|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu är man nera på sista gröna pluppen på serviceindikatorn, vilket betyder att det snart är dags för en service. Tanken är att låta göra en Inspection II samt även byta Mikrofilter, kylarvätska, bromsvätska, växellådsolja och bakaxelolja. En rejäl service, så vet man att bilen mår bra. Normalt sett står jag själv för all reparation, men på den här bilen vill jag låta en verkstad utföra arbetet eftersom jag gärna vill ha stämplarna i serviceboken. Jag kan vara väldigt skeptisk mot verkstäder och kräver att jag få övervaka det arbete de utför. Nu är visserligen en Insp. II rätt simpla grejer, men ni fattar säkert poängen, jag är kräsen. Jag har ingen erfarenhet från verkstäderna i Göteborg och har läst mycket på forumet och redan uteslutit Wölkes och Bayerisches (BJ-bilservice) av olika anledningar. De verkstäder jag har att välja mellan är Bavariabmw och Göteborgsbilservice. Jag kan inte hitta någon seriös kritik mot någon av dessa företag som förövrigt verkar vara rätt välrenomerade. Det enda är att de har en något suspekt prissättning, vilket gör mig lite tveksam. Jag har ännu inte hunnit besöka dessa verkstäder och då de är enmans företag, så kan det vara svårt att nå dem per telefon. Något som jag f.ö. har full förståelse för. Någon som har några tips? | |
|
Tjenna Mugge, Jag har gjort allt ifrån InspectionII till byte av bakfjädrar hos BavariaBMW. _Jag_ har absolut inget att klaga på hos han över huvud taget, har aldrig haft svårt att nå han heller. Han är väldigt enkel att ha och göra med, och har gett mig ett seriöst intryck. |
|
|
Tjena! Jag har aldrig varot hos gbg bilservice, men jag har lämnat in min hos Bavaria ett par ggr. med mycket bra resultat alla ggr. Han använder bara BMW org. delar och samma vätskor som BMW gör, vad jag har förståt. Har dock aldrig servat bieln där så jag vet inte om han stämplar. Men priset är bra och han är lätt att ha och göra med. Har aldrig haft problem med att få tag på honom och han har verkat seriös under det här året som jag har anlitat honom med allt från termostat byte till stötdämpar byte. Men som sagt ring och fråga ang. stämplar om det är viktigt för dig. |
|
|
Det enda som jag anser skiljer mellan de två är att Bavaria skruvar i sitt eget villagarage, med avsevärt mindre yta/höjd att tillgå. Men därmed också mindre lokalkostnad... Gbg service har en mer anpassad lokal med smidigare fullhöjds-lyftanordning och mer luftiga lokaler. Men då också en hyra som behövs tas in via arbete... Jag har testat båda och är nöjd. Det som vägde över, när det var dags för återbesök, till förmån för Gbg service i mitt fall var att jag tyckte det såg trångt ut hos Bavaria om det skulle behövas hissas upp bil. Små petitesser kanske men jag resonerade så. Att Bavaria ligger 10 min närmare och mycket smidigare för mig att lösa hämt/lämninga av kärran vägde ej över vid mitt beslut. Om du är tveksam mellan de två, offra en halvtimme och åk förbi dom båda för att bilda dig en uppfattning. Om du inte vill gå med krökt rygg när du inspekterar din service så är valet enkelt, därmed inte sagt att det ena jobbet är bättre utfört än det andra. Mats |
|
|
Mugge: "Det enda är att de har en något suspekt prissättning, vilket gör mig lite tveksam." Hur då? Är det för dyrt? För billigt?? Kan inte uttala mig om Bavaria, men när det gäller Joakim på Göteborgs bilservice har jag bara gott att säga. Mkt kunnig och hjälpsam med kunden i fokus - att han sedan inte kan sitta i telefon hela dagarna får man nog ha en viss förståelse för... Ska snart in med min E39:a till honom för inspektion II - om det nu inte är nån som köper den av mig innan:-) /Magnus Min E24: Länk |
|
|
Det är i princip så det låter i alla trådar på forumet. Resp verkstads kunder rek. varm sin verkstad, vilket i sig är ett mycket gott betyg. Jag ska åka förbi verkstäderna och även skicka ett mail innan det blir dags att boka service. Någon som vet hur långa väntetider de har? E30Cabbe: Det jag reagerade över var deras priser. T.ex tar Bavaia 950 kr för en oljeservice, när motsvarande service kostar 2 800 kr på Wölkes och då ingår också Mikrofilterbyte. Nu ser jag i och för sig att han vill ha 1 280 kr för att slå i SLX olja, vilket man får på Wölkes. Men skillnaden i pris är ändå stor, Bavaria har ovanligt låta priser. Inte minst med tanke på att 6.5 liter SLX + filter kostar ca 1000 kr att köpa över disk hos en vanlig bildelsfirma. Men det är väl synd att klaga på att någon är billig, så länge han håller det han lovar. :-) Mats: När du servade din bil hos Göteborgsbilserv. vad fick du för olja och filter som användes? |
|
|
Beklagar den dåliga stavningen i inlägget ovan, sitter på jobbet och skriver, blir lite lätt distraherad ibland. Mats, jag undrade givetvis, vad det var för olja och filter som användes på din bil när du servade den hos gbgbilservice. |
|
|
Mugge: Vem ska du maila? Har svårt att tro att en enmansverkstad svarar på mail när de knappt svarar i telefon. =) GBG Bilservice använder godkänd av BMW Motul Olja. De köper inte sin olja över disk utan på fat och då sjunker literkostnaden ganska drastiskt om du jämför att köpa över disk. Sedan kan du genom att kolla upp och jämföra Wölkes timdebitering (vet ej vad de tar) mot GBG bilservice timdebitering (500:-/h) så kanske en del av servicekostnaden klarnar där med? Jag har ingen erfarenhet av Bavaria, utan bara GBG bilservice som alltid gör ett perfekt jobb med omsorg. Lämnar alltid bilen utan att övervaka arbetet då jag vet att denne herre kan sitt jobb. Dessutom har han en ren och välskött verkstad, vilket betyder mycket för mig. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
Phille B |
Kan starkt rekomendera jocke på gbg bilservice..haft en del med honom att göra med mina bumsar som jag haft innan.. ..Äntligen Bmw igen!!.. |
|
Jag kan varmt rekommendera Bavaria. |
|
|
Kan också varmt rekommendera Bavaria som bytt fjädrar och gjort en oljeservice för mig. MEN han skrev fel datum i serviceboken, Han skrev 060619 istället för 061219, det var rätt klantigt. Dock står det rätt på fakturan då den förvaras med serviceboken. |
|
|
Ungefär vad ligger en inspektion 2 på i pris hos dessa två omnämnda ställen? |
|
|
Jag är ocksä grymt nöjd kund hos Jocke på gbg bilservice, gjorde inspection 2 hos honom i juni förra året och då betalade jag 3300 kr. ///Johan |
|
|
Jag har varit hos Bavaria med tidigare BMWs och varit nöjd. Men bytt sedan till Jocke och är ännu mera nöjd. En fördel med Jocke som för mig är viktig är att bilen står inomhus nattetid om det drar ut på tiden med rep alt service. Jag upplever mig sedd som kund/bilägare och blir mycket bra bemött. Daniel Länk När det händer så händer det fort, Autobahn |
|
|
Herr Gaspedal. Mail går att besvara i mån av tid, samtalen väntar inte på att man ska bli klar med vad man håller på med. :-) Det stämmer nog som du säger, låga kostnader i samband med köp av olja i "storpack" gör att han kan erbjuda service som inte är spciellt mycket dyrare än vad en hemma service kostrar för en icke mekaniker. Jag kommer att besöka de båda innan service. Grandy: Att man råkar skriva fel är inte hela världen. Liten skitsak tycker jag som kan hända lite när och var som, går att rätta till med hjälp av ett litet intyg fr verkstaden. A.I.C. Jag beräknar att slutnotan hamnar på drygt 5 000 kr om man inkluderar alla extra "tillbehör". Johan S. Vad ingick i de 3300 kr som du betalade? Var det några moment som inte utfördes? (t.ex. rengöring och motionering av bromsok, kylarvätske byte osv). Europa Meister. Jag räknar inte med att behöva lämna kvar bilen över natten, men jag förstår poängen. Rätt imponerande att ingen har något dåligt att säga om dessa. En helt annan servicefråga! Är det någon som har provat att montera billigare kupéfilter (utan aktivt kol), dessa är betyldigt billigare. Med aktivt kol kostar ca 450 kr/st medan de utan kol ligger på ungefär 200 kr/st. Blir lite skillnad i och med att 2 filter per bil. Vad tror ni är bäst? Köpa billiga filter och byta ofta eller köpa riktiga grejer och byta enligt s.bok? |
|
| Jocke på GBG Bilservice är riktigt duktig... Tyvär så svarar han aldrig i telefon... Men det känns ju rätt förtroende ingivande att han får kunder iaf.. | |
|
Gällande det med prisskilldnad... GBG Bilservice var billigare än Bavaria när jag bytte silentblock... Bavaria ville ha 4k och GBG BS tog 3,5 k.. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Mugge: Alla märkes verkstäder är ockrare med ett påslag på flera 100% på oljor mm dessutom så ligger timdebiteringen på ca 1500+ moms för en storstadsverktad. Så det är inte svårt att konkurrera som enmansförtagare med vettig prissättning mot en märkesverkstad. Så det är märkesverkstadens prissättning som är "fel" inte enmansföretagaren som klarar sig med 600+ moms per timme Dessutom kan vilken "bysmed" som helst byta olja i en bil, så mycket mera är inte inspektion II egentligen förutom stiftbyte som kostar skjortan till en M52TU, spolarvätskan och bromsbeläggen lyser det lampor när det är dags att fylla/byta. Dvs en massa kontroller som egentligen bilägaren kan göra själv. I mina ögon rent lurendrejeri mot den helt okunning bilägaren. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag kör filter utan aktivt kol. Känner ingen skillnad alls mot de med aktivt kol. Så jag ser ingen mening med att köpa filter som har aktivt kol. Jocke brukar ha sådana filter hemma, Har för mig det är BMW Orginal. Länk Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
Hasso: Absolut, serviceprogrammen är till en viss del utformade för att dra in pengar till farbror BMW och det är ett för dem smart system de har skapat, där en bil tappar en del av sitt värde om den inte har alla stämplarna i boken. Jag skulle kunna köpa alla delar och göra servicen själv och spara alla kvitton, vilket jag normalt gör på mina bilar. Men på en så pass (för mig) "ny" bil så känns det bättre med en stämplad bok. Bromsarna är ok, jag bytte skivorna bak och beläggen runt om för någon månad sedan bara. Men kylarvätska och lite oljor i v-låda och diff mår säkert bra av ett oljebyte. Och kontrollerna är säkert inte fel att låta göra. Hade det inte varit för s-boks hysterin hade jag servat den själv. Herr Gaspedal: Var köpte du dina filter? Vilket märke? Någon som har koll på vad kolet har för funktion i filtret? |
|
|
Se, jag är inte paranoid... det fuskas mycket på verkstäder. Länk :-/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.