alpina>>Att M bilar skulle vara fulländade tror jag ingen instämmer i, men för att få en rolig bil är det enklare att utgå ifrån än M3 istället för B3s.

Speciellt prestandan skiljer en del, (och nu menar jag inte minuter utan kanske tiondelar). Dessutom finns det mkt mer trim till dom än vad det gör till Alpina..en liten nackdel eftersom dom är ovanligare.

M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Alpina går man över till när man "kan" BMW,inte tvärtom!
Många gamla BMW ägare som går över till BMW..men det är sällan man hör talas om tvärtom faktiskt!
Men som jag sa i tidigare inlägg....en av varje är annars ett gott alternativ!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Kanske finns det endel ömma tår att trampa på. Äger varken en M eller en Alpina, så ser inte riktigt relevansen i vad jag äger. Mina tår går säkert :) En fullsize/add-size-Bronco har bytts ut mot en Fiat Coupé 20vt. Så jag hävdar ingen som helst konsekvens i mina åsikter och lämnar stil och finess vs. brackigt öppet för värdering ;)

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.