AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.384

e36 för tät för baslåda?

Sida 2 av 2
M3
98
M3_alex
Bmw M3 -95
ljungblom: Jag lyssnar på det mesta, och märker inte att den missar hälften av dubbeltramp som sagt =)

Som framsystem kör jag ett märke som heter Rodek, o med någe konstigt ö på nått vis. svårt att förklara =)
Kör dubbla sådana i varsinn dörr. Dörrarna är ombyggda för att dom ska gå i.
Jag driver framsystemet med ett MTX 8302 steg, inget märkvärdigt steg.
Sen dubbla 15" basarna som är ett Emphaser EX15T4.
Steget som driver dom är ett Emphaser EA 13000SPL.
Som huvudenhet är det en Alpine INA-N333R som används.
Själv har jag nog svårt att svara på frågor du ställer, eftersom det inte är jag som gjort någonting av detta.
Är en vid namn Micke Forsberg som byggt allt, han har tävlat i ljud bygge i många år, men är osäker på om han håller på fortfarande.
Han ska vara med på Tv4 här framöver med en Bmw 5 serie som det är ett så enormt snyggt ljudbygge i. Det bygget är inte att leka med =) så snyggt så snyggt.

Basarna är byggda på plats, finns inga luftutrymme från skuffen och in i coupen. Det är hel stängt. SÅ vad det kallas kan jag inte svara på, men det är helstängt.

Mvh Alex
Ma
20
MartinGbg
323Ci -00
Ta bort hogtalarna bak & behall gallret! Ser lite battre ut an basportar har & dar... =) Samt att bakhogtalare bara sabbar ljudet i coupen (jag skiter i de som ev. sitter bak).

Sa gjorde jag med en sluten 10" riktad bakat i skuffen, lat kalasbra.
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Är det helt stängt så låter det väldigt mycket som en sluten konstruktion, fördelen med det är att ljudet blir ganska mycket "rappare" mot exempelvis en basreflexlåda(en sluten låda med en eller flera portar), nackdelen med sluten gentemot en basreflex är att du inte får ut alls lika mycket lågbas(låga frekvenser) vilket jag trodde var själva tanken med ett så stort baselement. Problemet med stora högtalare är att de som regel behöver större lådor, vilket var en av anledningarna till att jag betvivlade två 15" i bagaget. Sj så kör jag basreflex i den lådan jag ahr inne, och lågbas finns det så det räcker och blir över, men attack är det lite dåligt med...
Att tro att en skuff med sina flexande plåtar och resonanser är att jämföra med en riktig sluten låda är att skjuta sig lite i foten. En sluten låda (med rätt volym) till 2x15 skall ha just rätt volym, varken över eller under. Väggarna skall vara mycket stabila och blir motsvarande tjocka osv, annars spelar lådan och den blir resonanser till max. Det är inte utan anledning soom man har kraftiga stag osv internt i lådorna, vilket ju blir svårt i en bilkoffert.
Lufttätt blir det aldrig heller i ett bagageutrymme så att luftmassan verkar som fjäder på elementen, vilket ju är hela meningen med en sluten baslåda, det blir en slags ventilerad konstruktion.
Inga element spelar egentligen optimalt i en dylik låda, vilket inte hindrar att det kan pumpa luft och låta imponernade och det viktigaste är ju att ägaren/brukaren är nöjd.
Den som hört en optimalt byggd och avstämd låda, t.ex basreflex eller sluten, med t.ex en 10 eller 2x8 osv och noterat hur snabb och tajt och även djup bas man KAN få ur dessa vet hur jag menar.

FP
Visa användare
298
Ljungblom
518i -90 M40B18
520i -89 M20B20
Om du ifrågasatte min utlåtelse om att det inte riktigt är en sluten låda så har du rätt, utgick från som sagt att kofferten var som en stor sluten låda. Håller helt med Folke i avseendet att det inte är de största elemtenten som nödvåndigtvis ger bäst bas. Har ett par Hi-Fi högtalare(B&W) inomhus och i den är baslementet i storleksordningen 6,5" och med två rejäla slutsteg så spelar de en otrolig bas i de basreflexlådorna som de sitter i. men är man nöjd med ljudet så är det ju inget att ifrågasätta.
Jag har en portad bandpass låda? i min bil iallafall... Har provat vrida och vända åt alla håll och kanter och så här är det bara: BMW gör alldelens för bra bilar :) Ljudet kommer inte in i coupe´n och inte ut ur kofferten heller. Det stannar i skuffen och därför låter det inte bra i bilen och basar inte så värst utanför heller... Alltså luften som finns i skuffen går inte att flytta så mycket med uppfällt säte så därför låter det bara blaha blaha med sätet uppfällt... Orkar inte göra nått åt det. Kör med nerfällt tills silverado´n står på parkeringen istället :p
Bandpasslådor har utmärkt verkningsgrad, om än inom ett smalt område, normalt en oktav. Man får se till att bilens övriga högtalare stöttar och tar vid där bandpasslådan slutar, då kan man få riktigt bra resultat. Givetvis måste lådans öppning spela direkt in i kupén, det gäller alla system och högtalare.
Möjligen är det lättare med bandpasslådor som "bara" har en mindre öppning, men den måste spela fritt in i t.ex hålet för mittarmstödet eller i en väl tilltagen öppning upp genom hyllan t.ex. Det får inte finnas rör eller kanaler imellan, då förstör man helt den noga beräknade lådans egenskaper. Ett alternaitvt är att lådan från början beräknas och byggs med det avstämda röret ut istf in i lådan, då kan det lättare ansluta till t.ex hyllans underdel.
Att det inte blir nåt resultat med en instängd låda i skuffen är ganska givet, och sämre ju bättre det är tätat in mot kupén osv. Helt tätt är det aldrig, det finns öppningar för kupéluftens passage ut och vidare genom skuffens utluftning osv, annars skulle inte ventilationen funka i bilen. Det "välbyggda" i sammanhanget kan möjligen vara de ljudfällor och den dämpning som finns i systemet för att kupén skall vara tyst och fri från resonanser och vägljud som alltid finns i skuffen.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.