|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja, på en stor kapellbil kan ju isflaket bli stor som hela taket på en touring och centimetrar tjockt. Angående bussar så är taken konvexa även på dem. Men det hindrar ju inte att snö samlas och blir is när man har ställt ifrån sig den. Men normalt sett så ställer en busschaufför ifrån sig bussen i en tvättkö vid bussgaraget så bussen tvättas och tankas direkt efter användning innan den ställs in för natten. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
När det gäller lastbilar så är det enligt lag förbjudet att gå upp på taket utan skyddsutrustning(hängslen o sånt) om det inte finns en ställning lämpad till detta. O sådana ställningar finns det inte på varje åkeri direkt... Så vad gör man då om man är inte självmordsbelägen? Man kan bara hoppas att andra bilister förstår att nåt kan falla från taken o håller avstånd... På tal om personbilar o snö på taket - det var en förare som struntade i detta utan bara åkte o i en korsning längre fram fick hon/hon bromsa o vad gjorde snön? Gled fram på vindrutan o fronten o föraren brände torkar motor för torkarna orkade inte med den mängden... Det tar inte lång tid att soppa av snön men det kan göra ont i plånkan. Is på taken kan man banka på lite lätt så spricker den o släpper. Det är ju stor platt plåt yta - plåt är inte så skörd som is. BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Polisbil träffades av isblock: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
Det är inte jätte längesen en polisbil skrotades i min stad av en lastbil som missade att lämna företräde i en rondell då polisbilen doldes bakom den gigantiska ytterspegeln på lastbilen. Detta medförde att lastbilen fick göra en kraftig inbromsning alldeles för långt ut i rondellen med resultat att ett isflak från kapellet kom farandes! Minns inte hur länge chauffören var av med körkortet, men jag tror denne skottar av lastbilstaken nu för tiden! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
"När det gäller lastbilar så är det enligt lag förbjudet att gå upp på taket utan skyddsutrustning(hängslen o sånt) om det inte finns en ställning lämpad till detta. O sådana ställningar finns det inte på varje åkeri direkt... Så vad gör man då om man är inte självmordsbelägen?" Vilken lag förbjuder det? Behöver man skyddsutrustning är det väl ett bra alternativ att skaffa den... Eller? |
|
|
Isbitar från lastbilar kan så vara,men kolla lasten hos en del lastbilar ( Containerbilar/lastväxlare ) !! I området där jag bor så transporteras väldigt mycket skrot/fragg till ett stålverk. Stena Metall kör bilar dagligen efter Rv66/68 och en del chaufförer har bemödat sej med lastnät,men hälften kör utan ?! Lastnäten i sej är väldigt grovmaskigt typ 50x50cm så delar av betydande storlek kan lirka sej ur via fartvinden mm. Att is kan orsaka stor skada och även dödsfall är solklart,men hur är det med kontrollen förövrigt månne? |
|
|
GE det finns något som heter arbetsmiljölagen, en stor och tjock bok som man får läsa ur emellanåt. Sen ska man göra en riskanalys innan arbetet påbörjas. Det finns något som heter systematiskt arbetsmiljöarbete som alla företag med anställda ska följa. |
|
|
Det var just en ställning/mekanisk konstruktion som hjälp för att avlägsna is osv som jag menade tidigare. Fullt medveten om att alla åkerier har detta och då får man lösa avisningen på annat lämpligt sätt. Ansvaret ligger helt och fullt på föraren av fordonet, oavsett om det är en lastbil med isflak på kapellet eller Svenne Svensson på väg hem från IKEA med en platt bokhylla på takräcket osv. Länken ovan visar ju lite på vad som kan hända, och att det finns arbetsmiljölagar för företag och bestämmelser runt hur man klättrar osv, är ett separat problem. FP |
|
| Givetvis skall man borsta av taket från snö. Bra att slarvet uppmärksammas. Om man sopar av snön blir det ingen is att skrapa av och inga repor, lätt som en plätt. | |
|
När det är väderomslag fryser det. I torsdags var det regn/snöblandat och precis över noll när bilen parkerades. övergick till minus sju och snö. Blev hemska isdroppar/bitar/knöggel över hela bilen och frysta dörrar (listerna var ju blöta på insidan innan det frös). Annars är det bästa att inte tina bilen mellan kortkörningar, ingen is, bara borsta av precis som du skriver. |
|
|
Man kanske inte måste upp på ett lastbilstak om det är ett kapell. Då räcker det nog med en lång sopboste och peta underifrån. Is tenderar ju till att glida mot den lägsta punkten... ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
GE: vet inte vilken lag är det eller vilket paragraf men man får inte gå upp på taket själv. Det var en överambitiös chaufför för nåt år sen som skulle soppa av snön på ett skåp släp - nu "kör" han rullstol... esadh: är det en kapell så går det göra så o sen bromsa så flyger det av men skåp får man hoppa upp på om inte ställningen finns att tillgå o det är ju förbjudet... BMW - Beroende Med Wilja |
|
|
Jag skrapar inte direkt men borstar bort de mesta jag kan. vad jag har hört från chaufförerna på jobbet så säger dom. ''om du inte borstar av snö o is på lastbils flaket så kan det bli böter'' som sagt det är vad jag har hört, sedan om det är sant eller falskt vet jag ej. |
|
|
*edit* det skall stå lastbils taket =) |
|
|
Om du läste uppåt en bit och kollade i länken så förklaras det hela. Funderar du verkligen på om det skulle vara OK att köra iväg med ett isflak uppe på lastbilens tak eller kapell? Böter är nog rätt milt i sammanhanget, det kan bli betydligt tråkigare eftergifter än så. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.