|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har köpt mig ny baslåda och nytt steg till bilen... Har kunnat konstatera att en e36 coupe verkar vara på tok för tät för att funka med en baslåda :) Med öppen koffert och nerfällt baksäte spelar det så man nästan vill kliva ur bilen men när man stänger skuffen och viker upp baksätet är det som att man har stoppat två pyramid tolvor baki sätet :( Nån som har nån erfarenhet av det här? Jag funderar på att köpa mig en till hatthylla och såga sönder lite för basportar och så men man funderar ju på om det skulle ha nån betydelse? Skuffen är ändå så jävla tät att basarna inte får nog med luft att flytta framåt så det låter ändå inte så där jätte bra :( Det ultimata skulle ju vara att montera ur baksätet och borra två fyr tums hål i bagage luckan fast det vore väl inte så där jätte klyftigt :) | |
|
Lyft ur hatthyllan, under den sitter en tjock ljudisolerings matta i skumgummimaterial, det gör stor skillnad, sen kan man ju även öppna upp överdelen genom att såga hål o sätta tex ett galler för, ja fantasin begränsar bara... |
|
| Jag plockade bort den där skumgummi mattan och lite av asfalts mattan. har 4 st basreflex rör upp i coupen. det dunkar helt okej. provade alldrig med att ha de sakerna där. blir även mycket bättre om man fäller sätena. som man gör ibland när man ska till jobbet kl 6 på morgonen :9 | |
| Hehe, jo att det dunkar bättre med nerfällt baksäte vet jag :) Kör med nerfällt hela tiden sen jag satte i baslådan :p Måste bara komma på ett sätt att få lika bra ljud med uppfällt baksäte :) Jag har kollat runt på skrotar vad en hatthylla kostar och dom verkar ligga runt 600 bagare så det blir nog att beställa en som jag klär i svart fejk skinn så det matchar inredningen åsså blir det till att såga hål för basportar tror jag :) Om nu inte nån har nån annan bra idé som kan funka? | |
| Jag köpte MDS 10" ställde på sidan in till hörnan blev av med knappt någon plats alls. Passar grymt bra. | |
|
Cerez: Hur låter det då? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Jag har då provat vrida och vända lådan åt alla håll och kanter i skuffen för att se om ljudet kommer in bättre i bilen på nått sätt men utan framgång... Måste nog beställa en hatthylla och såga sönder den totalt och bara lägga ett tyg över eller nått liknande om man vill ha in allt ljud i bilen :/ Hur ser det ut under hatthyllan på e36orna? Är det hel plåt eller finns det nå hål i plåten under tyghyllan? | |
|
Alltid lika fascinerande att höra definitioner som "dunkar på grymt bra, högt, mulligt" osv. Men musiken då, kommer den fram eller är det bara "ljud" som önskas? Vad jag vill komma till är att om man t.ex har en baslåda i skuffen och gör diverse öppningar upp genom t.ex hatthyllan, sätter in två eller fyra rör osv så har man ju byggt en slags odefinierad bandpasslåda av halva bilen. Klart att det pumpar på bra vid lådans "avstämning" eller resonans men sen då? Vill man inte ha någorlunda samspel mellan alla register från bas (även djup) upp till övre diskanten osv? En diskolåda med betoning runt 80-100Hz är inget svårt att uppnå men någorlunda rak återgivning från t.ex 20-30Hz och uppåt är lite värre, i synnerhet när våglängden vid dessa frkvenser är mångdubbelt större än bilens kupémått. Att inte ha högtalaren i samma rum som man lyssnar i är som att ställa högtalaren i garderoben hemma och sen lyssna i andra änden av rummet. Blir det bra? FP |
|
| bandpass ! | |
| Jo alltså det är ju klart att om man sätter lådan i skuffen så är det som att sätta den i garderoben hemma men vem vill köra omkring med en baslåda i baksätet? Sen förövrigt att snacka 20-30 hz är väl onödigt eftersom mänskliga örat inte uppfattar så låga frekvenser? Det jag vill är att få in basen i bilen och inte bara ha den i skuffen... Sen om basen lirar med resten av stereon skiter jag fullständigt i, hade jag velat ha finlir hade jag väl köpt en ren alpine eller clarion anläggning för 50k... Så om några rör i hatthyllan skulle innebära att basen mullrar inne i bilen så skulle jag vara helnöjd... | |
| Eller iofs kanske jag ljög lite nu, örat kan väl uppfatta toner från 20hz och uppåt om man har totalt fullgod hörsel och en jävla urskiljningsförmåga... Dock så finns det inte så många basar som kan spela 20hz så det blir något annat än ett väldigt tyst muller... Så fara runt å spela musik med basarna delade på 20hz är väl ungefär som att köpa en m3a och ligga i 10 km/h på autobahn... | |
|
Kanske det. Från c:a 20Hz och uppåt hör man tonerna, men oftast distar och dubblar högtalarna så pass att man "hör" även lägre frekvenser, annars känns det mest i kroppen, inte att förakta eftersom det tillför en extra dimension till lyssningsintrycken. En rimlig öppning in till högtalaren är minimum för att få någorlunda återgivning, har man mittarmstöd/skidsäck så är detta en given lösning, annars blir öppningar i hyllan nästa steg. Ett problem är att många tror att det måste till gigantiska element och/eller lådor för att få "mycket" bas, men även 6,5" eller kanske 8" i dörrarna kan ge gott ljud långt ner i frekvens, lyssna gärna på många nyare originalsystem. Det har hänt en del på senare år fast det kräver nogrann dimensionering av låda, materialval/isolering osv, kanske inte möjligt i alla dörrar men värt ett försök. FP |
|
|
Så va är den bästa lösningen nu igentligen då om man inte har nåt armstöd/skidsäck bak? Är den ända lösningen att borra upp ett par basportar? Hur stora/många portar behöver man igentligen ha för att de ska ge nåt resultat? Om man nu skulle få för sig att borra upp ett jättehål i mitten av hatthyllan och sätta en 10" där :) hur bra skulle skuffen va som en "låda" till basen? |
|
| Bästa lösningen är bandpasslåda med portar upp igenom hatthyllan , antal och storlek på rör beror på vilken bas/basar du skall använda samt vilken typ av bandpasslåda du skall använda. Att köra en 10:a i hatthylla sk open air lär också funka men är inte optimalt samt att du måste ha en bas som är byggd för att spela utan låda då.Denna måste också isåfall monteras på en baffel som är helt stumm. | |
|
hehe...nä men de där med 10" i hatthyllan va väl ingen jätteseriös tanke kanske..:) Okej,men kan man ha portarna i taket av lådan upp i hatthyllan,alltså att man inte behöver ha lådan liggande med portarna uppåt på de sättet? Hmm...känns som de där va lite luddigt förklarat,hoppas nån fattar :) |
|
| I bandpass låda så sitter basarna helt instängda i lådan så det finns inget upp eller ner på lådan utan man sätter rören på den väggen av lådan som passar bäst till den tänkta monteringen , i detta fall i taket av lådan. Volymer och rör på en bandpasslåda måste noga räknas ut av ngn med erfarenhet av detta samt att det inte är alla basar som passar i den typen av låda. | |
|
Själv har jag lagt ner en aning pengar på ljudet i min m3 e36 coupe. Har fått i dubbla 15" som mullrar på ganska skapligt, eller ganska skapligt. Det gör ont i trummhinnorna om man vill på de viset. Sen byggt om dörrarna för att få i dubbla 6,5" framsystem. Det låter inte bra när jag har uppfällt baksäte som sagt, men det är sällan det är folk i bilen, det är ju ändå ingen familjebil =) så är de så att sätena måste upp, då är de helt enkelt så =) jag försöker i alla fall leva med det. Mvh Alex |
|
| Dubbla 15" låter vansinnigt! har två stycken på mitt rum med en väldimensionerad basreflexlåda, och ska man ha in den i en bil så har man att göra. Är till 110% säker på att det är bättre att sätta in en bättre 10" eller 12" med en ordentligt byggd låda. Har svårt att tro att man får några lägre frekvenser från två 15" i en liten låda, möjligtvis att det är lättare att klämma fram några fler DB när man får lite mer VD(Volume Displacement, flytta mer luft per cykel). Måste bara fråga, hur pass väldifinierad är basen? | |
|
ljungblom: jag har haft både en rejält bra 10" även dubbla 10", 1 12" som ja prövade, och prövade även en till 12" efter det. Och därefter blev det dubbla 15". Det är själva skuffen som blivit lådan. Det låter hur klockrent som helst. Kan försöka fixa bilder på bygger framöver. Jag är verkligen inte missnöjd, och måste säga att 15" som sitter i nu äter upp den rejäla 10" och 12" som jag kört med. Mvh Alex |
|
| Åhå, så den här gamla tråden har kommit igång igen :) Har provat med 15" i bil och tycker inte om det riktigt, beror väl iofs på vad man lyssnar på för musik... Lyssnar man på techno så är ju 15" värdelöst... Blaffar ju bara när basen inte riktigt hänger med. Lyssnar man däremot på reggae så är ju 15" eller till å me 18" hel grymt. Nå ska man inte smyga allt för långt från ämnet så kör jag ju fortfarande med att vika ner bäksätet när det inte är nå folk eller nån hund i bilen. Tror ändå det blir att byta bort bmw´n mot en cheva pick-up så mitt problem blir väl löst där :) | |
|
Då får jag börja med att gratulera till ett lyckat resultat! Då jag själv mestadels lyssnar på metal av dess former, från death till melodic så kan jag själv säga att jag inte uppskattar 15" som jag har iaf. Hänger inte med på hälften av dubbeltrampen, låter som ett mummel. Vad är själva meningen med en så stor membranarea? är det möjligheten till hög ljudvolym eller är tanken att pressa fram låga frekvenser? för jag utgår från att det inte bara är ett skrytbygge. Förresten, vad är det för högtalare? Kör du med för typ av låda? sluten, basreflex, bandpass, horn, TL? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.