AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
811

316/92 tomgångsventil

Le
2
LeoG
BMW 316i 1992 COMBI
Hej på Er!

Jag har en gammal 316 1992 combi manuellvxl, bilen är fint och går som en klocka.
Jag är nöjd men den men sen i höstas började bilen lukta rå bensin i tomgångslägge och detta kommer från motorn. Jag har kollat odentlig och det finns inte något läckage,
men det sägs att problemet beror på att tomgångsventilen har pajat.
Jag vill gärna meka själv i bilen men den ända problem som jag har är att vet ej var ventilen ligger nånstans i motoren. Finns det någon som kan hjälpa mig? Vet Ni om man kan hitta "gör det själv" information på nätet?
Tack på förhand!

FÖRAREN FRÅN VGÖTALAND
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Man får dela och lyfta på insugslimpan, så ser man två korta bränsleslangar till och från fuelrailen. De brukar läcka på den motorn. Svårt att se det med insuget i vägen (akta så du inte tappar nåt in i limpan bara!)

Annars tycker jag denna Länk är tomgångsregulator men kan ha fel, den innehåller inget bränsle dock.

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Le
2
LeoG
BMW 316i 1992 COMBI
Tack för ditt svar, men inser jag att min ordförråd är inte så stor angående den tekniska bitten, så ursäkta min okunnighet men vilken är insugslimpan? Är den alu grejen som ses ovanpå allt?

FÖRAREN FRÅN VGÖTALAND
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag hinner inte rita på bild nu och lägga upp, men insuget är den stora lättmetallklumpen på toppen. Allt som ser ut som aluminium till vänster om der röda ringen. Du ser att den är delbar med 6 skruvar, men man ska riva spjällhus mm. innan.

Prova att kika in noga med ficklampa vid röda ringen och under hela aluminiumklumpen först, samtidigt som motorn går. Försök hitta slangstumparna jag snackar om.

16 o 17 på denna bild Länk

allt det sitter i stort sett under denna Länk

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.