AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.189

Är en BMW alltid överlägen en SAAB? Varför?

Sida 1 av 2
Transocean
Jag är jätteförälskad i min bmw. Men om jag av nån anledning inte kan köra med beemern så tycker jag att även min frus saab är helt ok. Den har skön sittkomfort, bra säkerhet, fin på långfärd. Nån raket är den inte och framhjulsdriften är hemsk. Att vi alla hatar Volvo är väl klart. Men skulle ni kunna köra det andra svenska märket om bmw:n stod t ex på verkstan och fick service? Vad borde Saab göra för att bli lika bra som bmw? Är bmw sämre än saab på några områden? Vilka?

Juha
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
För egen del kan jag säga att jag är lite tvärtom... Är inte så förtjust i när det blir för "svennigt" som det lätt kan bli med en V70 eller 9-5 här i Sverige. Sen har BMW bakhjulsdrift och vi har vinter i Sverige! he he

Men bodde jag utomlands är jag ganska säker på att jag hade åkt svenskt. Just för att svenskt är ovanligt utomlands samt att man är lite nationalistisk. Så är det för min del iaf.

Saab borde styra upp bättre växellådor. Provkörde en 9-5 Aero -00 när den var ny. Den växellådan var inte speciellt skön. Bättre växelådor och bakhjulsdrift, då hade det nog blivit Saab för min del.

mvh
varför?: jo bakhjulsdrift

Om du gillar Saab lika mycket som BMW så bör du välja den då du lär spara en del pengar samt får en bättre vinterbil på köpet. Tyvärr så anser jag att Saab är felhjulsdriven med gummibandstransmission och leksaks chassie kryddat med skördetröske växellådor. I övrigt så gillar jag dom faktiskt. ;) Det borde inte vara allt för svårt att få snits på märket, vad väntar dom på. Lite fyrhjulsdrift, ett redigt chassie, en vettig växellåda, och några V8 snurror från GM:s lagerhyllor. Eco concept bilarna är mycket lyckade, dom borde satsa på det överlag. Och mera hi-tech lösningar, vad sägs om WiFi onboard.
Saab gör helt okej bilar även om modellerna får leva väl länge. Steget till BMW känns långt men t.ex. 9-3 Aero är faktiskt riktigt trevlig att köra med V6an. Hoppas nu på en lyckad ersättare till 9-5, gärna med V8. Ryktet säger för övrigt att den blir rejält mycket större än nuvarande modell, den som lever får se.

Gemini__
"Att vi alla hatar Volvo är väl klart"

Jag gillar Volvo. Är det körglädje man eftersträvar har inte Volvo en chans, men den har många andra bra egenskaper. Beror lite på vad man är ute efter.

Mvh:
Thomas

Gemini__
Riktigt snygg volvo (Nya V70:n):
Länk
Tänk er denna Länk med en riktig motor och låda samt fyrhjulsdrift. Var skriver man på?
Hur en bil ser ut på utsidan kvittar i stort sett för mig, insidan gör det inte. Därför trivs jag inte i den 9-5 jag kört (och andra som jag tittat på). Plastigt inre, gammeldags och lite "billig" känsla. Kanske det är annorlunda med Aero, Jag körde en enklare version. Dessutom lite bullrig. Min dåvarande 525 som vid tillfället hade passerat tre år och hade gått 10000 mil mer än saben var en härligare bil på alla sätt utom stödet för låren som var bättre i SAAB.

Mvh
Mikael
Visa användare
409
racing-jimpa
320i stcc -04
Aero X:en var rätt så häftig men känns lite överdrivet att öppna upp halva taket för att kliva ur, blir väl inte så jätte praktiskt vid regn m.m Men det är ju iaf ordentligt med "jetplan i generna"
sy
20
syd
540iA -97
Kör hyfsat ofta (ca 3 ggr om året) Göteborg-Lule å retur och upplever min 540 som den näst bästa långfärdsbilen... Måste ändå erkänna att långfärdskomforten var snäppet bättre i min gamla 9000T från -88. Automat å chippad 2.0 turbomaskin tillsammans med extremt bra säten (jag är ca 185cm lång) gör denna bil till den bästa långfärdsbilen jag testat. Synd bara att den blev stulen å sönderkörd :(

Visst går 540in mycket bekvämt å fort, komfortsäten å allt, trevligt att kunna göra snabba säkra omkörningar men lik förbenat upplever jag saabens säten bättre för långfärden.

Har nu inte provat mig genom hela den svenska bilparken men några jämförelser har jag.

Saab 9000T -88, gudomliga säten, pigg maskin, snål på landsväg
540ia -97, kungligt, folk flyttar på sig haha...
525i -93, inte lika bra sittkomfort, snål även vid hårdkörning
Volvo 760T -86, snabb å förvånansvärt bekväm.
Mazda Rx7 -90, gokart, tur att det finns farthållare....
Audi A4 -96 urk, omöljligt hitta bekväm körställning å hur i h-vete kan man leverera en bil utan farthållare?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Synd att aero X:en aldrig ska produceras, den är lite cool ändå. Ballt med lite andra lösningar än den traditionella bilen. Om den skulle produceras skulle den ju ändå kosta multum säkert och vara konkurrent med ferrari osv. Dessutom kan man ju fråga sig hur pass krocksäker den är, äh, kommer ju aldrig tillverkas men ändå :)

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"hur h-vete kan man leverera en bil utan farthållare?"

Det är väl ingen av dom andra bilarna du ägt som såldes med farthållare som standard...

MVH Christofer
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag måste också säga att jag valde också Volvo före Saab, nyligen också.
Alternativen var 523 E60 Touring, V70, 9-5 Biopower.
Två Jokrar var med i alternativen Avensis Kombi och 320 E90 Touring.
Provkörde samtliga hos respektive återförsäljare.

E90:n gick bort tämligen omgående pga. storleken när man jämförde.
Avensis lockade med kvalitet och förmodligen beskymmersfritt bilägande
i många år. Men jag tyckte den var tråkig och kändes för billig inuti.
Ganska ful och klumpig design också tyckte jag.

En 523:a ville jag ju ha förstås men hur vi än räknade så blev det 100.000kr
till på den mot Saaben och Volvon. 523:an är säkert en bättre bil men
NEJ, den är definitivt inte så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden.

När det gäller Saab mot Volvon så upplevde jag Volvon som modernare och rymligare
och mer komfort och lyxkänsla i interiören. Saaben hade lite mer sportigare stolar.
Men Volvons kändes mer välgjorda och större. När jag provkörde båda så upplevde jag
volvon som tystare och komfortablare.
(Vet inte om Saaben har någon form av sportchassi som stjälper mer än det hjälper?)
Valde faktiskt länge mellan dessa två men det som fällde avgörandet var fronten!?

Vad har Saab gjort med bilen?
Ser ut som man limmat fast en front från en bil utvecklad 2010 på en gammal kombi
från 1995. Sedan haffsar man på lite klumpiga lister runt strålkastaren och så försöker
Saabsäljaren slå i mig att detta är en alldeles ny konstruktion, och någon ny 9-5
absolut inte är aktuell på många år?

Så det blev V70 istället dom kampanjas ut till bra priser nu när den nya snart gör entré.
Men den "gamla" V70N känns ialla fall mycket modernare än 9-5 och är säkert det också.

Tiden får utvisa om jag valde rätt....

Mvh.

Leffo
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Det är väl lite som Mac eller PC. Antingen tycker man om Volvo eller så tycker man om Saab.

Jag kör Saab 9-5 2-3t Vector Sportcombi. Det är bra tryck i den med 185 hk/280 Nm men den har kraftreaktioner i ratten då man gasar ordentligt. Växellådan är inte kul och chassit är för svampigt. Men sätena är ursköna. Det är helt ok att åka i baksätet också. Och utrymmena är väldigt bra. I och med att hatthyllan är av ett hårt vikbart material istället för en rullgardin så kan man slänga upp en kompakt barnvagn på hyllan och packa fullt under hyllan.

Men min BMW 116i har en väghållning och växellåda som är ljusår bättre än Saab:en. Det går helt enkelt inte att jämföra. Det är bara knuffen när man gasar som är bättre i saaben. I BMW:n händer det inte mycket :)

Det är därför som jag har allvarliga planer på att byta min 9-5:a mot en 520dT under våren.
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Kvalitén är helt annorlunda.

Åkte nyligen i en 9-5 med samma ålder som vår E-61. Går inte att jämföra (skrammel, skrammel, burk, burk).

Nu hade den gått 5 000 mil mer än vår så för att vara rättvis jämför jag med vår förra E39 som var 5 år äldre och rullat 5 000 mil mer än 9-5:an och man kan fortfarande inte jämföra (skrammel, skrammel, burk, burk).
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Sveriges svar mot BMW är ju SAAB och det talas ju rent generellt om det förhållandet. Volvo gör ofta större, klumpigare, familjebilar och kvalar inte in i ligan då saabar är lite mindre rent generellt, ofta i cupe'-uförande, turbomotorer osv, (även om nu Volvo också har en del turbomotorer).

Både volvo och Saab har egentligen rymliga, bekväma bilar för långfärdskörning, eller snabb sådan. BMW har egentligen rent generellt bättre känsla, väghållning, motorljud som bidrar starkt till körglädje trots ofta lägre motoreffekt.

Det känns som om hur man än modifierar och har sig så kan man inte trolla bort framhjulsdrift, vekt chassie, tråkig växellåda som är trög och inexakt bla vilket är tunga faktorer som präglar de svenska bilarna oavsett skal och motor.
JF
118
JFR
F10 M5 -12
F11 525dAM -11
Är den alltid överlägsen?

Dessvärre ja.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Jag hatar inte Volvo, men har alltid föredragit Saab av de svenska bilarna.

Tyvärr körde jag ca 40 mil i en nästan ny Saab 9-5 BioPower häromveckan och blev alldeles förskräckt. Noll känsla i styrningen, den kanske sladdrigaste växellådan på den här sidan 2000-talet och en i bästa fall medelmåttig kvalitetskänsla. Sätet gick inte att få ner tillräckligt mycket och varje gång jag kör en annan bil med farthållare inser jag hur bra BMW:s spak fungerar, hastighetsindikationen i displayen inkluderad. Saab:s nightvision som det talas så mycket om släcker ner alldeles för mycket information. BMW:s instrumentbelysning är i mitt tycke så nära optimal man kan komma. Och att behöva lägga i backen för att kunna ta ur nyckeln var lite kul första gången, nu är det bara ett idiotiskt irritationsmoment (nyckeln är dessutom stor och ful).

Saab-motorn var iofs trevlig, men det är också det enda.

/Lars

Don't adapt to the road. Be the road.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Jobbade med biluthyrning i början av 90-talet när en försäkringskund skulle lämna in sin Jaguar på reparation och vill hyra en Volvo 745 av mig. Jag försökte länge övertyga honom om att Saab 9000 CS var en mycket bättre bil och mycket skönare att köra. Men jag lyckades inte så han fick ta Volvon. Det går inte att frälsa alla.

Hade jag kunnat erbjuda honom en BMW så hade jag naturligtvis gjort det :)
sy
20
syd
540iA -97
"Det är väl ingen av dom andra bilarna du ägt som såldes med farthållare som standard...
MVH Christofer"

Kan så vara men nu råkar det förhålla sig så att alla de uppräknade fordonen var utrustade med farthållare utom audin. Dessutom skrev jag fel det var en A6:a. En personlig åsikt från min sida är då att en bekväm långfärdsbil måste vara utrustad med farthållare.

Mvh
Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.