|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Min morbror fick erfara problemet med att vissa större fordon ej tar bort snö/is. Hans 740i fick ett isflak på framrutan, när han låg på lagligt avstånd bakom en lastbil. Rutan krossades och huven fick en rejäl buckla. *håll till höger, eller gasa* Länk |
|
|
43 år med en jäkla massa mil bakom ratten. Har aldrig tagit bort isen från taket och aldrig sett någon incident med is på taket, inte ens hört talas om det och visste inte att det var ett "problem". Lägg krutet på att fånga rattfyllon istället. |
|
| Lagligt avstånd vintertid bakom en bil, vad är det ? Jag har för mig att trafikskolan sa att det skulle vara en vägpinne sommartid iaf och med det avståndet får man garanterat ingen snö på sig. Jag har sett snö åka av både bilar och lastbilar och det är inte lång bit som snön faller ifrån den ansvariga bilen. | |
| Vägpinne= avståndet mellan 2 st. | |
|
Fortsättningen följer: Länk |
|
Paap Reeder |
... den som inte sopar av taket från snö och lösa isbitar / sjok skall helt klart böta. Tänk om man möter sunksvenne i en volvolåda när kmh står på ... ja sissodär som man inte får köra ... och så får man ett jävla isflak i nyllet??? MVH /// Paap R |
|
Paap: Händer det dig ofta? Visste du om det här problemet innan det uppmärksammades? Har du själv haft beläggning på taket? Tycker du att det är rätt fokus att rikta skattepengarna på, eller finns det mer prioriterde problem? Ja, tänk om du möter sunksvenne? Förmodligen har du redan gjort det 1.000.000 ggr, kanske dags att sätta "problemet" med snö på taket i rätt divison? För inte menar du väl att det är ett "problem"? Har du drabbats? Är du orolig för att drabbas? |
|
Paap Reeder |
Seriöst så har jag faktiskt retat upp mig otroligt på detta 2 ggr sedan snön kom nu. Första gången var det en sånadära miljötoya som bara hade startat vindrutetorkarna och körde på Drottningholmsvägen och glodde ur två halcirklar. Ljusen var snötäckta och såg ut som snölyktor, 3 cm snö på taket o s v. Hade jag varit konstapel hade det blitt 1500:- per ljus + 1500:- för taket. Den andra gången var samma kväll på huvudstaleden ... kunde faen inte avgöra vad det var för bil. Hade blitt minst 1500:- där också + 4 x 800:- för sommardäcken. Jag tycker så här: man borstar av bilen från lös snö + skrapar rutor + att jag faktiskt kollar så inga lösa issjok ligger på taket. Att gå på med isskrapa ... är väl litet overdo. Får man en uttrycklig order om att göra så kommer man att kunna kräva skadestånd ... eller så får man sverka den polismyndigheten. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... skall vara 30! cm. MVH /// Paap R |
|
Tror inte på historien, detta skulle kräva att alla har bilen i garage!! Alltså självklart om man åker runt med flera dm snö på taket som yr omkring, men har man några cm STELFRUSEN is på taket kommer ingen till skada. Vill man slippa få den sedan smälta isen på sig om man ligger bakom får man lära sig att hålla avståndet bara. Jag tror polismännen och samhället i övrigt får ta och lugna ner sig i jakten med att dra in pengar till statskassan, så lever de längre för det här beteendet kan man bara inte acceptera. Lös snö är en sak, men stelfrusen snö/is på taket kan inte en normal människa göra någonting åt, betänk om man kör ett så pass högt fordon att man inte når taket och är gammal, finns inte en chans att kunna ta bort den. |
|
|
Paap, jag håller med om att man borstar sin bil samt kollar lösa issjok. Det gör de flesta men en del idioter åker omkring i rena igloobilar. Men fastfrusen is har i alla tider fått ligga kvar på taket, tror inte någon i hela världshistorien skrapat den, och det är detta som nu ska bötfällas. Tokerier. |
|
|
En gång för ett antal år sedan när jag praktiserade på Ambulansen så hade vi en utryckning och kom ikapp en sådan där "igloo" med lätt 30cm snö över hela bilen. I alla fall så var det här strax före ett rödlyse och när föraren i igloon fick syn på oss så var vi precis bakom och förmodligen fick föraren lite smått panik eftersom denne tvärbromsade... All snö på taket åkte ner över framrutan och det blev ingen liten hög kan jag säga. Såg rätt kul ut i alla fall. ///BMW - Was sonst! |
|
| Off-topic: Det finns fler duktiga poliser, Länk | |
Paap Reeder |
.... blir säkert snart av med KK vad det lider bland alla kameror och laserstrålar ... men försvarar ändå länsman och hans kår. I alla yrkesgrupper finns det ca 10 % idioter, fyllesvin och pundhuv`en. Präster, bankmän, bilbesiktningsmän, jehovas vittnet, statskyrkan, läkare, befäl i försvaret ... och säg vad du vill ... och därmed även i polismanskåren. Vi är alla bara människor och en kyrkvaktmästare var tydligen nekrofil och sprättade upp locken på kistorna med kvinnliga avlidna i ... o s v. Man får och kan inte döma en hel kår för att man stött på ngn av dessa 10%. Genom att traska på uppåt i resp rör kommer man förr eller senare att få rättvisa skipad ... Om nu denne nitiske polisman i Nyköping gjort ett fel så finns det en mängd andra som väl bär upp fötroendet och för att återvända till Nyköping ... var det inte där Clark Olofsson avrättade två familjefäder i uniform som skulle kontrollera ett tjuvlarm ... MVH /// Paap R MVH /// Paap R |
|
Ja, jag ser att detta är en gammal tråd men inte F-N kan polisen kräva att man ska ta fram SKRAPAN och repa upp hela taket?! Sopa bort all lös snö, javisst självklart, men inte det som sitter fast. Aldrig! |
|
|
Jodå, klart man ska skrapa taket innan färd. Jag har hört att det är problem med sånt speciellt i Linköpingstrakten där det far omkring en flåbuse i en E39 525i Touring M-pkt -04... Han ska visst vara efterlyst för att inte ha skrapat bakluckan också. *host* ;-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
har också hört det. dessutom lägger idioten upp ställ i vallarondellen och bergsrondellen när tillfälle ges. Ibland kommer han till jobbet med ett flin. :) |
|
|
blev stoppad av polisen en gång och de påpekade taket. var 5cm snö där. all annan snö var avsopad. hade inte hört nått innan. å nu ser jag denna tråd. BMW ownz |
|
|
Det är nog is/snö från stora fordon, lastbilar osv som avsågs när tråden skapades Detta är ett stort problem, speciellt på kapellbilar där ett tjockt isflak kan byggas upp och sedan flyga ut i trafiken osv. En del åkerier har anordningar för att avlägsna detta, sherifferna är inte nådiga om det händer olyckor med material/personskador pga detta. På personbilar är ju problemet mindre, en del snö kan ju byggas på, is är inte så vanligt pga att ytan alltid är mer eller mindre konvex, till skillnad mot lastbilar eller bussar t.ex. Det är ju inte så svårt att sopa av taket på en personbil heller så slipper man bli stoppad av sheriffen. FP |
|
|
Självklart skall man (varsamt med lämplig borste) sopa av all lös snö. Jag struntade i det en gång när jag skulle en kort sträcka. Dels så flög det ner över bakrutan lite då och då och när jag bromsade lite hårdare flög det ner på vindrutan! Inget vidare mao. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.