AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.358

M3 e46 och M5 e34 mot olika bilar.

Sida 1 av 2
Eftersom vi är mitt i vintern tänkte jag pigga upp med en liten "gathering" som vi gjorde i höstas. Vi samlade ett antal människor från olika forum, hade en trevlig kväll och gjorde lite mätningar på våra bilar. Jag tror inte att resultatet visats här tidigare men eftersom det finns två M-bilar med i testet så tycker jag det är läge att posta ett par länkar på resultatet här.
Generellt kan man väl säga att M-bilarna presterade ungefär som tidningstesterna och de stod sig bra i konkurrensen....speciellt M4 e46an som med liten marginal var snabbast av alla.

Motståndet bestod av:
Mitsubishi EVO IV och EVO I med enklare trim (system och programvara tror jag)
Toyota Supra MKIV med BPU, dvs avgassystem och programvara. Bilen hade japansk spec vilket innebär ca 50hk mindre än euro-versionen med detta trim.
Honda Civic Type-R: Länk Tyvärr var föraren inte den vassaste så Hondan var den i gänget som blev akterseglad...och det rejält!
Saab 9-3 Aero med större turbo, IC, avgassystem och programvara.
Volvo S60 T5-03 med S60 T5 -05ans turbo och grenrör, samt eftermarknads IC, avgassystem och programvara.

Utetemperaturen var runt 5 plusgrader och det var fuktigt i luften, ideala förhållanden för hög effekt alltså! Tyvärr hämmas greppet alltid när det är fuktigt och kallt men iaf, här är resultatet:
Länk
Länk
Länk

Flåklypa
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Ja de va riktigt trevligt när vi gjorde detta. Synd på fästet trots allt. Men hur som haver va de riktigt trevligt.

Gör gärna om de om de skulle dyka upp ett tillfälle

///Micke
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Tack för intressant inlägg med bra länkar. Skönt med fakta istället för kommentarer i stil med "jag körde ifrån honom utan problem". Vi som hänger på forumet gillar förstås BMW, men det finns faktiskt snabbare bilar vare sig vi vill eller inte. Kul att M3:an hängde med så pass bra!

Kanske skall man dyka upp med en 750iAL original ... skulle vara intressant och se hur pass bra den är i de högre regionerna!
jimmy/bmw
Tackar för lite trevlig söndags läsning :)
Hade varit kul och sett din s60 sida vid sida mot en manuell m3 e46.
Känns som de hade blivit skapligt jämt ändå, nu dra ju m3an nytta av att den växla innan 100.
Jaja hoppas ni gör nå liknande till våren iaf ;)
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
jimmy/bmw

vad snackar du om en m3 växlar inte innan hundra...visst den kan växla innan hundra om man vill men det kan väll s60 också....
kilroy
Intressant tråd, vore kul om man kunde vara med till våren, under förutsättning att jag har bilen kvar.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Flåklypa, ¨

Haha, lever Sierra Aeron fortfarande? Vad har hänt med den sedan 2003 med tanke på den försämrade prestandan? Har du någon koll på om hans 2002-projekt fortgår eller har lagts ner?
jimmy/bmw
Cado
Jo men just i det här testet ser det ut som m3an växla innan 100 men inte s60in
Jag är ju inte säker men annars så växlar han riktigt snabbt i m3an
Ha ha...Sierra Aeron lever men jag tror den har samma spec som alltid.
Du har dels tiden han presterade under den kvällen samt det bästa den har presterat men det är trots allt tiden den presterade den kvällen som skall jämföras med övriga tider. Som du ser skiljer det en del mellan tiderna men Vericomen som användes vid detta tillfälle är ju en ganska avancerad G-krafts mätare och skall inte blandas ihop med AP22 eller G-Tech Pro även om dessa blivit bättre med åren.

M3an gick jävligt bra och jag är ganska övertygad om att S60in och övriga bilar skulle fått stryk av den från rullande....och det på M3ans sämsta gren egentligen. Rakt fram prestanda på motorvägen.

Jag körde rullande emot EVO 4an, 9-3 Aeron, Supran och M5an. Mot Supran gick det ruskigt jämnt från 100km/h till runt 240km/h. Då ledde han med en halv billängd när han slog av. De övriga bilarna har jag besegrat på motorvägen. Nu har ju inte jag S60in kvar så den kommer inte att deltaga i några fler mätningar om någon skulle få för sig det. Nye ägaren är en 52årig herre som tyvärr inte ens kan stava till race.

Ett nytt test i vår är på tapeten och då tänkte jag ställa upp med M3an och Duffyman ställer säkert upp med M5an igen. Supran genomgår singelturbokonvertering så det blir kul att se hur en sådan står sig med 600+ :-) En RS4 med bl.a andra turbos kommer nog också, samt en 996 Turbo. Vore kul med en M5 e39 också.....och varför inte en M5/M6? :-)
Plus att det säkert kommer vanliga dödliga bilar också.

Som sagt....det var en rolig grej och man får en värdemätare på sin egna och andras bilar samt tillfälle att snacka lite skit (bilar) med likasinnade. Hur kul som helst alltså.

Flåklypa
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Flåklypa!
Om du gör dig hörd nästa gång det är dags,kan det kanske vara intressant att dyka upp med M635:an!

MVH Patrik
E24 ///Med prestanda

Länk
Mycket bra tråd med intressant information!

FAKTA är mycket roligare än spekulationer och pajkastning :)

Kul att våra gamla M5:or hänger med såpass bra, eller hur Micke? Körde du med 18"? :)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Jag ser att några har visat intresse för att eventuellt deltaga framåt vårkanten. Jag kommer att göra en förfrågan när det närmar sig nästa mätningstillfälle!

Flåklypa
ST
2.827
STEPHAN
Alpina B10 BiTurbo -06
BMW M5 -91
BMW M3 -97
Kanske dags att även mäta en B10 Biturbo?!

M V H
Stephan

Min bil: Länk
ja
190
jalpina
Alpina B10 Bi-Turbo -92
AlpinaCS #004
Spännande :)

Magnus: låter du m3:an vara original fortfarande då eller?

Mvh,
Johnny
Alpina Club Schweden
Länk

se profil för bilder på pärlan.
Hej.
Nja, det kanske blir någon enklare modifiering på M3an som enkelt går att återställa till original.....vi får se.

Det känns positivt att så många är intresserade av en träff och att få lite tider och farter i tabellform/graf på sin bil. Möjligheten att logga motordata skall också finnas. Körningarna kommer förmodligen att göras i närheten av Gävle.

Flåklypa
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
Flåklypa

Where did you do the testing? I would be interested in turning up to a meeting especially if its near the Göteborg area!
Keep us posted.

Great post by the way, really appreciate the effort!

Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Kalle:

Jag hade mina 18"are på. Inga ändringar från vanligt gatkörning.

James:

No the test will be in Gävlborg. So if you want to come up give me a call

///Micke
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Kalle:

Glömde lite. Jag är dock lite besviken på tiderna. Borde gå att förbättra. Ska göra de till nästa möte.

O ja våra bilar hänger med ganska hyffsat trots sin ålder

///Micke
Fick ett svar från Tony med Sierran angående hans "dåliga" tider eftersom någon undrade.

Citat:
"Orsaken var att jag för det första hade halva skuffen full i grejor, startade på tvåan rätt beskedligt (halt nog ändå) och att jag inte drog ur ordentligt utan växlade vid ca 5000 rpm för att se om det gav några fördelar att inte dra så himla långd mot rött då spridarna är för små för att kunna ligga kvar på laddtrycket efter 5500 rpm. Men som tydligt kan ses i graferna så blev det bara sämre vilket förklarar de sämre tiderna.

På hemvägen med polaren på 100 kg i bilen så orkade inte den M3 som var snabbast i testet om mig på rull från ca 80 till över 200 trots 2-3 försök. Sierran höll den bakom, ja på fyrans växel hela vägen faktiskt. Så på rull gick i alla fall den M3:an bet mot Sierran. De var lite småimpade av Sierran grabbarna i M3:an

Från 50 till ca 170 med start på tvåan med M3an och trean på Sierran så var vi exakt jämna förutom att M3an stack 1-2 billängder i starten då det tog en kort stund för turbon att sno igång då på Sierran. När vi i nästa försök låg på tvåan båda två i 50 och trampade på samtidigt så tog Sierran 1-2 billängder direkt då det bara säger "pang" med laddtrycket då, men M3an kom sakta sakta segandes upp på insidan och gick ifrån med en billängd innan vi slog av igen. Vi var så väldans jämna i dessa regioner att det var den som fick till det bäst för stunden som verkade knipa den andre med en liten snutt. "

Flåklypa
Visa användare
202
Schrickm5
BMW F11 M550d xdrive 2013
does anyone have pictures of this Sierra Aero?
Det förklarade ju en del angående tid/sträcka med Sierran.

SchrickM5

Länk

Ford Sierra + Saab B234R (Aero)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.