AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
9.142

Nya motorer i 1-serien - är 120d den bästa nu?

Sida 1 av 3
biltok med klockintresse
Är 120d den bästa modellen just nu i 1-serien?

Mer effekt o lägre förbrukning, lätt-trimmad iom turbon...
177hk o vrid som 130 standard - lätt 50hk o 100Nm mer med chip.

Mycket pengar att spara på att inte köpa 130 som kan läggas på chassi/fälg/däck/utrustning...
Lägre försäkringskostnad o service...

Hur resonerar ni???
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag köpte en 120d nyss. Uppchippad med Promotechs box till 209Hk/429vrid. Går asbra! Men... jag provkörde 130i i höstas när BMW on tour var i stan och den har självklart ännu grymmare prestanda men till högre inköpspris och framför allt mycket högre driftskostnad!
Jag har inte haft en diesel nån gång förut och heller inte varit sugen på stinkande gamla oljekokare. Läget är dock så annorlunda idag! Jag är helnöjd men min än så länge. Dock inte riktigt så snål som jag hade trott men den blir nog snålare efter lite mer inkörd motor.
För mig var valet lätt men hade jag köpt en ny 335 så hade nog valet varit mycket svårt. Diesel eller bensinaren alltså.

Min BMW120d:
Länk
biltok med klockintresse
Vad drar den då?
O mer eller mindre efter trim...
Mina bilar brukar dra mindre MED chip - givet att man kör normalt.
Att förbrukningen ökar om man utnyttjar prestandan är ju givet men på motorvägen är det finfint med en optimerad motor.

Blev det stor skillnad i upplevt motorstyrka med vässet?
Lika harmonisk kraftutveckling?
En del chippade motorer går ju ojämt o ryckigt typ...
En del får mer turbolag...
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Sahlback,
nu vill vi ha mera rapporter om Promotech-boxen!
Vad fick du ge för den? Svår att installera? Visar förbrukningsmätaren rätt? Skulle var kul att jämföra prestanda med min 320d med Mehrleistung-boxen.
För övrigt kan jag, med erfarenhet av 3 fabriksnya BMW-dieslar i ryggen (320d E46 -99, 120d -05 och nu 320d E90), med ganska stor visshet säga att förbrukningen minskar är motorn 'lossnat'. Första 200-300 milen går 'allt' i bilen trögt, sen börjar det lossna förbrukningen minskar gradvis. Helt inkörd är den först efter 1000-1500 mil.
Sen är det så, att 1-serien verkar dra mer bränsle än den tyngre och större 'trean' med exakt samma motor, växellåda och bakaxelutväxling. 1-serien har helt enkelt högre luftmotstånd, och det skiljer inte särskilt mycket i vikt (80-90 kg beroende på utrustning). Jag kör min 320d (med effektbox) på nånstans kring 0,54 l/mil i snitt, med dubbade vinterdäck. Jämfört med den 120d jag hade innan, är det ca 10% lägre förbrukning vid samma körförhållanden.

Nya 177-hästaren i 120d verkar väldigt spännande! Man har ju jobbat på att få ner förbrukningen rejält, ska bli intressant at se hur mycket det skiljer i praktiken. Ska också bli intressant att se hur mycket effekt/vrid det går att få ur den nya maskinen med effektbox, ska vi gissa på runt 220 hk/440 Nm? ;-)

Som svar på ursprungsfrågan: 120d var den 'bästa ettan' redan med gamla motorn. De gamla bensin-fyrorna (116i, 188i, 120i) var tämligen trista skapelser, trötta och med lite för hög förbukning. 130i är en raket, men egentligen inte särskilt harmonisk, och frågan är om den är värd merkostnaden. 120d är däremot en prisvärd bil, och ännu mer så med nya motorn eftersom priset knappt höjts alls!

/// Gunnar E.
biltok med klockintresse
Ang 335 så är de för framtunga. Kollade vikten på en 335d. vilken best. Lite för mycket landsvägslok för min smak.
Högtrimmad 4-cyl - mer/utan turbo är lättare o mer rejsigt i kurvor.
M3 E30 tex är ju ett helt rätt koncept...

O även om din 120d inte totalt är så assnål så kan man köra på rätt bra med en diesel utan att förbrukningen sticker iväg som på en bensinare.
Det beroende av att dieslar har en klart högre verkningsgrad.
Ja menar...en/två dl mindre på landsvägslunk (bara luftmotstånd) är ingen stor skillnad men i stan samt vid inspirerad körning kan det ju skilja över 5dl/mil!
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Har inte haft den länge nog för att kunna ge svar på förbrukningen men den går mycket jämnt och fint med bra drag över hela registret. Inget Saab turbo skutt vid 2500 men ett himla skönt drag vid omkörningar. Jag saknade lite där jmf med min tidigare Audi men nu känns den klart vassare än Audin.

Min BMW120d:
Länk
biltok med klockintresse
Tack gunnare!
Du är uppenbarligen supernöjd med 2litersdieseln då du är inne på din tredje...
Vet flera som gått från 120d till 320d.
Är det en sådan man ska ha kanske? Skiljer inte så mycket i pris.
Vilken är roligast att ratta? (märks mervikten i kurvorna)
Vad ger 3'an dig som inte 1'an gjorde?
Saknar du något i 1'an?

Lusitg nog är det bara motorerna i 1 o 5-serie som nu uppgraderas. Man kanske ska vänta på att gör samma sak i 3-serien.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Håller med om att nya 177hästarn med all ny teknik låter väldigt intressant.
Mer kräm för mindre pengar vill väl alla ha!
Boxen var ganska lätt att intstallera. Jag tog ju med laddtryckshöjning och då blir det två kontakter som skall genomkopplas. Den inre var lite lurig att nå. Fick koppla ur och i med en hand. Pratade med en kompis idag som tyckte att det kunde ta ända upp till 2000 mil innan dieslarna var helt inkörda och förbrukningen "nere". Fast 0,6-0,7 är väl inget att bråka om. Den 130i jag provkörde stod på mellan 1,3-1,4 l/m. Såna nivåer kommer man nog inte upp i hur vilt man än kör en vässad 120d.

Min BMW120d:
Länk
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Biltok,
rätt uppfattat, jag är supernöjd med 2-litersdieseln.
Skillnaden mellan 120d och 320d är väl främst utrymmen och komfort. Jag kör väldigt mycket långa sträckor (veckopendlar 47 mil), så komforten är viktig för mig. Att sen 320d drar ca 10% mindre bränsle med min körning, gör ju inte saken sämre. Prestanda är väl på papperet något bättre på 120d, men det är inget jag märker i praktiken. Däremot är 'trean' lite sävligare på vägen, den styr inte in lika kvickt i kurvor och den är definitivt mjukare i chassit - den lutar lite mer när det svänger, helt enkelt. Jag jämför då bilar som har standardchassi, inget M-sportpaket eller sportchassi på någon av dem. Dock är även 320d en klart körglad bil, särskilt med effektbox!

Vore jag du skulle jag antingen ta en 120d med nya motorn, eller vänta tills 320d också får motoruppgraderingen - att köpa en 320d nu ångrar man nog.... Ett alternativ är 'nya' 325d - den har 3-literssexan från 330d, men 'nedtrimmad' och till ett väldigt intressant pris. Bör vara väldigt lätt att skrämma upp med effektbox!
Tyvärr han jag beställa min 320d en månad innan 325d presenterades - hade jag vetat om att den skulle komma, hade jag nog väntat....

Beträffande det där med förbrukningen på en diesel kontra en bensinare, är det faktiskt tvärt emot vad man skulle kunna tro. En turbodiesel drar iväg rejält i förbrukning, när den belastas hårt (dvs hög fart). Dieseln har, relativt sett, bäst verkningsgrad vid låg och/eller varierande belastning, och något sämre vid högt effektuttag. Med sug-bensinare är det tvärt om, dom har sämre verkningsgrad vid dellast och varierande last, men relativt sett bättre verkningsgrad vid högre effektuttag.
Dieslarna drar helt enkelt iväg i förbrukning, när det börjar gå riktigt fort. Det märks också tydligt på förbrukningen om man har stark motvind, det kan skilja 15-20% i (laglig) motorvägsfart! Fast å andra sidan är den absoluta förbrukningen alltid lägre i en diesel, som Sahlback påpekar. Det kvittar hur man står på, upp till förbrukningen i en 130i kommer man aldrig!

/// Gunnar E.
Ghost Rider
nån som vet när en 120D drar minst åp landsvägs körning/motorväg
vilken hastig het gäller för er ?
Den bästa just nu är smart-köpet 118i med automatisk avstängning vid stop, den bästa snart är bus-pärlan 135i. Fy vale för diselknatter!!! Och 130 är ett sömnpiller, hur harmonisk avstämd den nu än är... Antar att det blir exekutionspatrull 0600 nu? ;)
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Ghost Rider: Intressant fråga. Teoretiskt skulle jag tänka mig 70 km/t (bör bli växel 4) för sen ger luftmotståndet högre motstånd än tyngdlagen (tror jag). Men å andra sidan borde högsta växel på 2000 varv (max vrid) vara bra så jag gissar att kompromissen växel 5 ca 90 km/t borde gå snålt. Nån som har testat i praktiken?

Min BMW120d:
Länk
biltok med klockintresse
PowerMac,
vad är det som gör att du tycker 130 är ett sömnpiller?
O 135 borde inte vara SÅ attans rolgare om du inte gillar 130 menar jag...
Visst mer effekt men också mer massa över framvagnen.

Gunnare,
Inget sportchassi? Det trodde jag alla nästan valde till. Men on du pendlar långt så. Men inte är det så farligt hårt tycker du det?
Om du har testat...är sportchassi på 1-serien hårdare än sportchassi på 3-serien?
Samt om jag fattat det rätt är M-paket en massa saker o i det ingår sportchassi - korrekt?
biltok med klockintresse
"325d - den har 3-literssexan från 330d, men 'nedtrimmad' "
O tusan det stämmer. Kollade på specen.
Trimma en sådan är ju klockrent!
Är du säker på att de är identiska annars? Samma turbo...samma avgassystem...samma topp/ventiler...
Är det BARA annan programvara är det ju skitenkelt att trimma HÅRT.
330d org har ju 231/500Nm så med chipp landar man väl närmare 300hk/600Nm.
Jösses vilken raket!
Till ett bra pris.
O lägre försäkring dessutom.

33k merpris över en 320d o den har breda alufälgar/däck + mer utrustning i priset.
Prisvärt!
Jag gillar 130 men den är inte tillräckligt busig och kul för att vara toppmodellen i BMW:s "ungdomligaste" modellserie. Utan mera vuxet harmonisk och perfekt avstämd *gäsp* ;) Men 135i är på G och det är betydligt mera knuff i den spisen sägs det...
biltok med klockintresse
ok, men vad är en " tillräckligt busig och kul" bil då?
Snackar vi om EVO o STi då eller MINI typ (lätt ivarjefall)...

För du kan väl inte mena Golf GTI (jääääsp) eller någon annan i GTI-klassen.
Ev nya Civic Type-R, den gamla var rätt trevlig, hehe.
Mo
217
Monclair
X3 3.0D - 06
Fick provköra en Mini Cooper S häromdagen. Den var busig!!

Ursäkta "offtopic-inlägget".
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Biltok,
jag är såpass gammal att jag vuxit ifrån behovet att skumpa fram med fjädrar i klass med järnspett.... 1-serien är stenhård redan med standardchassie (lite för hård för min smak), och de allra flesta av oss skulle aldrig drömma om att köra bilen så hårt att man har någon verklig nytta av sportfjädringen. Samma sak med sportstolar, fåfängan får oss att tro att dom är 'bättre' än standardprylarna. 3-seriens standardfjädring är helt 'lagom' avstämd i min smak, och jag sitter betydligt bekvämare i standardstolarna än i sportstolar, så att betala en massa extra för M-paketet skulle aldrig falla mig in.
Och ska jag ha en bil att 'busa' med (köra på bana eller så) är M-technikgrejorna i alla fall på tok för veka, då klämmer jag dit chassieprylar som är avstämda för banåka istället.

Beträffande 325d har jag inte lyckats klura ut om det skiljer något mekaniskt gentemot 330d, men jag skulle kunna tänka mig att laddluftkylare, luftmassemätare och insug är lite klenare dimensionerade. Borde dock vara möjlig att skrämma upp rejält ändå, minst till vad 330d presterar i original borde vara enkelt att få med en billig effektbox.

/// Gunnar E.
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Jag kollade lite siffror vad BSR har åstadkommit i ökad "omkörningsacceleration" på olika bilar och t.ex. en 520d blev mellan 22 och 27% snabbare. Om man räknar medelvärde 24,5% bättre prestanda med en bra chipning eller box på en 120d så skulle 80-120 gå på 5 blankt på fyrans växel. 130i behöver 5,8 för samma sak.
Inte illa pinkat av en oljebrännare!

Min BMW120d:
Länk
Sa
436
Sahlback
BMW 325i-09 Cabriolet
Och om det stämmer så spöar man en 335i 80-120 också. Den går på 5,5.

Min BMW120d:
Länk
Vadå, spöar man en 335 i samma intervall på samma växel?
Vilken tur att det går att växla ner på 335'an isåfall :D
Finns inte en chans att en 120d med endast "trimbox" hänger på en 335 i något intervall om man använder bitarna rätt...

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.