AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.817

Ecodriving experiment med M60:n börjar idag!

Sida 2 av 3
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Mugge. Jag kunde köra min 525i -91 i 30km/h på femman utan protester. Säker på att det inte var en Volvo 240 du tänkte på? Skämt åsido, tycker bara det var konstigt att din 525i protesterade när min gick så fint, precis som 523´n du beskrev. Väldigt imponerande för en motor som debuterade för 15 år sedan!

Transocean. Tack för trevlig läsning. Dina upplevelser från dag 1 var verkligen läsvärda och roliga! Förstår precis hur du måste ha känt dig med ditt experiment. Jag tänker inte själv tillämpa Eco-driving men jag tror precis som du skriver att man kommer väldigt långt på att läsa trafiken och vara förutseende.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Ska man verkligen "ecodrajva" så är det högsta möjliga växel i alla lägen som gäller. Låta motorn dra fram bilen på tomgången, ligga på femman i 50 i uppförsbackar osv. Motorn drar mindre soppa än om man har lägre växel i backarna, den petar ju inte in mer än vad den kan förbruka. Moderna bilar drar ingen soppa vid motornbroms, undvik att komma ner på tomgångsvarv bara. Tydligen säger ecodriving-rönen i Tyskland att man i princip ska starta på högsta växeln och sen hacka sig upp i laglig fart, eller tills avfarten där man ska av dyker upp, vilket som nu inträffar först. I Sverige dras det inte lika långt eftersom här har man förstått att man blir totalt livsfarlig i trafiken med ett sådant beteende. Fick en liten snabblektion av min kompis som är bilskolelärare, han har precis gått kurser i ecodriving.

Min bil: Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Arken> Håller med dig. Förstår inte detta snacket med att dra på ettan...helt otroligt onödigt slitage. Ettan är ju till för att få bilen att rulla, preis som du skriver, max två billängder. Sedan dra på med tvåan och uppåt.

Att ligga med femmans växel under 1500 varv är rena döden för motorn. Förstår inte hur du Davve kan säga att det gick utan protester med femmans växel i 30km/h.

*BAWORAK*
ar
218
arken
525iA -93 (..BK86385)
530dAT -08 (..B987772)
SvantE > Det där med 10 km/h per växel var ju bara en tumregel som är tänkt för "vanliga" bilar. Om man har en bil som varvar 2000 eller mindre i 100 km/h får man väl anpassa sitt växlande lite! :)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Jo men det är ju det jag skriver också.
varvar du 2000 på femmans växel i 100km/h säger det sig självt att det är rena misshandeln att använda samma växel i 50 km/h eller där under...

*BAWORAK*
Paap Reeder
Ni som kör manuella bilar och skall växla vid varje 10 km hastighetsändring ... upp eller ner och kanske kör 6-växlat ... hinnner ni överhuvudtaget ägna er åt trafiken runt i kring??

MVH /// Paap R ... som cruisar med automat och hinner dessutom kolla
in på brudar!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
SvanteE. Förstår inte att jag ens blir ifrågasatt! 525i -91 med M50B25 utan Vanos. Gick bra med min manuella 530iT -93 också.
Med M20 och M30 är det däremot helt annorlunda. 728´n t.ex. börjar skorra vid 50km/h.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Transocean
Dag 3:

Allvarligt talat pojkar, nu börjar jag ledsna på mitt eget experiment! Bilkörningen har hittils gett mig än känsla av behag, den känslan du får när du pressar bmw:n genom en kurva i 160 km/h utan några som helst problem och matar på och bmw:n ber om att få passera 200. Så som det är idag, ecokör jag till och från jobbet, ingenting annat, helt utan känslor och kunde väl lika gärna hoppa i en toyota och spara mycket mer...

Mitt inlägg om ecodriving verkar ha skapat en del förvirring om hur man egentligen ecokör, jag kör som sagt enligt principen hoppa över växlar d v s tvåan och fyran. Jag tänker inte ta ställning huruvida det är rätt eller fel, det som kan fastlås är att mitt körsätt har förändrats markant. Men som jag redan tidigare antydde tror jag inte på någon markant soppabesparning, mest p g a att jag kör så pass mycket motorväg (typ 80 %), av detta följer att själva växlingsmönstret torde spela en obefintlig roll i mitt fall.

Jag släpper gasen i långa nerförsbackar och motorn stänger av insprutningen d v s jag motorbromsar och rullar ner utan att bruka en droppe soppa. Dagens kanske enda höjdpunkt blev därmed den långa nerförsbacken på motorvägen där jag fick en...just det...Toyota Prius bakom mig. Denna fula hybridbilen som förövrigt drar mer soppa än t ex den nya 520D Bmw:n stänger nämligen inte av insprutningen mens den rullar utan brukar bensinmotorn på 1.5 liter för att ladda batteriet! Därmed blev min 1.0 km långa rullning cirka en krona billigare än om jag hade gasat på mens toyotan sörplade i sig soppa för cirka 50 öre!

Annars kan det konstateras att det att ecoköra är ungefär lika svårt som att sluta röka, min vana trogen låg jag på vänsterfil trots ecokörning när jag helt plötsligt fick slå av farten p g a en Iveco från Adams Express flyttebyrå (est.1898). Jag var bara tvungen att köra om från höger sida! Drog upp till 6100 varv med trean alltså strax före varvstoppet avbröt festen! Fick jag dåligt samvete, nja jag sket i det!

Juha
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Davve> Ok, lät bara så helt otroligt att det skulle gå bra att ligga på femmans växel i 30km/h.

Paap> Vem skriver att man ska växla vid varje 10km/h förändring?

Det jag tycker är konstigt är att det förordas att man skall dra länge på ettans växel. Men att få bilen i rullning, i med tvåan en stund, sedan trean upp till 110 och då i med femman kan säkert vara ecologiskt...eller dra på tvåan så länge du kan och i med femman sen...

Trancocean> Det har varit kul att läsa dina betraktelser.

*BAWORAK*
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Det är lugnt SvanteE! Testa med din 528i, det kommer att gå finfint!

Transocean. Helt rätt, en BMW med stor motor gör sig inte för Ecodriving. Bilkörning ska vara kul, det är ju bland annat därför man fastnat så hårt i BMW-träsket. Men det är som sagt roligt att följa ditt experiment och kul att du delar med dig. Ser fram emot förbrukningsresultatet!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Kan hålla med Davve i det med att åka på 5:an i låga farter. Man jag misstänker att de nyare motorerna med massa vanos och grejer är lite sämre på segdrag på så låga varv, för min M20B25 som satt i E30:n -90 gick mycket fint att dra från tomgång på femman om det bara inte lutade uppåt. Det skenade inte, men det ökade farten jämt och fint utan att motorn försökte sno runt i motorrummet pga vibrationer.

Sen detta med att man ska skippa vissa växlar tycker jag med låter vridet. Jag brukar sätta rullning på bilen med ettan, sen i med tvåan upp till runt 30km/h ungefär, sen 3:an till 45 kanske och sen i med 5:an. Dock gör jag det mycket sällan på kall motor just för att få upp tempen i någorlunda tid.

Diesel-räsern
/Rickard
54
212
540 :D
M5 -99
Porsche 924 -79
Att köra på 30-sträckor med en manuell m60 (530), lägg i femman och rulla på "tomgången" :D
Det sliter nåt grymt att "sega" en motor från tomgång på högsta växeln...Du får riktigt rejäl "lagerbelastning"...Personligen kör jag aldrig under 1500 varv, oavsett växel (1-2 undantagen) och oavsett vilken bil....
Vad tjänar man på det egentligen? Är det bensinpengarna eller miljön ni vill gynna? Handlar det om pengarna så blir det ju knappast så mycket om ni lyckas spara 1 dl / mil...

Länk
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
0,1 l á 10,50=1,05*3000 mil = 3150:- / år

Göran

FWD - Nej tack!
Transocean
Ja kära BMW brödrar!

Då har jag ecodrajvat under en vecka och i morse klockan fem på morgonen fyllde jag upp tanken med billigt bränsle från JET (9.77 litern mens hemmamacken ville ha 10.78!!!)

En veckas ecokörsträcka blev 40,56 mil lång. Och jag fick 43,28 liter i tanken innan det började rinna.

GENOMSNITTSFÖRBRUKNING BLEV 1,067 PER MIL.

Detta var mycket sämre resultat än jag hade väntat mig! Veckan innan drog M60:n 1.13 i hårdkörning d v s att skillnaden blev endast 0.063 liter per mil!

Helt paff blev jag inte. Jag har snålkörd då och då och hållit hastighetsgränser utan att uppnå någon märkbar besparning. Men under den gångna veckan har jag alltså tok-kollat på förbrukningsmätaren och hoppat över växlar...till ingen nytta! Eller ja...jag sparade ju 24 kronor och 96 öre!!!

Det finns dock en till variabel som bör diskuteras...nämligen vädret!

Under ecokörningsexperimentet hade vi mildväder i oslotrakterna, +1, 2 grader under dan, på morgonen max - 4 grader då jag drog hemifrån. Och snittet blev alltså 1,067 per mil.

Veckan innan då jag körde vanligt (130-140 km/h på motorvägen med fullgasomkörningar, lite bredsladd på lite mindre vägar) drog bilen 1,13. MEN... då var det KALLT... - 23.5 grader på morgonen och - 10 på dagen!

Alltså allvarligt talat, jag har inte sparat nånting med mitt experiment, istället var det vädret som blev bra!

SLUTSATS:
1) Du tjänar (eller sparar) inga pengar på ecodriving om du har en 530i med 3 liters V8. Det som är förvånansvärt är att du nästan inte tappar några slantar om du kör sportigt (mitt sommarförbruk överstiger nästan aldrig 1.0 hur jag än smiskar henne på motor/landsvägen. Under en högfartstur från Oslo till Kalmar på sommarn tömms tanken som regel med 0,95 liter per mil)
!!!!DÄRMED FINNS DET INGEN EKONOMI I EKOLOGIN!!!

2) Fast det var mildväder tog det mycket längre tid att få upp driftstempen på motorn. Detta kan inte bero på nåt annat än det låga varvtalet. Och vi vet att katalysatorn på bilen (ja min har två) börjar rensa först när motorn blivit varm...med andra ord så kan (och borde) vi verkligen ifrågasätta hela ecodrivingen. Det skall ju vara EKOLOGISKT OCH DÄRMED EKONOMISKT! Istället släppte jag ut en massa orenade avgaser. (Ett närbesläktad ämne är ju alla vägbulor och den negativa miljöpåverkan dessa åstadkommer i stadstrafik; låg fart, kalla motorer, tomgångskörning, kanske tryggare för den gemene fotgängaren men inte så bra ur utsläppssynvinkel)

Alltså:
!!!DET FINNS INGEN EKOLOGI I EKONOMIN!!!

Och nu är jag "lutlei" av allt som har med sparande att göra så jag kör igång en repris av "en klocka att matcha bilen"

Juha
Ac
383
Acous
e21 318i -82
Det är häftigt att föbruka mycket bränsle :-)
Paap Reeder
Juha!
Denna tank skall jag eco-diva med min V12:a.
Ligger nu på ca 2,2 på bara 70-körningar i korta sträckor.

MVH /// Paap R
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack för den rapporteringen Transocean. Det var intressant och har inspirerat mig till en veckas Antiecodriving, för att se om min vanliga mjuka körstil är lönsam och tråkig, eller bara tråkig. Skall göra det när sommardäcken kommit på om två månader.

Göran

FWD - Nej tack!
Låter som en sabla misslyckad ecodriving, jag tror inte en sekund på att du kommer upp i samma förbrukning om du "ecodrivar" jämfört med vanligd glad körning.

Jag tror snarare att du gjort av med mer soppa pga att du skippar 2an och gått 1-3-5. Snarare ska man snabbt i med 2an och sedan köra den upp till rätt fart. Dina kallstarter med tidigt drag på 3an lär inte heller vara särskilt mysiga för motorn.

Så här blir det rätt ekonomiskt och inte för tråkigt:

0-50: 1:an start, i med 2an--->50---> 4/5 beroende på motor
0-70: 1:an start, 2an---> 60--> 5an
0-90 1:an start, 2an-->50 (3000 varv)--->3an--->90---> i med femman
0-110 samma som ovan.

Sedan: ligger man enligt hastighetsgränserna kör man allt som oftast snålt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.