AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.639

"Somliga borde inte ha körkort"

Sida 3 av 3
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Men lastbilen kan ju använda vänsterfilen som alla andra trafikanter gör vid liknande situationer; då behöver de ju inte tappa någon fart. Givetvis under förutsättning att den är tom och ingen närmar sig bakifrån. Men eftersom lastbilschaufförerna inte ens tänker tanken att de skall underlätta så kollar de väl inte i backspegeln för att se om så är fallet.

Jag skulle visserligen också vara mycket nöjd (och lite rikare) om man kunde lita på att alla lastbilar höll sig i högerfilen i jämn hastighet och inte hittade på något annat.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Eftersom föregånde inlägg påminde mig om den här incidenten så drar jag den:

För flera år sedan bilade jag upp till Åre på Rv45. Norr om Malung så hamnar jag bakom en långtradare som verkar tung och tappar mycket fart i alla de uppförsbackar som vägen bjuder på. Detta var innan vägen byggdes om så det var krokigt och svårt att komma om.
När jag i några kilometer legat bakom med ena hjulet på linjen för att hålla koll på om något omkörningstillfälle yppade sig. Plötslig stör sig lastbilschaufföen på något jag gör (ligger för nära, för långt till vänster -- jag vet inte) så han tänder sina jättestarka lastlampor som han har monterade bak på släpet. Jag blir tokbländad, ser ingenting och kör i diket på vänster sida. Lastbilen försvinner och den ser vi aldrig mer. Han skrattade väl och tänkte att "där fick idioten vad han förtjänade -- nu försöker han nog aldrig köra om någon lastbil igen".

Inte direkt exemplariskt beteende av en yrkeschaufför.
Såklart får man kolla i spegeln så att det inte händer en olycka, har hänt att jag tvingats gå ut i vänster körfält (obefogat av folket i accerlationsfältet) för att rädda dem från deras eget misstag. Jag tvingar aldrig en tung lastbil med tungt släp flytta på sig för att jag är för lat för att göra något åt situationen själv.

Det smidigaste för alla i trafiken är att gå efter följande när det gäller accerlationsfält : Störst går först, oavsett om denna är i accerlationsfältet eller på vägen.

Hur många här (då detta faktiskt är ett BMW forum där många troligen håller ett lite högre tempo med sina motorvägslok) skulle vilja komma ifatt en lastbil som håller 80 kmph i vänster körfält med en personbil höger om sig när du själv håller en hastighet på 140+ :)

Min första tanke är att lastbilen är i helt fel del av vägen..
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Det är inte konstigt att vissa inte har förståelse för att chaufförer (inte alla) agerar på ett visst sätt i trafiken då många personbilister inte har en susning om hur vi upplever trafiken. Allt vi gör tar mkt längre tid än i en vanlig bil (acceleration, inbromsning, mm mm plus att allt tar mkt större plats.

Jag underlättar så ofta jag kan för mina medtrafikanter men ibland går det inte. det kan exempelvis ligga en person/lastbil på omkörning vilket gör att jag inte kan gå åt vänster för att släppa ut från accelerationsfältet. Detta är inte säkert personbilisten ser vilket gör att "man" bör ta för vana att inte förutsätta att en lastbil på kanske 24m och 60 ton ska kryssa mellan filerna när det egentligen inte hade behövts om alla använt sunt förnuft..
Sunt förnuft gäller givetvis även yrkeschaufförer!
Det vore nog ingen dum idè att införa obligatorisk medåkning/körning i lastbil på väg/realistiskt uppsatt bana för att få alla att få lite mer perspektiv.

Kollar man wighsnews på bilolyckor så är det ofta bmw inblandade.
Har bmw förare en övertro på sig själva som förare?
Om man köper en M5:a blir man ju inte automatiskt en bra förare.
Köper man en M5 borde det ingå en förarkurs.

Ci
531
CiM
325ciM-04
Länk
CiM: Världen är galen.

Det spelar ingen roll om långtradaren har 5 eller 500 m kvar till en korsning så ska dom illbattingarna (personbilarna) ut mitt framför, det går tydligen inte att åka ut bakom en lastbil och jag kan liksom inte begripa varför somliga riskerar livet för att tjäna trettio meter...

I'm an idealist. I don't know where I'm going, but I'm on my way
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Här är en rolig. Jag vet att många lastbilsachauffisar har ett tufft jobb, men många av de riskerar andras liv...

Länk

Mvh:

Zoltan
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Vad i helskotta håller de på med?!
Någon som har en förklaring?

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag tror att de missar en annan avfart på avfarten före påfarten, rörigt. Hursomhelst, har jag lärt mig att missar man någon avfart (även om vägplanering är galet) så kör man vidare och vänder/"kör runt" på rätt håll, typ tar nästa avfart..

Det är helt sjukt det de sysslar med.

Mvh:

Zoltan
Hoppas verkligen samtliga där hamnade i fängelse för grov vårdslöshet. Det där kunde lätt urartat i en olycka med många döda.

I mina ögon är det där inte lastbilschaufförer utan idioter. Kanske för att jag inte vill befatta mig med nåt sånt där..

Hade man stått bakom han i infarten vettefan om jag hade parkerat bilen i kanten och sprungit efter, slängt ut han ur hytten och hållt kvar han tills polisen kommit. Tycker samtliga där borde gjort det.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
orkar inte skriva men jag håller verkligen med trådskaparen även om ingen är perfekt. som yrkeschaufför får man vara med om en hel del.
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Han med gula lastbilen var smartast av dom duma.
Svärfar jobbar på ett ställe där kommer många utläningar o det hände att truckförarna får hoppa in i deras bilar o baka intill bryggan!

Inkompetens eller idiot?

BMW - Beroende Med Wilja!
ja
81
jaha!
E92 325i 07
riktiga bilar styr med alla hjul!

Länk

helt galen video
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Ha ha! Fiat 126 POWER! ;)

BMW - Beroende Med Wilja!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.