AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.595

Motorn startar, går i 3 sekunder, dör

Sida 1 av 2
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Hej!

har precis köpt en 518i - 1982, och den startar och går i 3-4 sekunder, och sen hostar lite och dör.

Har hört nått om någe bränslepumps-relä? Svårt att hitta?

Nått annat man kan kolla på?

Många tack på förhand / Fredrik.

st
55
stugan5
528 I 84
524td 83
524td 84
535 86
Det kan vara ärjade kontakt problem vid pumpen. Den sitter innanför höger bakhjul. Ta loss och kolla att det inte har ärjat där Annars är pumpbyte på gång. relät sitter på sidan fast på original säkringsboxen mot motorn. Jag har relä om det passar från 528:a

Stugan5
st
55
stugan5
528 I 84
524td 83
524td 84
535 86
Glömde att säga att det är när du står lutad mot vänster framskärm så sitter relät på sidan mot motorn. Avlångt och högre än de andra

Stugan5
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Hejsan!

Jo jag har gjort rent relät, och bytt pumpen 2 gånger nu, verkar som att bilen käkar upp pumpar, dom bränner verkar det som.. så jag kopplade in pumpen till ett bilbatteri, och startade, gick bra först, sen går den som innan igen, allså den varvar upp till 3000/rpm och sen bluddrar och dör.

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Glömde fråga, vart kommer strömkablarna ifrån som går till bränslepumpen?

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Nu har jag kollat under bilen, och det finns inget mera än en bränslepump, inget bränslefilter eller annat..

Sp
210
Sparc
330e -22
Kanske korkad tanke men, har du nåt i soppan (typ socker lr skräp) som får pumparna att skära?

Irreterande fel. Hoppas du hittar det.
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Man skulle kunna tro det, men jag hittade felet, strämkontakterna som satt på pumpen glappade, därför skar pumparna..

Men motorn går ändå inte så lång tid, den går bra i typ 5 sekunder nu, ( och startar typ direkt) hehe. och sen börjar den sluta tända på 3 av 4 cylindrar, under bilen fanns det ingen "tryck ackumulator"? heller, måste den sitta där för att motorn skall funka riktigt?.
-----------------------------------------------------------

På denna bilen så finns det 2 saker som verkar vara borttagna på min bil med, det är nummer 1, och nummer 15

Länk
-----------------------------------------------------------

// Palle.

1 & 15 är inget att bry sig om.

Funkar faktist pumpen nu, kollat vad den har för bränsletryck?
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Ja, nu funkar den, bytte till en saab 9000i pump.. har tillgång till att kolla vad trycket ligger på.. men det är nog rätt bra tryck, för när man lossar bränsleslangen till bränslefördelaren, så sprutar dfet ut ganska så bra.

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Har INTE till gång att kolla trycket menar jag, hehe.

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Såg att spridarna var lite lösa, och drog i en, och den kom med upp hur lätt som hellst, den ska väll sitta rätt hårt eller? kan det vara därför som motorn bara "möar" när jag gasar ? den vill ju inte varva upp..

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Nu kollade jag spridarna, urtagna ur toppen, och drog på starten, dom sprutar ju ut massa bensin, alldeles för mycket.. vad kan det bero på? Jag behöver så mycket hjälp jag bara kan få, snälla!

Sprutet är L-Jetronic.

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
eller är det K-jetronic? nu vet jag inte riktigt... snälla, kan ingen svara NÅNTING?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tryckaccamulatorn påverkar inte bilens funktion dvs motorgång, därimot hur pass lättstartad den är ungefär ca 20minuter efter att du stängt av bilen då den har till uppgift att hålla kvar ett visst tryck i systemet ca 1-2bar så man slipper nöta på starten för att bensinen ska kunna pumpas ut till motorn.

Hm ganska svårt att avgöra att spridare sprutar för mycket bensin då speciellt K-jectronic arbetar med mycket högt tryck, min E21 323 har ca 5-7bar någonting i systemet vid körning. Minns inte öppningstrycket på spridarna men det ligger kanske på 3-4bar någonting. Var glad åt att spridarna sprutar iallafall. Om de sprutar för mycket bensin så ska det stinka/lukta från motorn då bilen surar ner sig.

Kanske när du säger att spridarna satt löst så är det felaktiga spridare och en för kraftig pump vilket leder till att bilen får för mycket bensin och dränks efter start. När bilen dött efter 5 sekunder, kan du starta den igen?
Jag har spridare K-jectronic till min 323E21 liggandes, det är samma som för E21-320 också, kanske 1.8 M10 motorn med K-jectronic också kan ha samma spridare?

En spridare på K-jectronic ska sitta ordentligt speciellt om man inte har tagit ur dem de senaste åren. Du bör ha K-jectronic på din 518 då L-jectronic kom 1983 på 323E30 iallafall.
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Hej FRIFART!

Jo det är nog K-Jetronic på den, spridarna får jag upp väldigt lätt ur toppen.
den luktar, och är lite smått svårstartat efter den surats ner, men startar och går dåligt. Den går bra när man startar den första gången efter typ 15 minuter, men man kan inte gasa för då säger bilen "MÖÖ" och dör. bilen dör inte efter 5 sekunde längre den kan gå bra de första 10 sekunderna på alla 4 cylindrar, och sen lägger 2-3st av och den puttrar på 1 cylinder ett bra tag. bränslepumpen som sitter på nu kommer från en saab 9000i 1988.
Det rinner ur bensin ur spridarna när jag drar runt motorn 2 varv, tycker det väldigt mycket faktiskt. Om jag sätter på en bränslettrycksregulator då , kan det bli bättre om man ställer ner bränsletrycket tro? vilket tryck ska det vara in i bränslefördelaren ( den som skickar ut bränsle till spridarna)?

// Fredrik.

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Kanske kan filma in en liteen film på mobilen när jag startar bilen och kasta upp här senare, så ser ni hur den går.

// Fredrik

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
missade filmen nu, men märkte att blockpackningen har gått på bilen, det blåser hårda vindar upp ur oljepåfyllningsllocket. ska byta den nu först , ta resten sen..

¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Topppackningen var u för sjutton hel. jaja..

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
F_Palle, du kanske borde ha gjort ett kompressionstest innan du lyft toppen iallfall.

Prova att byta spridartätningarna, de brukar kunna vara riktigt hårda och tråkiga, mina var inte fina efter 34 000mil kan jag lova.

Det är skillnad på bränsletryckaaccamulator och tryckaccamulator, tryckaccamulatorn har inget med det maximala bränsletrycket i systemet att göra, endast se till att ett visst tryck finns kvar i ledningarna = ej nödvändigt.

Däremot bränsletrycksaccamulatorn sköter och reglerar bränsletrycket, men K-jectronic har ej ett sådant, eller rättare sagt det sitter integrerat i bränslehuvudet i form av en gängad skruv med en fjäder som tryckbelastar
ett stift/kolv. Om du tittar på bränslehuvudet, dvs den sidan som är mot motorhuven så sitter den där skruven där jag talade om. Det finns också 2 andra men dessa är i förbindelse med tunna svarta bränsleledningar och dem ska du inte röra.

Det som kan vara problememt är att fjädern är sliten så erfoderligt tryck kan ej hållas i systemet därav för mycket bränsle till dina spridare, eller tvärt om repad kolv så för hög friktion råder och därmed svårstartad bil eller dålig gång. Tyvärr kan ej denna köpas separat utan ett nytt bränslehuvud gäller = 9700kr på BMW, alternativt kan repad kolv smörjas upp med autosol, bara att putsa upp den, brukar kunna hjälpa.

Det ska inte rinna bensin från spridarna om du drar runt motorn, gör det så ifall bilen stått ett dygn är spridarna problemet, då du knappast når upp till öpningstryck typ 3bar på det sättet!!, de är otäta helt enkelt och bör bytas. Dessa mekaniska spridare är fortfarande hyggligt billiga som nya, jag gav drygt 400kr styck för mina till 323an.
¨F
60
¨F_Palle
518i- 1982
Okelidokeli.. hehe, har haft hela motorn isär nu ja iallafall.. skoj var väll det, haha..

Men en sak, jag kommer ju ej ihåg hur bränslerören satt i "ordning" på bränslefördelaren, nån som vet de? hehe . M10B18 heter väl motorn typ.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.