AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
2.620

Köpråd på treekrad multiratt

Sida 1 av 2
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Funderar på att byta min fyrekrade multiratt till en treekrad. Bil=E39. Jag har letat här och på nätet utan framgång. Har ni nägot tips på köpställe förutom BMW?

gorth

Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Brukar med jämna mellanrum finnas annonser här på PowerBörsen. Annars är det väl tyska eBay som gäller (www.ebay.de).

Det finns ju två tre-ekrade, sportratt och M-sportratt och den sistnämnda är ljusår trevligare att greppa om.

Sen hoppas jag att du är medveten om att du även behöver byta airbag vilket ofta kostar lika mycket som ratten eller mer. Bäst givetvis om man kan hitta någon som säljer både ratt och airbag.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Finns ju faktiskt en tredje tre-ekrad och det är den gamla M-sportratten som ersattes kring -01. Denna brukar vara billigare än den nya och enklare att hitta. Här får man dock vara uppmärksam då den finns i olika varianter beroende på airbagsystem.

___
//Ulf
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack för det. Nu vet jag mer och kan leta vidare.

gorth

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Kan det här vara något för min E39 -01. Bef. ratt är 4ekrad multi. Länk

gorth

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nej, den passar inte.

De modeller som passar är:

Äldre M-sportratt (dock inte alla) Länk

Nyare sportratt och nyare M-sportratt ser du här Länk dom är ganska lika men det är stor skillnad att hålla idom. Dessa två rattar har samma airbag så har man sportratten är det enkelt att bara köpa en ny ratt krans och sedan flytta över airbag och knappar.

Vill du ha en tre-ekrad på din så är det någon av dessa tre som gäller och då komplett med airbag och multiknappar. Dessa rattar såldes också utan multiknappar så kolla att dessa följer med. Går att köpa separat men kostar en slant.

___
//Ulf
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack igen Ulf. Får leta vidare.

Göran

Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Är det här en sådan du menar Ulf? Ursäkta tjatet! Länk

Göran

FWD - Nej tack!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Det blev fel. Lyckades inte länka till rätt annons. Länk Nu hoppas jag det blev rätt. Taget från tips av peter78w i annan tråd.

Göran

FWD - Nej tack!
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Den du länkar till ser ju ut att va den rätta.. Men jag kan inte säga säkert. Jag köpte själv en ratt av samma person som säljer i din annons(Jori) och kan rekomendera honom varmt.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Passar E39/5-serie från -99B till -03

står det ju i annonsen :)
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack för svaret Ztefan. Den kan nog passa i min bil, men Ulf/Programmer rekommenderade en speciell sportratt, som är skönare än de andra. Därför undrade jag om den här stämde.

Göran

FWD - Nej tack!
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Han rekomenderade den som jag köpte Länk absolut skitbra ratt!
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
OK! Tack! Då måste jag bara bestämma mig. Ratt, eller en vecka på Mallis. ;)

Göran

FWD - Nej tack!
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Jäklit svårt val... :)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

gorth: ratten som du länkar till passar din bil och den är ett rejält lyft jämfört med den fyrekrade du har i dag. Priset är ganska ok, sålde själv en likadan för 2800kr förra året och den hade hälften av milen men var inte en äkta M5-ratt. Skillnaden mellan M-ratt och M5-ratten är färgen på tråden. M-ratten har svart tråd medan M5-ratten har M-färgerna.

Som rattmodellen är det inget fel på och det är väl den näst trevligaste du kan ha på en E39. Den jag själv bytte till är de som Ztefan länkar till och det är inget jag ångrar. Tycker både den är skönare och snyggare men den brukar vara svårare att få tag på och kostar begagnad 1000-1500kr mer.

___
//Ulf
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ztefan: inte om man är gift...;)

___
//Ulf
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Är den som jag länkar till grövre än min bef.?

Göran

FWD - Nej tack!
"Skillnaden mellan M-ratt och M5-ratten är färgen på tråden. M-ratten har svart tråd medan M5-ratten har M-färgerna."

Programmer: Min M-kringla har tivolisömmar och det är en fusk M5:a (M-Sportpaket II). Den byggdes 99 månad 6. Men någon har kanske varit framme där och rotat någon gång, inte speciellt troligt dock...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

PowerMac: Vem vet...möjligt att det fanns dessa även till M-paketet under någon period eller att den som köpte din bil ny la en specialbeställning? Fanns ju även nån bil till salu nyligen som hade M5-stolar i en 525 med M-sportpaketet. Min är tillverkad 08/2001 och hade svarta sömmar.

gorth: den du länkar till är grövre och små markerade upphöjningar vid "10-i-två". Den som Ztefan länkar till är aningen grövre än den du länkar till. Enligt min fru så är den för tjock och därför får jag inte byta den 4-ekrader ratten i hennes 320 mot en sådan.

___
//Ulf
Visa användare
652
gorth
530dA -01 Touring
Tack för råden! Beställde ratten i går kväll.

Göran

FWD - Nej tack!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.