|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
Transocean |
Draven Jo, jag tror att ecodriving är lite som kommunism, dom som har försökt att tillämpa den har nu insett att den aldrig kommer att fungera. Och dom som aldrig prövat pratar fortfarande varmt om saken!!! Skaffa dig en 530i v8 med manuell låda och pröva själv. Och om den plötsligt börjar dra 0.8 mitt på vintern, berätta hur du gör! Juha |
|
Pöjkar, pöjkar. Inte skaffar ni väl en V8 å smygkör? Den sotar ju igen :/ Nae, V8 mullret ska höras å Bmw är till för att köras :D "Freude Am Fahren" Go Fortsättning på er Bmw fantaster. |
|
|
Jag förstår inte ni som är rädda att gå under 1500 varv? Det kan kanske stämma om man vill göra fullgas accelerationer men för lugn fiskörning med endast moderat gaspådrag/hastighetsökning funkade min 525 24v utan vanos som jag hade utan bekymmer från tomgånsvarv och uppåt även på högsta växeln. |
|
|
Det där med toklåga varv på höga växlar är nog som tidigare nämnts ganska meningslöst, men förutseende och lite motorbroms 300-400 meter innan väjnings/stopplikt istället för att lägga beläggen i bott några meter innan borde ju göra en del. Vill inte säga att någon här kör så, men jag har en flickvän med en 740(då snackar vi sossecontainern och inte bimmern med V8) och har svårt att tro att det är vare sig ekonomiskt sett till vare sig bränsleförbrukning eller bromsslitage, sen blir nog trafiken tryggare om man tar det lite lugnt. Att man tvingas köra "ecodriving"(tog B-kort för ett halvår sedan) när man tar körkort tycker jag är sjukt, vill man spara soppa så är inte det så svårt att ta reda på hur man gör och därmed kan lära sig det på egen hand, och är man istället inte intresserad av sånt så skiter man i det när man fått lappen och har betalat en massa i onödan på en redan alldeles för dyr lapp... Sen när det är kallt så är det väl motorvärmare och jämn belastning(utan tokvarv) som gäller. M40:in går sådär på femman i 50km/h kan jag säga. Ska tillägga det att när jag övningskörde så gällde det att även på morgonen (när motorn är väldigt kall) ta det lugnt med växlarna(mycket utsläpp med kall kat.), kanske inte 1-3 men iaf 3-5. Att de sedan inte använder motorvärmare på bilar som det står "ecodriving" på är för mig obegripligt... Måste förövrigt tacka Transocean för ett mycket roligt och lärorikt test! |
|
|
Att ligga och dra bilen till 30km/h på 1'a växeln är inte Eco-driving..... Körskolan lärde oss följande: - Ganska snabb acceleration (inte fullgas, men ganska "bestämt"). - Ligg inte och segdra upp i fart från för låga varvtal, rätt växel och upp i fart relativt snabbt. - Dra inte för långt, till ca 3-3500 varv beroende på växel/hastighet/m.m - 1'an är bara startväxel där bilen drar mest bensin, lägg i 2'an tidigt. - Hoppa över växlar, t ex gå från 2 -> 4, 3->5 beroende på bil och hastighet. - För att behålla fart utan acc i stadstrafik ligg gärna på hög växel (så länge bilen inte protesterar så klart) - Motorbromsa när möjligt - Planera körning, undvik att stanna och behöva använda 1'an osv... Mitt eget tillägg är att om möjligt frirulla i längre neförsbackar istället för att motorbromsa (då förlorar man inte farten/rörelseenergin). |
|
|
Det är väl så att frirullning drar mer bränsle än enbart släppt gas på moderna bilar? Motorbromsen på högsta växeln är försumbar. Göran FWD - Nej tack! |
|
| Vid frirullning tar motorn bränsle även om det är lite, vid motorbromsning blir förbrukning absolut 0 om du släpper gasen helt. Motorbromsen på en nyare bil är minimal. Fick själv en ecodrivingkurs för ett tag sen och blev förvånad över hur lite det motorbromsa när man släppte gasen, den bara rulla på. (nyaste Golfen) Jag sänkte mig för övrigt från 0,7 till 0,6 på en provrunda med blandad körning med Golfen. | |
|
körde med farthållare 70km/h, motorbromsade frikopplade och svängde så farten sjönk till ca 30 och tryckte på "återställ". Bilen drog utan protester upp till 70 igen. Men visst kändes den trött. Tanke, vilket är snålast upp till 70? 1. Acc på 2:an till 70 (upp till ca4000rpm) och sedan femman. 2. acc på 2:an till 30, trean till 50, fyran till 70 och sen i med femman. Båda ex. med varm motor och ettan för att precis "få fart på bilen" Min tanke är att en kort men "hård" acc och sedan lågt varvtal är snålare än små långa acc i intervaller på alla växlarna, sedan är ex.1 mycket roligare. bilen i detta fallet är en 330 som når 70 riktigt snabbt på 2.an. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Gick ecodrajningskurs via jobbet häromdagen. Trots väldigt begränsad övning gick inte bara bilen dryga decilitern billigare utan det gick dessutom fortare. Och så var det för alla på jobbet, måhända statligt anställda meskörare men ändå. Grundknepet är framförallt att bättre planera sin körning. Att tanka för hundra och bromsa bort femtio är helt enkelt inte så smart... Annars gäller självklart motorbroms och inte frikoppling, håller motorn över ca 1200 varv drar den inget bränsle alls. Sedan bara ettan i max en billängd, sedan tvåan på minst halvgas upp till femtio. Fortsätt axa till den fart du ska ha bestämt och sedan få den högsta växeln som gör bilen körbar, i de allra flesta situationer går det bra med femman från femtio. Har man automat ska man helt enkelt gasa bestämt upp till sin planerade hastighet. Sedan är det inte alldeles säkert att det lönar sig att inte gasa i nedförslut, snarats tvärtom. Tänk jobbiga lastbilar, de kör fort utför när bilen drar lite och långsamt uppför när den drar mycket. Och att man inte kan tänka på miljön när man kör BMW är bara löjligt. Och pengabesparingen motsvarar ett års försäkring i runda slängar. |
|
|
” Sedan är det inte alldeles säkert att det lönar sig att inte gasa i nedförslut, snarats tvärtom. Tänk jobbiga lastbilar, de kör fort utför när bilen drar lite och långsamt uppför när den drar mycket.” Precis. Gasa utför och få maxfarten i botten av backen för att sedan låta uppförsbacken ta tillbaks farten. Använd den momentana förbrukningsmätaren ofta, men bry er inte om den visar rätt utan avläs skillnaden hur den fladdrar upp och ner vid oplanerad körning och jämnar ut sig vid planerad. Ett exermpel. Jag åker uppför Kallebäcksbacken i Göteborg varje arbetsdag. Den är trefilig, lång och fylld av lastbilar, tävlingsförare och turister. Här visar förbrukningsmätaren typiska 1-1,2 vid konstantfart. Försöker man då öka farten utan att växla ner så händer inte mycket i verklig fart, men förbrukningen visar ca. 1,8 ganska lång tid innan det börjar sticka iväg. Kommer de då en bil plötsligt ut i filen framför och man får avsluta det hela kan man säga att man kastat fartinvesteringen i sjön. Och så är det väl för de flesta som bor i tätområden, man gasar utan att det ger någon fartökning innan det måste bromsas. Mao jag tror att eco-driving (planerad körning) ger en del förtjänster vid trafikerade vägar, men bor man på landet med raka vägar och lite trafik kan man gasa för att komma upp i hastighet och sedan är det i stort sett endast rull-och vindmotstånd som kostar bränsle. Många som tävlar i bränslespararrace säger att man skall snabbt acca upp i fart för att sedan ”rulla så lätt” som möjligt utan att tappa den igen. Att sega sig upp är fel säger de. Ett bra träningssätt för att lära sig planera körningen är att försöka låta bli att bromsa så mycket som möjligt. Bromsa däremot hårt de gånger du måste och givetvis inte till absurdum, trafiksäkerhet är viktigast. Kolla på framförvarande nästa gång skall ni se vad många tomtar det är som bromsar titt som tätt. Kan vara i en uppförsbacke på motorväg, efter idiottgasning fram till bilkön som synts flera hundra meter tidigare. Att då och då få känna på bilen ger mycket glädje och är ett billigt nöje, men skilj på sportig körning och oplanerad svenssonkörning dagarna i ända. |
|
|
Mugge: 85liters tank i en E34 530i -93?, nu driver du väl med oss. Den ska vara på 80l men jag har då aldrig lyckas fått i mer än 75l |
|
|
Jag tycker det krävs rejält utförslut för att man inte skall tappa fart med motorbroms, så då brukar jag frirulla i längre lagom branta backar. Baserat på bilar som är 10-15 år gamla. Visst drar bilen mindre med motorbroms, men är det för lite lut så man måste ge lite gas för att inte tappa fart känns det som om det går åt mindre att rulla på tomgång.. |
|
Transocean |
Jaha, nu har man kommit hem från Charlottenberg, tankade fullt på riksgränsen och körde hem till Norge totalt 101,2 km. Förbrukningen blev förbluffande låga 8,17 liter. Bil: 530i e34 V8 årsmodell 93 32200 mil Växellåda: Man 5-vxl Typ av bränsle: Grön 95E Olja: Biltema 10w-40 Distans: 101,2 km Motor varmkört vid resans start: Ja Beräkningssätt: Fullt/fullt (så att det rinner) Utetemperatur: -8 Antal omkörningar: 2 Detta måste vara den lägsta siffran jag mätt vid normal körning. Men observera att jag hade driftsvarm motor och att hastigheten pendlade mellan 80-90 km/t. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.