AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.526

Råd vid köp av Z4?

Sida 1 av 2
Jag har lagt handpenning på en Z4 som säljs privat. Jag ska åka och titta på den på torsdag igen med min kära far som har bilfirma med verkstad innan jag helt bestämmer mig och köper den.

Jag undrar om det är någon som har några råd att ge mig innan jag köper den. Om det är något speciellt som man ska testa av på bilen. Något som man bör kontrollera innan man köper den.

Det är en BMW Z4 2,5 uttagen 2003-10 och import från Tyskland.

Det var bara sommardäck på den när jag tittade på den och det var snö ute, så vi kunde bara köra runt området där säljaren bodde. Men när vi kom in så var klockan nollställd. Alltså det syntes bara "--:--" och sedan så visade temperaturmätaren -3 grader. även efter 10 min i varmgaraget.

Vad kan detta tyda på?

Han köpte bilen i somras utav någon som importerat den till sin flickvän, men som inte ville ha den, utan hon ville ha en mini cooper cab. Sedan har kan själv bara kört med den 130 mil, och därefter ställt in den. Och nu ska han sälja den.

Bilen har gått 6100 mil.

Den är mycket fint skick för övrigt. Inga report någon stans.

Men är det någon som har nått råd till mig?

Måste även sälja min egna BMW 323ci nu. Någon som e intresserad?
Länk

MVH

Daniel
Du har väl läst här:
Länk

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Tack för tipset. Har läst listan nu, vilken var väldigt bra.

Men är det något som man specifikt bör se upp för på en Z4?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Köpt till sin flickvän som inte ville ha.... jo just det...
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Detta bör du kolla när du köper en beg/ny Z4:

Länk
Tack så mycket! :)
det där me klockan verkar lite skumt...

ps!! vad vill du ha för 323:an??
Jag la in min 323 ci här på PowerBörsen idag.

Länk

Hade en som tittade på den igår, och hon var mycket imponerad av skicket mm. Hon sa att denna gick inte att jämföra med andra objekt som hon tittat på.

Men vi kom inte överens om priset, så hon tackade för sig. :) Men vem vet...kanske bara ett knep, så återkommer hon snart.

Men jag finns på telefon eller email, som står i annonsen.

/Daniel
eyePOD: Tror du fick me en bild för mycket ;-)
//Månsson
Hehe...nej, men jag ville såklart visa min nya Z4 så att ni ser anledningen varför jag vill sälja min 323ci. Det finns ju folk som är så misstänksamma med varför man ska sälja mm. :)

/Danne
eyePOD: ...jag håller med Highway Star...det låter misstänkt att någon har "...importerat till sin flickvän, men som inte ville ha den..."...ett gott råd, kolla upp bilen väldigt noga...servicetillfällen i Tyskland/Sverige, miltal mm...

OT: din 323a är en 00-a under din profil, men en 99-a i annonsen... ;)

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Hej,

Ja, det låter lite misstänksamt.

Historien var denna:

En kille som själv har en BMW 645 importerade denna Z4:an till sin tjej, men som inte ville ha den. Hon ville ist ha en Mini Cooper Cab.

Ja, lte misstänksamt låter det. Ska nog ta och ringa upp den gamla ägaren under dagen idag. Återkommer med mer svar efter det.

För övrigt var serviceboken bra. Men den är ju inte så svår att förfalska.

Det som bekymrar mig mest, är att klockan var nollställd: --:--
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Hallå Eyepod, jag kanske har lite tips gällande ditt bilköp. Maila mig något nummer jag kan nå dig på till darochi_1982@hotmail.com !
Tack så mycket för samtalet igår nimaka.

Idag är dagen då jag ska hämta bilen.

Tack för alla svar, och glöm inte bort att köpa min 323ci! :)

Mvh

Daniel Andersson
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Daniel: En tänkbar förklaring till temp./klockproblemet kan vara så enkelt som battriets kondition.
Vet ej om det är applicerbart på Z4 men med Z3an så är ett klassiskt symptom på dålig batterispänning att färddatorn börjar leva sitt eget liv med märkliga temperatur/tid-visningar. Efter att laddat några gånger, men till slut inköpt ett nytt batteri så var dom märkliga temp visningarna borta. Har inte dykt upp sedan dess.
Med tanke på att z4 verkar varit ställd en tid så är ju inte det en helt orimlig felorsak, och att batteriet behöver få en energiinjektion.

Mats
Hej Mats,

Tack för det svaret. Då blev jag genast lite lugnare.

Nu ska jag bege mig bort mot bilen... :)

/Danne
Har du pratat med förra ägaren nu? Och i övrigt kollat mil och servcietillfällen?

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Berätta hur det gick ASAP!
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Det står kanske om vad som bör kontrolleras i länkarna men jag bistår med min erfarenhet!
Skrammel i dörr pga felaktig infästning av rutan.
Sprucken panel imellan stolarna upptäcke ägaren efter mig
Brustna fjädrar bak upplevde ägaren efter mig, fick detta garanti fel åtgärdat (gäller även E46)
Hål i innertak troligen orsakat av att suflett tagit i plasten runt bågarna bakom nackskydd (går väldigt tajt över dessa)
Vid hardtopp så har BMW lite svårt att få till passning men det går till sllut.

I övrigt inga större problem, bra kvalitet överlag och grymma köregenskaper!
JAG SAKNAR MIN Z´a SÅ FORT SOLEN SKINNER OCH LITE VÄRME RÅDER.

Lycka till

"Always a driving machine"
Länk
Affären gick superbra, och jag flög genom E6:an från Göteborg till Lund som en jäkla raket alltså. Med däck som är 255 breda på 18", sportknappen inne och mellan 5,5 och 7,5 grader varmt ute kändes det som att bilen hade mer att ge hela tiden.

Skickade ett SMS till han jag köpte den utav när jag var hemma i Lund:
"Jag tror jag är kär. Förlåt att jag tog henne från dig, men jag är säker på att du kommer finna någon ny snart." :)

De första milen var en besvikelse. Jag, som e 192 cm lång, kunde inte sitta bekvämt, eftersom mitt huvud var nästan uppe i taget och jag kunde inte ha raka armar. Sedan så skulle farsan prova den i 7 mil. Hehe...han kom på att man kunde trycka in ratten, så att den satt precis framme vid instrumentpanelen. När det sedan var min tur igen, tänkte jag: Detta är fan den skönaste bil jag kört och suttit i någonsin. Jag satt som en kung på en fet tron! :) Känslan med cabben nere på E6 i 150 - 180 när det max är 7 grader varmt ute är kall, men underbar! :)

Det går inte att beskriva känslan till 100 % med att köra en Z4. Inte en som man ägt i under ett dygn iaf. :)

Jag har fått en jäkla massa bilder på bilen. Om ni vill kan jag lägga ut dem någonstans.

Idag måste jag köpa låsmuttrar till mina 18" M-fälgar och nya torkarblad. Sen blir det toppen.

Nu har jag inte tid att sitta här mer. Har någon som väntar på mig där ute. Tack för alla svaren, och tänk på detta...alla ni som har en BMW cab i garaget; snart e det vår! :)

/Danne
ni
200
nimaka
BMW 320iM Coupé -09
Vad bra att allt verkar ok med bilen! Grattis till ett grymt bra bilköp Danne!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.