|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
biltok med klockintresse |
var inte det som var poängen...bara att visa att vridet i 120d är helt OK |
|
80-120 på fyrans växel är en vanlig jämförelse. BMW använder den själva om man kollar under tekniska data. Min BMW120d: Länk |
|
|
Ok, är det någon som har koll på när 120d 177hk kommer i produktion? Enligt uppgift från återförsäljare så kommer inte de nya dieslarna till 1-serien förrän till höst, det är bara de nya bensinmotorerna som kommer i mars. Detta har jag även sett på interna papper från BMW i samband med uppdaterad information på 1-serie M-sportkampanjen som gäller till sista mars. Jag går i valet och kvalet mellan en 130 eller 120dA och har totalsvårt att bestämma mig. Om man inte får den nya dieselmotorn nu så talar ju det för att välja 130n som kommer att få de nya energispartricksen i mars. Förmånsmässigt hamnar jag nästan på tusenlappen lika (m-sport + advantage + comfort, lägger till automatlåda på 120d för att slippa dieselmotorns kraftlöshet/vibrationer under 1500 varv). |
|
|
angående att förbrukningen sjunkit så pass rejält så får ni tänka på att det har mindre o göra med motormodifieringar (ändrat laddtryck?) utan betydligt mer med den elektroniska servon, start-stop samt av/påkopplingsbar generator. på 130i (som är lämnad orörd) och som inte har start-stop utan endast elektrisk servo och det nya batteriet/generatorn har förbrukningen sjunkit från 9.2 till 8.3 ! |
|
| Alla motorerna kommer att gå i produktion strax efter visningen i mitten av mars. Så min 120d kommer att lev. i mitten/slutet av April enligt "min" säljare. | |
Soundborder, har du testat båda? En kvalificerad gissningär ju att de "nya" motorerna är snarlika dagens i känsla - så det ska räcka med att köra dagens...för att betämma dig. Samma förmånsvärde med samma utrustning (förutom aut), kan det verkligen stämma? Iså fall är väl valet enkelt eller...vad har dieseln som inte 130 har? |
|
Jag har provkört båda, har dessutom samma dieselmotor i min 520 där den både är snål och stark men ack så trist och svårkörd med idoga växlingar för att inte hamna under 1500 varv. Jag vet att diesel inte behöver vara så, har även en Golf GTi TDi (150hk/350nm) och den motorn är en pärla, frånsett bilens tråkiga väghållning så är det den mest effektiva transporten jag någonsin ägt. Beslutsvåndan baseras på förnuft vs 30-årskris...Kör inte speciellt långt så det spelar mindre roll, förstår egentligen inte varför jag kan bestämma mig för 130n, den drar ju inte mer bensin än sveriges mest sålda bil.... |
|
Om du idag har en nästan ny 520d, varför byta ned dig till en 120d? Vad är motivet till det? Gillar du inte 5-serien eller är det motorn? Om du vill ha aut, kolla om du kan byta till dig en 520dA 130 är ju en annan sak, det "nedbytet" kan motiveras avseende körglädje. Kanske en 320d eller 325d (lär ha en nedtrimmad 330d motor= kan chippas hårt) kan vara en bra kompromiss? Tycker detta tyder på GRYM 30-årskris, hehe. Dvs, du kommer inte bli nöjd med vad du än byter till ;-) Tänk efter noga! |
| Det är frugan som kör 520d, den behåller vi. Jag själv vill egentligen ha en sportbil men det funkar så dåligt när man skall hämta 2 ungar på dagis, därav intresset för 130. Men sen är det då 120d som skulle kunna vara en värdig ersättare till Golfen - lika kvick men nu även med väghållning. Och så är det den där sköna känslan när man kommer 90 mil på en tank... | |
Är i samma sits, 3 som ska lämnas i plugget/dagis. Testade ALLT o köpte en RX-8. Skitkul! Bara Boxster som har vassare chassi. O alla tre ungarna älskar den! De åker hellre den än frugans trimmade V50T5. 3k mil o inget fel, trots att den körs som en sportbil ska! Så varför skaffa en 1-serie när du kan åka riktig bil? 520d räcker väl som sansad familjebil? Men så kom det en sladdis... så till nästa vinter är det FYRA som ska lämnas...Bye bye sportbilen. SKIIT! Ligger sömnlös o ältar vad jag ska ersätta den med) (snacka om I-landsproblem, hehe) |
|
Biltok: Det enda som är trist med RX-8 är olje-/bensinförbrukning och andrahandsvärdet. Jag var nära att köpa en för något år sedan. Men då blev det 330 istället. Hade gärna haft båda :) |
|
|
Varför köra en 130 då man snart kommer kunna köra en 135? :P Nej men skämt å sido, självklart är 120d ett smart val, snål då det gäller soppan och ändå schysst prestanda med sina kommande (face-liftad) 177hk. Jag och killen har själva suttit och funderat hit och dit, och trotts min lilla rabatt (som BMW anställd) så var valet rätt lätt, 130 är ruskigt skojig sm leksak, men alldeles för dyr enligt mig och då stod valet mellan 120 och 120d, dieseln är det nu bestämt att det blir då killen kör en hel del i jobbet och då man kör mer än 1500 mil om året tjänar på att köpa en diesel. Så mitt svar till dig, " biltok med klockintresse" är att jag skulle iallafall vilja säga att 120d är ett riktigt vettigt köp! |
|
acey, ja den drar lite soppa men det gör en 911 med om man kör på lite! Ekonomiska sportbilar finns inte men försäkring/service är nästan gratis i jämförelse. Olja; dryga 2liter/1000mil är ju inte så farligt - speciellt med tanke på hur den körs. Andrahandsvärdet är svagt, fast med mindre än halva nypriset mot en 911 gör det inte så mycket. Fullsmetad (läder/Bose/klima/larm/18"/sportchassi mm mm) för under 350 prutat är egentligen skitbilligt. Vad kostar en lika utrustad 130? Troligen en bra bit över 400. Är toknöjd! Men man måste hålla varvet uppe, händer INGET under 2.5k, är som en småbil under 5k, men sedan upp till 9000rpm så JÄKLAR vad den sjunger ut. Hänger ut baken hur lätt som helst på 2/3an upp till motorvägsfart. |
135, kommer den nu eller ihöst? priser... fan, har väntat på M1 ända sedan 1-serien kom o skulle hellre ha en högtrimmad 4cyl utan turbo |
|
Fast om man bara väntar på bilen som inte finns så får man åka buss. 130i: Kul busbil. 120d med promotech: nästan lika grym och hälften(?) så törstig. 120i: seg som kola. Min BMW120d: Länk |
|
| Klockrent Sahlback! :-) | |
Konstig kommentar Sahlback :-( Inse att man kan vänta på en bil utan att man sitter o åker Kia under tiden o deppar. Det är synd om BMW som tappar kunder på att inte kunna levera bilar till de kunder som vill ha en M-variant av 1-serien. Mig är det inte synd om, jag kör RX-8 o andra kul bilar. |
|
"biltok med klockintresse": Inget illa menat. Jag menar bara att vissa människor väntar så på det perfekta att dom aldrig kommer till skott alls. Och då missar man ju lite kul på vägen. Är inte BMW på väg mer och mer åt turbohållet? En 335i har väl 2 om jag minns rätt. Min BMW120d: Länk |
|
|
Jag har poalre som väntat i 6 år på att köpa den perfekta bilen, och han har råd också. Senaste bilen har testade, hade fel växelspak. Jaja, men då får han åka buss också. |
|
haha en del är kräsna. Tack Sahlback, nu fattar jag vad du menade. Angående 1-serien är jag mest förvånad över att de lämnat "fältet fritt" för konkurenterna så länge. Skitbra om det nu kommer kupeér o cabbar på 1-temat, samt prestandavagnar. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.