AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.190

Nya M3:an är tråkig att köra. Besviken efter provtur.

Sida 3 av 3
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Köper man en bil för 600.000 så begränsar man sig inte till de prylar som finns i demobilarna. Exempelvis ratten väljer man ju själv. Chassie kan man också påverka, M-dämparna sänker väl bara 15 mm mot en ordinär E46, så där finns det mer att ta ut. M3 E46 är helt enkelt en komprimiss mellan sport och komfort.

En kompis cashade sin M3'02 inne hos BMW Solna. Säljaren tappade hakan när den enkelt klädde orakade slyngeln bad att få titta på utrustningslistan och bocka för vad han ville ha...
mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Jag har provat en annan m3:a-01 för att jämföra och se om det var nåt fel på den första. Den jag provade senast gick bättre än den första. Det är helt klart en underbar bil men jag är fortfarande besviken över några viktiga saker: Den känns för hög - sänkning behövs (jämför bara med en porsche där man får en mycket bättre gokartkänsla av att sitta lågt och bilen är lägre med lägre tyngdpunkt), Ratten ska gå tyngre för att ge ökad sportkänsla, harman kardon låter kass, för klent ljud från motor och avgas. M5-E39 och min M3 E36 sportavgas låter mycket skönare. Annars är nya M3:an en underbar bil att köra.

Mip
dunstan
Har ej hunnit prova M3(e46) ännu. Har kört E36 i många år tidigare och en hel del vanliga 3-serien e46.

Den vanliga E46 var lite okänslig i ratten fram till faceliftet där jag tycker de rättade till det mesta. Också av den anledningen jag ej är intresserad av 3 serie coupe eller cab då den ju ej faceliftades.

BMW M3 är ju en helt annan bil. Så kan knappast dra några slutsatser innan jag provat.

De som har provat säger att den slår M3 E36 med häst längder!!! Har läst ett otal tester i Svenska och Engelska tidningar och alla höjer E46 till skyarna. Nästan E30 i känsla är en vanlig kommentar. Kan sägas att M3 E36 sågades en hel del när den lanserades. Dessutom är det först 96 som motorn blir lite rolig.

Dessutom känns ju E36 enormt trött utseende mässigt. Visst andra bilar från samma år är tröttare men hjälper inte så mycket.

Svårt att lyssna allt för mycket på någon som kör M3 E36 och klagar på M3 E46. Känns lite jag-skulle-köpa-om-jag-hade-råd-klagan.

Bara min åsikt.
T_J
"Svårt att lyssna allt för mycket på någon som kör M3 E36 och klagar på M3 E46. Känns lite jag-skulle-köpa-om-jag-hade-råd-klagan."

Ovanstående citat håller jag fullständigt med om.
Har bara kört E36 M3 och kan inte förstå dem som lovordar den bilen så mkt, fast det är väl främst ägarna av sånna som gör det, jag fick varken stå-päls eller nått annat..överskattad ligger nära till hands för mig.

Nä, E46 M3 alt M5 E39, det är bara att fortsätta spara :-)
Ljudet från både 3.0 o 3.2 E36 med original avgassystem är ju skittrist!! Det låter ju nästan som bilen är trasig...

Nej ljudet från originalsystemen är betydligt bättre i E46!

Du får gärna tycka som du tycker.... men jag tycker annorlunda :-)
Har kört M3 E46 en gång och personligen tyckte jag ljudet var helt underbart även om det var lite tyst, men en bil för 600000 skall även passa "slipsar" så det är som vissa säger en kompromiss. men ljudet var iallafall underbart. Villhafaktorn är bra hög på denna bil.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
En fråga angående avgasljud:
Min M3:a har original avgassystem,den är ganska så tyst ända tills man har kört hårt en stund(några fullgasax)sen låter det som om man hade tagit bort
en ljuddämpare! Den låter som om den hade fått sportavgassystem! Vad beror detta på? Är det värmen eller vad?
M3
82
M3CAB
E46 325ti '02
E46 M3CAB '01
E46 ALPINA B3 '00
powerkjell:

Varför skulle säljarna på BMW i Solna tappa hakan bara för att han var orakad och ville casha bilen?
Knappast första gången någon kommer in och köper en bil kontant.
Behöver inte ha kostym och slips för att handla bil...
dunstan: "Dessutom är det först 96 som motorn blir lite rolig."

Tycker du att motorn innan 96 är tråkig??? *lol*
bl
143
bloom
325i E36
MM:

Avgas som börjar låta som "sportavgas/tagit bort ljuddämpare" = misstänkt att det börjar bli dags att byta dvs slitet.

/ bloom
elof
Hello!
Förstår inget av denna kritik mot en av världens bästa bilar!
har ägt en m3 e36 å då man provar nya m3an inser man att utveckligen har tagit stora steg farmåt.....tycker den e bättre på allt o dessutom sportigare.
Men som det heter smaken e som baken.......
Förstår heller inte all denna kritik mot nya M3:an...visst e den inte 100% perfekt,men näst intill iaf...
Drog förresten en M5-00 igår,de va härligt!
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
bloom:
Den återgår till vanligt ljud när man har kört lugnt en stund,det är inget fel i ljudet som blir när bilen körs hårt utan det låter bra. Jag bara undrar varför det blir så? ska det vara så? fler som upplevt det samma?
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
MM,

Så blir det på alla BMW när man kört hårt på Autobahn eller bana en stund. Låter högre och bättre. :)

Det beror på värmen.
Även mitt avgasystem från MK Motorosport (och även på tidigare bil med Ferrita sport avgas) ökar ljudvolymen markant om man kör grejerna ordentligt varma (tex bankörning)
Stål och då i synerhet rostfri dito har den egenskapen att det ändrar klang beroende på värmeutvecklingen i materialet. Det är alltså inget fel då bilen får ett högre avgasljud efter ett hårt körpass.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.