AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.189

Nya M3:an är tråkig att köra. Besviken efter provtur.

Sida 2 av 3
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
MIP,

Jag har både en E39 M5 och en E46 M3 och det är verkligen inte tyngre styrning på M5:an. tvärtom.
Och detta oavsett om sportknappen är intryckt på M5:an eller inte. På M3:an påverkas inte styrning av sportknappen som Peter påpekar.

E46 M3 har hårdare fjädring och högre avgasljud än E36 M3, iaf om man jämför äpplen med äpplen (original mot original) och inte äpplen och päron.

Även stolarna är hårdare i E46 M3, möjligen vibrerar motorn mindre.

Tycker det låter som du kört än 330Ci och inte en E46 M3.

Sen håller jag med om att E46 M3 (precis som alla andra M-bilar) är för tyst. Fast jag tror det passar de allra flesta och för oss som vill ha ett högre ljud finns det mkt att välja på.

Visa användare
817
BMWCoupe
525iM Touring 2003
Al: jag tog inte illa upp, bara bra att bli informerad om saker o ting.

Nu kan jag ha fel, men jag har för mig att nya M5'an saknar denna läpp? I sådana fall, varför gör den det? Den har ju i princip samma prestanda (o mer därtill) än M3'an.

Peter_Ilis:
Kul! Jag hör av mig, när det blir dax! :)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag tror att bilar som är råa blir mer och mer sälsynta. Har du åkt med i en ny porsche eller ferrari så märker du trenden där också. Bilarna blir lyxigare och mer komfortabla (utan att kompromissa prestana men möjligen känslan). Porschar har också skinnklädsel tunga stolar med massa inställningar, gps osv. En porsche ska också kunnas köras varje dag utan att det ska bli jobbigt. Köper man en bil som en e46 m3 för 600k så ska den funka även i stan. Och det gör verkligen m3an. Känns som vilken 328 som helst.

Jag tror att det är helt omöjligt att ta två kliv bakåt till e30 m3orna (å andra sidan har vi CSLen) där allt var väldigt brutalt och sporadiskt. Själv tycker jag att e46an känns mer e30 än e36an gör.

Visst är ljudet viktigt men man måste nog vara på den säkra sidan. Alla vill inte att det ska låta som en trimmad 240 ur avgaset när man åker förbi. Men ett lite vassare ljud särskilt då från avgaset skulle inte skada.

Som jag har hävdat många gånger så är e46 smg II m3an bland dom 3 bästa bilarna jag kört alla kategorier.

mi
288
mip
318 touring-02
M3 E36 3.2 CAB-98
Just det jag kunde inte sagt det bättre själv acey. M3-01:an jag körde kändes som "vilken 328 som helst" förutom när jag pressade den. Däruti ligger det tråkiga tycker jag. Jag pressar inte bilen särskilt ofta då jag oftast håller mig innanför hastighetsgränser osv. Det gäller nog de flesta. Då glömmer man ju att man kör en riktig prestandabil. En råare bil hade gett ståpäls-känslan även i stadskörning.

Mip
Pe
150
Peter_Ilis
530d Touring -16
Det var någon som sa att en Ferrari bara är marginellt roligare att köra än en Volkswagen i en bilkö.
Ligger nått i det. Förstår inte riktigt vad du klagar på. En m3:a är bekväm som t.ex. en 328 i stan och i lagliga hastigheter men om du vill dra på lite så har du sportbilen där iaf.
Jag tycker E46 känns sportigare än E36. Skulle inte vilja påstå att E36 M3 känns speciellt rå och ger stå-pälskänsla i lugn körning.
Steffe
Man får helt enkelt välja, sport (läs race) eller komfort. Det ena tar liksom bort det andra. Men M3 är nog så nära en väl avvägd kompromiss man kan komma. Det går fort och man åker 100 mil utan att vara varken döv eller sönderskakad.
Själv räckte det inte för mig, utan jag valde att gå steget längre.

Mvh Stefan
T_J
Måste infilka en sak, tycker verkligen att M3 E46 är lite väl hypad, inte alls så märkvärdig som tidningar och andra vill göra gällande. Det gäller oxå E36, en svajjig farkost med hyffsad prestanda men stå-pälsen uteblir (varför byggde dom inte tubo på den?!?!?)
Iaf, provade dock förra sommaren även en E30 M3 och den är vad jag vill kalla rikigt rå!! Det känndes och (förmodligen är det så) att jag kunde varva E46 och E36 M3 i rondellerna! Helt otroligt rolig bil!
tack för ordet!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Det vore märkligt att lägga 600k på ultimat rondellkörning :)
AL
289
AL
318is CSN-90

M3 E30 är en sk. HS. ("Homologisation special")
Byggd för att vinna EM i banracing, inget annat.
Att man sedan var tvungen att bygga ett visst antal för gata för att få den klassad är en bisak, en väldigt possitiv och rolig sådan.

I USA finns enbart en M3:a bland entusiasterna, E30!
Allt annat är 330 is eller 332is! =)
Lite väl hårt kanske, men de båda bilarna är byggda med olika föresatser, därav deras olika temprament.

Iom E46 har man tydligen börjat hitta tbx till mer racelika abitioner.

Väntar på nya M1, den lär få 2,2 liters 4:a på 240hk vid 9000rpm om man ska tro ryktena. En sånn ska jag bara ha! Låter som en värdig ersättare till M3 E30.

Men att M3 E36 och E46 är trista osv osv...NÄ!

AL

"...det är inte alltid så enkelt..."
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Tänk vilken tur att smaken är delad... Hur skulle det annars se ut om alla körde omkring i M3 E46!!

//Robban
BMW CS #4729
www.robertgustavson.com
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
robgus: Jag skulle bli mycket förvånad varje gång jag gick ut tror jag ;)
MIP

du hade nog inte sport knappen intryckt.

Just i USA har iofs alltid E36 M3 höjts till skyarna.
mi
88
millan
E46 Touring -03
Trots att den skanar rätt många HK...
Ummm... Varför ska man behöva ett sportsystem på den nya M3:an? Stod bredvid en Silvrig M3 E46 igår på brostugan när han startade och drog lite på tomgång. Kan ju säga att jag inte har hört något råååare förutom en lila Ferrari 355 som drog järnet på Sveavägen. Men det är ju vad jag tycker förstås...

Mvh Tobias
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Vet du om M3an var original då Tobias? :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tobias,

Jag tror det var min M3:a du stod bakom, iaf om den var en rätt skitig silver E46 M3. Jag har varken original kattar eller ljuddämpare.

Men tack och bock! :) (Om det var min förstås)

Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Misstänkte att det kunde vara din johann nämnligen ja. Bra ljud i den :)
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Tack, Acey! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.