AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.149

Hur många skrapar taket på sin bil?

Sida 1 av 3
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs detta: Länk

Hur många här skrapar taket på sina bilar innan de kör? Inte jag i alla fall och jag hade aldrig gjort det själv eller tillåtit att någon skrapade taket på min bil med isskrapa. Hade möjligen gått med på att hälla varmvatten på taket, man aldrig isskrapa.

Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Vilka jävla idioter! Det är inte alla som har möjlighet till garage! Självklart sopar man av taket så gott det går men man tar ju inte till isskrapan! Man skulle ju få lacka om taket varje år! Skulle jag bli invinkad för något sådant så skulle jag totalvägra, då skulle jag lämna bilen på plats!

Man ska sikta på att vara bra!
Visa användare
1.981
Thorssa
Förresten, om bilen bakom skulle få det på vindrutan som det står i artikeln, hur nära ligger den bilen då???

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ett ganska stort problem att folk inte rengör sin bil från is och snö innan de ger sig ut i trafiken, men den riktiga faran ligger i isflak som trillar av lastbilar eller liknande större fordon.
Finns det risk att något trillar av bilen under färd (oavsett om det är en backspegel eller en isklump) har polisen rätt att sätta körförbud på bilen, så de har rätt att kräva att isen avlägsnas innan färden får fortsätta. Att göra det med isskrapa på ett biltak är ju absolut inte det lämpligaste sättet, och inte heller något polisen kan kräva.

Har man legat bakom en lastbil när den släppt ifrån sig ett isflak på kanske 50kg förstår man varför reglerna finns, en bil kan lätt bli totalförstörd och en överhängande risk för personskador föreligger.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Jag har kört 300000 mil. Jag drev taxirörelse i 12 år. Mina bilar körde en miljon mil. Jag driver bilverkstad sedan 35 år. Jag har ännu inte sett någon bil som skadats av is och snö som lossnat från en personbil. Detta kan inte vara något stort problem. Jesperado har rätt i att lastbilar utgör en fara i detta sammanhang, men enligt mina polisbekanta är förekomsten av is och snö på stora lastbilar inget som polisen kontrollerar. Men dom kanske tänker börja belägga långtradare med körförbud i vintertrafiken. Jag väntar med spänning på reaktionerna från åkeriorganisationerna när detta händer.

Harry
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
En fara speciellt på kapellpåbyggnader. Mellan taklinorna blir det gärna lite häng på kapellet, och vatten som fryser till där kan bli till riktigt fina iskakor. Kapellväv brukar ju inte ha någon värre friktion, så bitarna kommer ganska snart flygandes. Fixas enkelt med ett kvastskaft innifrån flaket, men det kan ju bli endel klättrande om ett lastat ekipage har stått parkerat över helgen.
Finns faktiskt sopvalsar på ställning för att sopa av lastbilstak, ser ut som en automattvätt ungefär.

Om folk bara såg till att sopa av bilen innan dom åkte, skulle inte fastfrusen snö vara något större problem. Men dom flesta skrapar framrutorna och sopar en bra dag av huven, sen är det körklart. Dom riktigt vågade satsar på gluggar till defrostern har gjort sitt. Lämnar man snön tinas det underifrån av kupévärmen genom plåten, sen fryser det till is när man parkerar. Förr eller senare har det smält nog för att lossna, har man otur kommer snösjoket glidandes ner över vindrutan när man bromsar. Bara att hoppas på att ingen ska gå över gatan då när man är förblindad. Dessutom slipper man mycket krångel med frusna dörrar och andra vinterplågor om man sopar av snön. Så jävla jobbigt är det inte att göra det :)

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Jag hoppas att poliserna börjar stoppa lastbilar och kontrollera just lossnande isflak sen får åkeriverksamheten säga vad de vill. Lägg gärna skyhöga böter på det också. Har legat bakom ett antal lastbilar där tjocka isblock helt plötsligt kommit farande mot mig eller åt sidan ut över mötande körbana. Inte så roligt att se eller uppleva. Har dock inte hänt något allvarligt än som tur är.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Jag ska nog erbjuda mina tjänster nästa gång jag ser en polisbil med snö på taket. Jag skrapar gärna mycket och dessutom helt gratis...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Snö och is på taken kontrolleras allt. Jag har vart med om en tung-gruppare med femmeters aluminiumstege på en kontrollplats, efter en riktigt snöhelg.

Sex på alla fyra, roligast så!
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jesperado: Det är bra att polisen prioriterar detta framför rödljuskörningar, idiotiska filbyten, skitande i väjningsplikter, vänsterfilskörningar fast det är tomt i övriga filer, mm som man ser i stockholmstrafiken varje dag. Hur skulle samhället se ut om inte snöskrapningen på biltaken efterföljdes???
Visa användare
1.981
Thorssa
Skippa såna här halvdana kontroller och lägg pengarna på fyllekontroller istället! Där kan vi rädda liv! Lite bättre tycker jag i jämförelse med att nån får lite is på bilen....

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Självklart skall is och snö bort från bilen! Kämpa på poliser!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det ligger väl i varje bilförares ansvar och intresse att ta bort så mycket snö från bilen som möjligt så att det inte blir en snörök på bakomvarande bilister så fort farten ökar.

Sedan verkar det som om dagens allmänt vedertagna stress gör att människor godtyckligt borstar minimala öppningar och sedan flänger iväg med bilen och låter kupevärmen och blåsten ordna resten....

Det är väl självklart att en pappa tar sin dotter i försvar. Sedan vad dottern gjort kontra polismannens bedömning. Jag tror i alla fall inte polisen ger en bot för att bilen såg ut som den borde i alla fall. Dock fungerar inte straff i längden.

Betraktelser från Stockholmstrafiken.

Mvh
Asken
Visa användare
148
prichardsson
Volvo XC90 D5-17
Självklart borstar man ju av all snö, annars får ju bilen bakom massa snörök så fort man kommer upp på motorvägen.. Men skulle aldrig ta isskrapan och skrapa taket... Billigare o ta böterna än att lacka om =)
Visa användare
268
simon e30
320i e46 -99
Skrapa taket?!
Dummaste jag hört på länge.
Gör något viktigt istället!
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Håller med Steaman men man behöver inte skrapa taket om det finns is på den!
Jag brukar slå lite lätt på huven o taket så att isen losnar o sen är det bara att sopna ner den.

När det gäller lastbilar så finns det inte många som har lust eller möjlighet att kliva upp på ett skåptak o skrapa is så som en 50 årig chaffis. Det är mest gamla gubbar nu som kör.
En kappelare är rena självmord!
I Göteborgs hamn där trailar kommer från sjöresor, finns det en "brygga" som kan köras intill o peta ner isen från taken. Har själv gjort det ett antal gånger men vissa bilar specielt typisk 24m med släp har inte ens ett stege i utrustnings listan.

BMW - Beroende Med Wilja!
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Håller med Kane för trafiken i Stockholm är katastrofal! Folk kör som jag vet inte vad! Helt sjukt! Men jag har slutat att bli förvånad....däremot blir jag lika arg varje gång :)

Min bil
Länk
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Verkar som att det bara är jag som fått isflak i rutor från personbilar och lastbilar så att det blir synliga "stenskott" i rutan och en och annan spricka?

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kane: Jag bortser från din tråkigt överironiska attityd och besvarar som om det var ett seriöst inlägg...

Jag tror inte att det är högt prioriterat av polisen, tvärtom. Men stoppar man en bil av någon annan anledning såsom körkortskontroll, nykterhetskontroll, bälteskontroll eller efter en lagöverträdelse som de du beskriver tar det inte många sekunder extra att berätta att det inte är acceptabelt att köra omkring med istäckt bil och se till att isen avlägsnas innan bilen kör vidare.
Skulle man stoppa bilar ENBART för att kontrollera snöröjningen hade jag varit av samma åsikt som du...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
En anledning kan vara att om man bromsar in bilen så kan is och snö komma på vindrutan.. Kan bli riktigt farligt!
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ja det här e ju allvarliga saker...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.