AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.859

Bakrute fläkt E36

Sida 1 av 2
Min bakrute fläkt fungerar inte på E36 cab, knappen lyser på panelen. Ingen spänning kommer till kontakten?
Bakrutefläkt??

///Micke
Min cabrio Länk
Ja, den lilla elfläkten som skall blåsa luft på bakrutan. Hur postar man bild här på detta forumet?
Den har jag aldrig ens hört talas om.

///Micke
Min cabrio Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Menar eltrådana kanske som sitter i rutan?
NEJ INTE ELTRÅDARNA I RUTAN!!! HUR POSTAR MAN EN BILD PÅ DETTA FORUMET; SÅ FÅR NI SE FLÄKTHELVETE
Du måste lägga upp bilden någonstans på internet för att kunna länka in den i forumet.

///Micke
Min cabrio Länk
ha
734
haack
X3 30d -18

micke: har du missat den? ;) sitter på "hatthyllan" i bak å blåser varmluft på bakrutan..

Finns garanterat inte på min bil.

///Micke
Min cabrio Länk
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Nån sån hade inte jag på min E36 heller...

Man ska sikta på att vara bra!
Inte tillstymelse till fläkt.
Bilden tog jag när jag bytte bakruta. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Det var säkert nån som kom på det själv att bygga in en fläkt vib bakrutan..
mi
14
mickel63
X5 3,0i-03
Finns fläkt på min E36 oxå och det är inget hemmabygge..

en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Jag har en bakrutefläkt i min e30 cab i alla fall, det finns ju liksom inga värmetrådar i en vikbar plastruta... tog dom verkligen bort en så bra grej till e36?? På e30 är utsläppet från fläkten i form av en lång kanal längs sufflettluckans framkant.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
H2: Har din bil hardtopföreberedelse monterad? När man sätter på hardtop så ska strömmen istället ledas till värmetrådarna i hardtopens ruta nämligen, via elkontakter som sitter i hardtopens fäst"hål" bakom B-stolpen. Du kanske har fått nåt fel där nere?
Hittar ingenting om fläkt i ETK heller.

///Micke
Min cabrio Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Micke: Måhända har du aldrig hört talas om den fläkten, men du har den garanterat i din bil, den syns i alla fall tydligt på dina bilder :) Du har en bild som visar de två nackstöden i baksätet - på den syns utsläppsgallret från fläkten väldigt tydligt, i mitten av baksätet mellan ryggstödsdynan och sufflettluckan.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
64 23 8 390 857 i ETK :)
Så den sitter i plasthuset i mitten här? ---> Länk
Men hur styr man den då? Finns garanterat inga knappar till den och det står inget om den i instruktionsboken.

///Micke
Min cabrio Länk
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Just det, där sitter den!

Den manövreras med knappen som är till "bakrutans värmetrådar" (om bilen hade varit en sedan). När du monterar hardtopen kopplas strömmen om så att samma knapp plötsligt verkligen styr värmetrådarna i hardtoppens ruta. Det kanske inte står om den i instruktionsboken specifikt som "en fläkt", därför att dom bedömde att det räcker med texten att den där knappen startar bakrutevärmen. För det ÄR ju fortfarande bakrutevärme det handlar om, bara det att den förmedlas i form av en varmluftsfläkt istället för värmetrådar - funktionen är ju densamma.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Hittade precis instruktionsboken till min e30 som faktiskt låg hemma trots att bilen är i vintergarage. I den står det faktiskt uttryckligen att det rör sig om en fläkt i en cab, en fläkt som dessutom görs strömlös när cabben är nedfälld, och plötsligt ringer en klocka i mitt huvud - det sitter en gränslägesbrytare på cabställningen som jag alltid har undrat vad den är till för. Nu har jag alltså svaret.

Detta kan också vara en förklaring till det ursprungliga problemet, som "H2" har - kolla den lilla microbrytaren på cabställningen, så att den är rätt justerad, fungerar, och kablar ser hela ut.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.