|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
De köper av de på de värsta på de jävligaste förorterna eller bakgatorna, av barackhandlare. Skitbilligt! Kör de något år, sen kränger till en knappt byxmyndig 18 åring i buschen. Sen blir den stylad och förhoppningsvis kvaddad för att ungjäveln underskattar bakhjulsdrift och saknar kunskap/känsla/erfarenhet att köra bmw. Och ja, Plommonlila Opel Vectra är numera förortskontainer i Göteborg m.fl. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
folke: självklart har återanvändande av gamla regnr förekommit tidigare, bl a 98-99 som du skriver samt kring 93-94. Under hela 2000-talet fram tills en bit in på 2006 har dom vad jag känner till kört med nya nummer. SEdan dess har det blandats både nya och tidigare använda. ___ //Ulf |
|
|
Nja, jag har flera exempel på återanvända skyltar, hittar inget system eller vissa årgångar i detta. Slumpen gör att det ibland hamnar en klunga hos vissa åf eller importörer. FP |
|
|
Jag har för mig att direktimporterade amerikanare fick reg. nr, som började på P längt innan man kommit till den bokstaven. gorth Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil. |
|
|
Begynnelsebokstav Första registrering Kommentar ---------------------------------------------------------------------- A-G 1973 H 1974 I ej möjlig Förväxlingsbar med J J 1975 K 1977 L 1982 M 1985 N 1987 O 1988 P 1992 För direktimporterade fordon 1988-1992 användes PA, PB, PC och PDx xxx Q ej möjlig Förväxlingsbar med O R 12 oktober 1999 S 29 september 2000 T 6 november 2001 U februari 2003 V ej möjlig Förväxlingsbar med W W mars 2004 X 24 februari 2005 Y Z Å,Ä,Ö endast möjlig på personliga skyltar |
|
|
Det ÄR bara slumpen som gör att man ibland tycker sig se nåt mönster i systemet. steaman: Kan säkert stämma. men ändå inte pga återanvändning av skrotade fordon osv. Som jag skrev, har själv en A-- och en B--, som är -98:or FP |
|
|
folke; Har du en annan uppfattning än "alla" andra fortfarande? Är du gubben mot strömmen på andra frågor än denna? För du har ju inte något att komma med för att övertyga om din ståndpunkt, jag blir förbryllad?! Stephan |
|
|
Kommentar till steamans inlägg. "P" har dykt upp flera gånger. Har haft PMRxxx på en Ford Mondeo -93 och PBNxxx på en Audi A6 -00. Båda svensksålda. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Stephan: Vilka är alla andra? VV har iaf inte annan uppfattning, eller rättare, man ändrar uppfattning lite då och då. Men du får väl ändå hålla med om att varje gång man tycks hitta ett mönster i systemet så kommer det in en och annan registrering som talar imot osv. Trodde vi redat ut detta för länge sen...) Eller så är det jag som har fel och man började verkligen återanvända regnummer först i fjor. det stod ju till och med i vissa motortidningar... FP |
|
|
Oj då, ibland kan man komma ganska långt från vad tråden från början handlade om... ;-) Mvh Jimmy |
|
|
Det är klart att folke har rätt. Det finns ju en viss logik i tilldelningen av första bokstav, men i övrigt skall det vara slumpen. Lediga "gamla" kombinationer kan ju komma upp när som helst. Min gamla direktimport 1995 fick ASW. Se'n kan man ju ibland se bilmodeller av samma årsmodell, som råkat få liknande reg. bokstäver. Där jag bor åker det omkring tre Audi 6 Avant 2005 i samma färg och med reg. bokstäverna identiska. Göran Jag går hellre, än kör en framhjulsdriven bil. |
|
|
Registreringsnummer från fordon som avregistrerats delas efter viss tid i karantän ut till nya fordon för att undvika att alla möjliga kombinationer tar slut i förtid. Bokstavskombinationerna börjar så småningom nå sitt slut. De senaste åren har nya bokstavskombinationer tillkommit i rask takt. Under 2006 har återigen redan använda kombinationer börja återanvändas. Serierna som börjar med Y och Z har ännu inte använts. Orsaken att Vägverket har valt de senaste åren att fylla på med nya kombinationer istället för att återanvända gamla har varit av systemmässiga skäl. |
|
|
folke: att du har två stycken fordon som är av årsmod. -98 med reg.nr som börjar på A och B är ju inte så udda... kolla i den tabell som steaman postade så ser du ju att dina reg.nr stämmer med den logiken eftersom bilar reggade mellan 1992-1999 ficki slumpmässiga bokstäver som begynnelsebokstav. |
|
|
Nu är jag inte med riktigt, kanske en annan lista... Men den som är här ovan indikerar A och C som tidigt 70-tal eller hur? FP |
|
735 |
Listan kan säkert till stor del stämma, men bilar inte på ngn av våra bilar: en 87 med A, en reg 89 utt 90 med O, en 90 med O, en 97 med B och en 04 utt maj med U. Alla svensksålda BMW skall tillläggas ;-) Inte många rätt där :-D |
| Registreringsnummer från fordon som avregistrerats delas efter viss tid i karantän ut till nya fordon för att undvika att alla möjliga kombinationer tar slut i förtid. | |
735 |
Tillägg: Användes inte PA osv på privatimporterade bilar i slutet av 80, början av 90. Någon som kan bekräfta? |
|
Det Rolex syftar på är att P sattes på bilar från -92 och att nästa nya bokstav som introducerades var R i slutet på -99. Under dessa år återanvändes således ett stort antal regnr. ___ //Ulf |
|
| Det är väl inget som motsäger det. | |
|
735: Listan stämmer ju för 4 av era bilar. O kom -88 och sattes på bilar även -89 och -90. P kom ju först -92. Bokstaven U kom 2003 och sattes även på bilar under -04. Att W introducerades mars 2004 innebär inte att samtliga bilar från mars får W. B:et på en 97:a svarade jag på i förra inlägget. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.