|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Persia: Åk till en seriös verkstad och be de mäta om du har avgaser i "kylarvattnet", har du det är toppen och/eller dess packning kass. Har du inga avgaser i kylvätskan kan du andas ut o kanske börja misstänka att "klåpar verkstaden" monterat termostat felaktig (om möjligt!) alternativt att vattenpumpen e på g (allt detta under förutsättning att kylsystemet är ordentligt luftat och att du ej har kylvätskeförluster!) | |
|
Folke har givetvis rätt i att det finns annat som kan ge ökat tryck i kylsystemet. men har man inte hällt i kylarcement elller andra konstiga tillsatser, så vore det lite konstigt om tryckökningar skulle uppstå direkt. Jag hade gjort ett leak down test på motorn om jag vore dig och på så sätt fått svar på om det är kompressionen som går ut kylsystemet eller inte. Då får du också svar på var det läcker. |
|
|
termostaten går att montera fel, termostaten ska monteras så att pilen eller markeringen visar "klockan 12". Felaktig montering ger sällan problem, men det kan hindra termostaten från att öppna om man har otur, enklast vore givetvis att montera den rätt från början. |
|
|
jag menar fläkten grabbar sorry. inte fjäder. här är typ röret. den sitter under det gråa locket. Länk ja han har svetsat den , måste nog be han ta bort svetsningen. eller hur? JA GRABBAR JAG VET FAKTISKT INTE VAD JAG ska göra efter allt det här. skrota kanske. men 16000 + pengar för bilen i sjön. eller byta motor igen. kanske dra till en seriös verkstad som kan sin sak o betala ännu mer för att sedan konstatera att toppen gått. o skrota...vet inte...längre---- M.M |
|
| Persia: Att mäta om det finns avgaser i kylvattnet kostar inte många 100-lappar...Börja med det iaf sen får du besluta vad du gör efter att du fått svaret... | |
|
ok tack för tipset ska göra det direkt på måndag. mäta om jag har avgaser i kylvattnet (är det samma test som ett leak down test? ) M.M |
|
|
Det grå rör som du pekar till är en del av spjällhuset, den ska definitivt inte vara vattenfylld. Motorn suger in luft som den fördelar mellan cylindrarna och luften passerar de rören när de är på väg in till cylindrarna. Det har inget med kokningen att göra. De ska innehålla luft och inget annat. Jag hade gjort ett leak down test, då får du svar direkt på om du har kompressionsläckage och var den sitter. Då vet du om det är toppen och om det är lönt att reparera isf. Min bestämda uppfattning är att det är billigare att gå till seriös verkstad från början (undvika svartverkstäder) och få bilen reparerard ordentligt, då slipper man hela tiden betala för kommande följdskador och slipper problem. Det är inte helt otroligt att du hade kunnat slippa allt detta om du hade fått felet i kylsystemet lagat på rätt sätt från början. |
|
|
Nja, inte riktigt men kan ge samma svar. Leakdown, går till så här: Man pumpar in luft med tryck via tändstiftshålen och kollar hur trycket sjunker, sen lyssnar man även efter var det pyser för att lokalisera kompressionsförlust. Det är bättre än ett kompprov. Eftersom din bil kokar, så trycker den ut all kylarvätska hela tiden, så man får fylla på hela tiden och vet jag inte om man kan mäta efter avgaser, du får höra med de som kan det bättre. |
|
|
ok grabbar tog en bild på röret. här är det: Länk vad är detta för nåt.? det är denna som hade gått sönder o vatten rann ut i början. men vad är anledningen till att mätaren var på rött i 1 m,ånad men kylaren var inte varm? M.M |
|
| Ser ut som ett rör för kylvätskan..Eller så är det "tillsatsluftsliden" som kanske är av plast på nyare BMW.... | |
| Tillägg: Tillsatsluftsliden var iaf på äldre BMW styrd av kylvattnets temperatur, dvs kylvätskan påverkade en bi-metall fjäder som öppnade/ständge "ventilen" | |
|
men hur kan då denna gå sönder.? styr den tilströmmningen av vatten in till motorn? är det denna som orsakat allt?.. M.M |
|
|
Verkar vara anslutningsrör för kylarens övre slang. Men om du fick varm motor men inte kylare så var det uppenbart ingen cirkulation, då borde nog pumpen kollats upp direkt. Trycket stiger i hela systemet även utan cirkulation, termostaten har ju en liten pilotöppning samt undre anslutningen från kylaren in i blocket osv är alltid öppen. FP |
|
|
men mätaren visar väl kylvattnets temp i kylaren eller? M.M |
|
| Nej men om den går sönder/spricker så läcker ju allt vatten ut till slut...Tillsatsluftsliden (om det nu är den på bilden!!) "höjer" tomgången när motorn är kall,dvs luft leds förbi själva spjället och sedan tillbaka till insuget efter gasspjället | |
|
Visst ser det ut som ett rör där kylarvätska ska gå. (Jag trodde du menade det stora grå på första bilden, sorry). Jag vet inte exakt vad den transporterar kylarvätska till, men jag misstänker att det är returen från värmeventilerna. Man ser lite dåligt: Länk ETK benämner den som Connector: Länk säger mig inte så mycket. Men jag tror att det är kylarvätskereturen från värmeventilerna. Vilket kan förklara varför du inte fick värme i bilen, även om tillförseln fr värmeelementet tas baktill på motorn. |
|
|
ja jag är mållös. ska göra det test du sagt för att klara ut saker o ting. kan det vara så att det är luft i systemet ändå eller att "mek" inte monterat termostaten rätt. bilen började koka efter att denna rör gått sönder och han bytte den. M.M |
|
|
Folke, för en gångs skull tror jag att du har fel. se Länk den sitter på blockets övre del. och det är inlopp inte utlopp. Tror enligt tidigare som retur från värmeventil samt styrning av tomgång enligt dawwes beskrivning. |
|
|
men hur an denna rör gå sönder? tryck ? M.M |
|
|
Min gissning, är rost. Salt, fukt och varm miljö gör att rost trivs. Men folk har rätt, börjar det läcka, så minstkar ju kylarvätska och läckage uppstår. Då ska man se till att felet är åtgärdat innan man skickar ut kunden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.