|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
+ Grym motor svarar direkt och massor med kraft även på låga varv, superbromsar och extremt snabb styrrespons. - Sladdrig styrning (för tjock ratt) för mycket servoverkan = ingen känsla, inte alls lika distinkt och trög(sportig), följsam med riktig närvarokänsla som e36 m3 blåste alldeles för mycket från takluckan mycket mer än från e36 Alldeles för hög bil, känns som chassit inte hänger med riktigt i den direkta styrningen + att man sitter för högt + kränger rätt bra i rondellkörning. För lite motorljud (fattigt motorljud lite som en trimmad japan) även med fönster nere Inte alls lika rå känsla som e36. Kändes lite som en tjejbil. Inte macho. För mycket komfort. Bilen känns som en helt vanlig 3 serie förutom vid max gaspådrag och broms. Köp 330 eller E36 M3!!! Harman Kardon hade inget höjdarljud och tv:n var för liten. Motorns styrsystem verkar inte vara vän med gaspedalen. När man varvar upp kommer varvningen med liten fördröjning och när man släpper gasen helt så fortsätter den att varva upp = ännu större fördröjning. På e36 svarar den mer exakt. Min slutsats är att BMW Motorsport har fått grus i maskineriet. m3:orna får iofs bättre prestanda med varje ny modell men vad händer med racingkänslan... ståpälsen...Det som får en att må bra av att köra M. Jo det försvinner mer och mer till fördel för vanligt folk som vill ha en vanlig bil fast med lite mer prestanda. Fattar ni inte att M ska vara för bilälskare och korta maffiga turer på sommaren - inte att bila i europa med hela familjen. Jag tänker fortsätta köra min E36 M3, och jag förstår dom som gillar E30 M3. Mip | |
| Hade du tänkt köpa en då? | |
|
Håller inte riktigt med.. Är kanske lite partisk och har inte kört e36:an så mycket. Den tjocka ratten har vad jag vet bara fått bra kritik i tester och provkörningar och sladdrig styrning håller jag inte med om. Körde 328 tidigare och m3:an är bra mycket stadigare fast samtidigt piggare i styrningen. Angående höjden så kan man 1. Beställa utan eljustering i stolen vilket sänker flera centimeter. 2. Köpa utan taklucka då det ger mer rum ovanför huvudet vilket säkert ger en rymligare känsla. Varför ska man köpa en 330 istället? Varken ljudet, chassi, känslan är lika bra. Den är ju dessutom ännu mjukare. Farmors-bil? :) Om nu "vanligt folk" vill ha den lite mjukare så är väl det ok. Det är ju lätt fixat att göra den lite mer "macho" för oss andra. Byt fjädrar och avgas och sen har du den ultimata bilen! Provade du bilen med wide-screen? Håller med om att den gamla skärmen är lite i minsta laget för att kolla på tv i men vem köper en m3:a för att kolla på tv? Jag rekomenderar varmt e46:an. Finns inget bättre en solig vårdag! |
|
e-b |
Jo då - det finns det... |
|
--> e-b ok.. Såg en silverfärgad Ferrari 360 spider i förrgår. Det skulle kanske vara en av de få. :) |
|
|
Hm... testade den nya M3'an (med smg 2 lådan, förstås) i höstas. Nu har jag aldrig fått äran köra en m3 e30 eller e36, men besviken kan jag inte påstå att jag blev! Fast det är klart, jämfört med min 323'a är det ju rätt stor skillnad ;) Blir ägare till nya M3'an i juli... kanske ngn här som har en e36 eller e30 vill att vi provkör varandras bilar? Vore kul att testa o se skillnaden! |
|
|
BMWCoupe, Vad har du beställt för utrustning på bilen förutom smg 2? Vore trevligt att jämföra dessa lådor. Bor du i sthlm? |
|
e-b |
Var det den enda du kunde komma på som var härligare en vårdag än en M3 ?? Jag bokstavligt älskar bmw men snälla du, se dig omkring. Fingrarna räcker inte till när man börjar räkna upp vill-ha objekt. Tex provkör en hårig Porsche - då kan man snacka om att få ont i magen. |
Petter |
Halloj! En annan partisk kommentar: som E46 ägare håller jag inte riktigt med. Har kört E36:an samt ägt både en E46 -01 utan sollucka (byttes in efter olycka) samt den nuvarande 02:an (med lucka) Styrning: Visst kunde styrningen vara lika knivskarp som en Porsche, med den är ändå bra. Tilläggas kan att det känns som min 02:a har aningen tyngre styrning än den 01:a jag haft tidigare. Ratten tycker jag e superskön Lucka: Jag antar att du menar vindljudet med luckan stängd.. Visst kan man få aningen högre vindbrus på en bil med taklucka, men jag har inte märkt någon större skillnad upp till 200, men det kan ju oxå bero på exemplarsskillnader. Sittställning: Håller med om att stolarna borde kunna justeras aningen lägre ner (är 179 cm men föredrar ändå att ha stolarna i bottenläget). Lösningem är att beställa sin bil med manuell stolsjustering. Fö är stolarna kalas. Stereo: HK ljudet delar samma för och nackdelar som i övriga 3-serien. Bra ljud när man spelar halvhögt, med alldeles för klent när man vrider på lite, basen skulle behöva mer tryck. Motorljud: Fattigt vaddå? Kör i tunnel och varva till 8000! Ylar helskönt. Fast om man är van vid att köra med ej std öppet sportsystem kanske det låter för lite. Motor/Chassi Jag tycker att motor, gasrespons och chassi är en klar förbättring jmfrt med E36:an, (och med bättre komfort )konstigt vore det väl annars utvecklingen går ju framåt. Motorn är klart rejsigare än tidigare enligt min mening. Jag tycker att E46 är en suverän bil på samma sätt som E36:an var när den kom. Inriktningen mot komfort började ju redan med E36:an, och jag ser istället E46:an som en evolution, där komforten har ökat utan att det sportiga har gått tillbaka, tvärtom. För dom som vill ha ännu mer sport kommer ju M3 CSL, som nog blir en riktig mumsbit... mvh |
|
Jag rankar faktiskt e46 m3an med smg II som den absolut bästa m3an jag har kört. Visste inte samma go kart känsla som e30 men man måste se till helheten. Underbar motor och SMG II lådan är helt underbar. Vad jag kollar efter när det gäller m3bil är hur snabbt kan man köra? Jag måste säga att e46 m3an är mycket snabbare än övriga m3or. Man kan inte jämnföra racingkänslan i styrningen med porsche (frågan är hur många bilar som kan det) men e46 är helt klart den mest potenta bilen. Kanske är det bara jag men jag tycker att e36 familjen börjar kännas omodern. |
|
|
mip, Lite märkligt att du klagar på det som en hel journalistkår höjer till skyarna. Framförallt har chassi och styrning fått enormt mkt beröm jmfrt med E36. Sen har samtliga dessutom tyck att man hittat tillbaka till ursprunget E30 M3 igen och att E36 M3 i jämförelse känns just tung, oprecis och alltför komfortabel. Själv kan jag inte förstå hur du kan tycka den är för komfortable i jämförelse med en E36 som jag tycker är betydligt bekvämare i fjädringen. Jämför du verkligen med en original E36? Att E46 M3 är klart överlägsen visas tydligt av bantider på såväl Nürburgring som Hockenheim där E46 M3 är mkt snabbare. Detta förklaras inte av det lilla effektövertaget utan av den överlägsna känslan och väghållningen. Vad gäller gasfördröjningen så var det antingen ngt fel på den bil du körde eller så glömde du trycka in sportknappen. Med den inne så är gasrespoensen blixtsnabb. Så till ratten, det är den skönaste ratt jag ngnsin stött på och alla jag känner som kört nya M3 säger samma sak, för tjock? Du måste skämta |
|
|
-->e-b "Finns inget bättre en solig vårdag!" var inte tänkt som ett fakta utan mer som en känsla. Eftersom jag kör m3:a så skriver jag ju inte "Finns inget bättre en solig vårdag förutom porsche 911 turbo, lamborghini diablo, maserati o.s.v." Men.. det var inte så viktigt så det är lugnt. |
|
|
Peter_Ilis: Få se nu... förutom smg-lådan: stålgrå metallic-lack, svart skinnklädsel, cd-spelare (förstås), armstöd fram, grön överkant på vindrutan, larm (man är väl inte helt galen som skippar den!), regnsensor, "Titan shadow" interiörlister, glastaklucka, stänkskydd (ja faktiskt! dels skyddar de lacken bättre, sen ser bilen tuffare ut, har stänkskydd på 323'an också). Sedan har jag INTE bakluckespoilern... tyckte den såg för löjlig ut. Ja det var väl det mesta. Bor i västerort! |
|
| På tal om Porsche kontra M3... nån som läste om 'duellen' mellan 911'an och M3'an i Auto Motor Sport (sista eller nästsista numret)? Rätt intressant läsning, där 911'an, totalt sett, åkte på däng! OBS prisskillnaden bilarna emellan är, om jag inte missminner mig, ca 250 papp... så man får onekligen mkt bil för pengarna! | |
|
"...vingen såg för löjlig ut..." Ja har man ingen kunskap i varför den sitter där och vilken nytta den VERKLIGEN gör så kan man ju låta bli att ta med den. Vill inbilla mig att M-avdelningen inte sätter dit ngt bara för syn skull. Då hade man kunnat välja betydligt synligare delar på bakluckan. Den lilla läppen funkar som en sk. "Gurney flap". Detta har vi inom racingen använt som justerings/balanseringsverktyg under många år nu, och det gör en stor skillnad i höga farter. AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
Petter |
FYI Läste att bakluckespoilern ökar marktrycket bak med ca 30 kg i 200 km/h om jag minns rätt. mvh |
| Det är ju bra att få veta saker o ting här på sajten, trodde i o f s inte att det enbart var kosmetika, men jag tycker ändå att den ser lite 'löjlig' ut. Dessutom tycker jag bilen ser stilrenare ut, utan den. Kommer kanske till skillnad från många här inte att rejsa järnet med bilen, dvs jag kommer inte att köra banracing med den, och de få tillfällen jag blåser på i 200+ är nog lätträknade. | |
|
Ok, jag ska inte vara så kaxig i detta inlägg som det förra. ;) På både M5 och M3 är det just i högfartstabiliteten den lilla läppen kommer till störst nytta. Bilen blir mao stabilare. Mina erfarenheter av M3 3,2 är att den ganska ofta har ganska bråttom upp till 200 och däröver... Så även om man inte planerar att åka så fort... =) E46 lär inte vara tristare. Lycka till med den nya bilen! AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
|
Ok. Jag jämför med en nästan original E36 M3-94 med sportavgas. Det är mycket möjligt att man kan få dit den råa känslan på E46 M3 med några modifieringar. Sänkning, 19", Sportavgas mm men tycker egentligen inte det borde behövas på en så ny bil. Dessutom tryckte jag faktiskt in sportknappen men styrningen blev inte tung för det. M5 E39 har tyngre och skönare styrning liksom E36 M3:an. Ang blås från takluckan var det med öppen sådan så klart. Det gick inte att prata för att det blåste in för mycket. Den nya M3:an är säkert underbar för en del men jag själv föredrar den råa känslan: Hård fjädring, Fett motor o avgas ljud, Tung styrning, lite vibrationer från den stora motorn, hårda sportstolar, "den rejäla tyska maskinkänslan". Mip |
|
|
För min del ska M stå för Motor Macho Maschin inte koMfort. Mip |
|
|
Angående styrningen på ändras inte den när man trycker in sportknappen på m3:an till skillnad från m5:an men jag tycker inte att styrningen är lättare på m3 än m5, snarare tvärt om. Har du kört dem direkt efter varandra? BMWCoupe: Jag bor vid Thorildsplan så vi är ju nästan grannar. :) Hoppas man får se dig och bilen nån gång i sommar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.