|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Vet inte hur ofta jag här i Eskilstuna ser bmw e36:or med bokstaven "X" på regskylten. Och bilarna är inte fräsha, tvärtom, dom är sjukt skabbiga och låter hemskt. Vilken sort som sitter innuti vet väl alla men min fråga är, hur mycket tjänar man egentligen på att importera en sönderkörd sunkig e36a? Dom är ju inte speciellt dyra i sverige, typ 20 000? Nån som vet varför man vill göra detta? | |
|
Håller med. I Malmö ser man ofta nyimporterade bilar från tidigt 90-tal och inte alltför sällan ganska skabbiga exemplar. Förstår inte heller vinsten då det ändå finns en del kostnader förknippade med att få en bil körklar i Sverige och dessa är ju obereonde av bilens värde. ___ //Ulf |
|
|
Kan bara instämma i det Ulf skriver. Man ser här i Malmö ofta nyimporterade bilar av diverse olika märken från sent 80-tal och tidigt 90-tal, t ex Opel Corsa, Ford Fiesta och annat skräp. Jag förstår inte det... De är skabbiga och att få dem körklara kan väl kosta upp mot 10 000 kr och för dem pengarna hittar man likadana här. Var är vinsten? |
|
|
Köp 2 och betala för en?? =) Har länge undrat samma sak här i Helsingborg! Det är ju ekonomisk ruin och importera sådana vrak. Mvh Björn |
|
|
X innebär väl inte (längre?) automatiskt att bilen är importerad... Min ganska nyköpta Ådi har X som begynnelsebokstav....svensksåld... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
X:et innebär att bilen reggats senaste åren och inte på 90-talet då den skulle ha reggats om den var sv-såld (en e36 tex). ha de/benke-nu med V8-försedd e21 i skallen :) |
|
|
Nej, X innebär inte automatiskt att bilen är importerad om den är ny som din Audi. Men ser man t ex en 15 år gammal bil som är X-, W-, U-reggad etc då kan man ganska snabbt dra slutsatsen att den är importerad. |
|
|
ufo: R S T U W X en ny bokstav fram till förra året då dem började med gamla avdankade skyltar igen utan sammanhang. X registrerad 05 eller 06 någongång är bilen tex en e36 så är det då import, min bil tog jag in feb 05 och bokstaven börjar på W. Mpower |
|
|
Jag har åsså funderat över detta med direktimporterade bilar i sunkigt skick; finns en hel del sånna i och omkring Malmö. Kanske de köper av släktingar i Tyskland och får dem sk*tbilligt? Annars ser jag ingen direkt vinst med att ta färjan ned för att köpa hem en Ford Eskrot av -96 ås modell... ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Spacegrå |
|
|
benke/forza/betan: Aha...ok, då förstår jag... :) / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
X är 06 års modell, det är som jag förstått det sista året som de följer ett mönster. Nuemra kan man få vilken "ledig" bokstav som helst. 01 var tex S som begynnelse bokstav, ja blir fortfarande alldeles nostalgisk när ja ser E46 330 Ci med S som begynnelsebokstav :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Ufo: Även mitt lilla uberladdade skåp har X som första bokstav, dvs 06. Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Min 330ci hade T först på skylten...reggad dec-02... :) / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Jag fick följande förklaring av en utländsk klasskamrat: Många invandrare har bekanta nere i Tyskland och Polen, när man ändå är nere på besök kan man passa på och köpa sig en bil. Underlättar ganska ordentligt om man ändå har en bekant eller släkting som är Tysk / Polsk medborgare. /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 |
|
|
Min 330 hade också S som begynnelse bokstav. Däremot hade min nya bil A och inte X, så det verkar som om man redan 2006 kunde få vilken ledig bokstav som helst. |
|
|
wendtan: tror inte din teori att bokstäverna är kopplade till ett årtal håller. Båda mina bilar har X och dom är reggade aug -05 respektive mars -06. Vet att det finns X-bilar reggade våren -05 och att finns X-bilar reggade ganska sent -06. Bokstaven T spänner t ex över både 02:or och 03:or. Däremot så finns det länder som strikt kör en bokstav per år, t ex GB. ___ //Ulf |
|
|
acey: det var förra året dom började återanvända gamla bokstäver. Tyvärr ingen större logik i detta återanvändande då jag sett nyimporterade bilar med R eller S vilket kan förvilla om bilen i fråga är t ex en 01:a. ___ //Ulf |
|
|
Programmer: När ja köpte min nybil så fick jag reda på att X var till 100% min begynnelsebokstav. Hur vet i detta fallet Bilia det om X inte är knuten till ett modellår? Möjligen får de reda på när det är en "brytning" bokstavsmässigt då, vilket inte är varje år på senare tid som jag tolka dig rätt då :) Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Det finns många som livnär sig på import av billigare bilar, både registrerade firmor och privatpersoner. Affärsidén är väl ungefär att göra en mindre förtjänst per bil men sälja desto fler bilar. De bilar som är lättast att sälja i Sverige är nog i prisklassen 15000-30000:-, vilket i många andra länder anses som direkta skrotbilar och därför kan köpas billigt i stora partier. 2000:- i vinst per bil lönar sig om man säljer några bilar om dagen. Nytt talessätt: Bättre tio sålda Oplar om dagen än en Ferrari i månaden! ;) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
wendtan: kommer inte ihåg när exakt du köpte din bil men det var väl mitt inne i X-perioden så dom kunde vara säkre på att du skulle få ett X. Om du t ex söker på V70 -02 så kommer du att hitta bilar som börjar både med S och T och om du söker på 03:or så hittar du T och U. ___ //Ulf |
|
|
Så är det igång igen...) Återanvända skyltar har existerat ända sedan bara ett par år efter att de nya skyltarna infördes, men de kommer ut med slumpens hjälp med olika intervall osv. Se gärna ett flertal tidigare trådar i ämnet. Senaste 10-15 månaderna eller så har en klump med X-bilar reggats, givetvis många nya men även blandat med importerade. Men inget hindrar att t.ex en -06 på jobbet fick CAL nyligen, liksom t.ex ett par 98:or jag har heter ACC resp BLT, båda borde ju varit 70-talare om inte skyltar återanvänts förrän nu eller hur? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.