|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ska köra upp till Åre från Stockholm om ett par helger. Har aldrig kört dit förut. Vilken väg är bäst/smidigast/roligast? Finns det alternativa vägar? Hur långt är det ca (75 mil?)? Vad tor ni om tidsåtgången osv? Fartkameror längs vägen osv? Har hört att det inte är några vidare vägar, mao man kan inte blåsa på direkt. Som ni hör så har jag ej stor koll, har aldrig kört bil i dessa trakter. Tacksam för all sorts info, tips, historier osv... | |
|
Jag brukar köra E4 upp till Tönnebro, sen tar jag RV83 mot Bollnäs-Ljusdal. Vid rondellen innan Ljusdal tar jag vänster på RV84 mot Sveg. Passerar Färila, Lassekrog och Kårböle - några kilometer efter Kårböle tar jag höger på LV296 och 'sneddar' upp mot Ytterhogdal och RV45. Höger på RV45 vid T-korset, genom Ytterhogdal och vidare via Åsarna upp till Svenstavik. Precis innan Svenstavik vänster in på LV321 mot Berg, Hallen och Mattmar. I Mattmar kommer du ut på E14, där är det bara att ta vänster så hamnar du i Åre! Total sträcka från Sthlm/Norrtull ca 65 mil, och det är faktiskt hyfsad väg nästan hela sträckan. Undantaget är ett par mil efter Bollnäs, samt 321:an Svenstavik-Mattmar som bitvis brukar ha rejäla tjälskador plus att den passerar genom ganska många byar med 50-gräns. /// Gunnar E. |
|
|
Eller om man vill göra det enkelt för sig själv: E4:an till Sundsvall => E14 mot Norge, raka spåret, går liksom inte att köra fel ;) Om det är lite sämre väder/väglag så tror jag man sparar tid på att köra den vägen! Det går att köra den på ca. 5 timmar om man har brottom, men som vanligt så rekomenderar jag att ta det lugnt i trafiken ;) Mvh/ Niclas |
|
|
Jag ska också upp dit snart. Synd att vintern har varit så torr då det har tagit hårt på dubben... Blir nog E4'an för mig. Tänk vad skönt det vore om nya vägen upp till Älvkarleby hade stått klar men nu får man väl glädjas över att slippa åka igenom Uppsala. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
Reven |
Jag kör alltid den vägen som gunnare beskrev. Åker den 5-6ggr per år så den fungerar bra tycker jag. heltsonika: Det är riktigt skönt att slippa åka genom uppsala, det är ju inte ofta man får "grön våg" där. Resten av sträckan till älvkarleby ska den vara klar till hösten? |
| Jag kan ju varna för den stora rondellen en bit efter östersund. Trots att de varnar för den 800m i förväg, trots den uppsjö av skyltar varav flera som blinkar om man kör för fort, hann dammen i dess mitt sluka flertalet oupplysta utbölingar (läs norskar) innan den fylldes igen... =D | |
|
Enligt GPSen den kortaste/snabbaste vägen från Gamla stan till centrala Åre är 663km o med snitt hastighet tar det 8:20 min, E4 via Sundsvall o sedan E14 mot Östersund. Annan rolig väg kan vara: Gamla Stan - Enköping - Sala - Falun - Mora - Hamra - Los - Kårböle - Åsarne - Mattmar - Åse Då blir det 676km o ca 10 timmar. Lite länge men det är "små" o krokiga vägar så det kan ta tid men kan vara roligare o då kan du se lite mer natur(mest skog). BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Snitt hastighet är 80! BMW - Beroende Med Wilja! |
|
| Finns det fartkameror på e4 och e14? | |
|
Japp eller tyvär menar jag! På E4 strax efter Uppsala o upp till en bit innan Gävle där motorvägen börjar o sedan fri frart till en bit innan Sundsvall. Det byggs ny motorväg där så annat hinder kan förekomma. Gävle - Söderham - 2+1 men längre fram mot S-hamn 110 om minns rätt. Söderhamn - Enånger/Njutånger - motorväg o 110. Sedan en vanlig väg, en fil med 1,5-2m vägren. E14 efter Sundsval nog är likadan om jag minns rätt. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Det kom upp lite kameror i höstas, jag jobbade däruppe ett halvår och åkte Åre-Frösön 2ggr/vecka. Gunnares väg är den kortaste och när jag har kört där så har det varit mycket lite trafik vilket ökar snittfarten :) . Har aldrig sett en polis på vägarna däruppe så 140 gick att hålla oavsett vad det stod på skylten, om det inte stod 50 då såklart. Min bil: Länk |
|
|
Jo, varning för VILT! Och kärlskott, och potthål :). Dessutom verkar det vara allmänt vedertaget att man kör om trots möte, dock är fördelen att alla kör därefter och håller ut på vägrenen. Min bil: Länk |
|
|
Jag tror inte kamerorna norr om uppsala är aktiva. Jag har åkt massor av gånger och har aldrig fått dom att reagera, trots försök... =) De är de gamla kamerna och polisen i Tierp har jag hört har blivit nerlagd. I alla fall trafikarna. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
| fel de finns även den nya modellen,de finns ju laserstörare. | |
|
Har dom satt upp nya modellen på sträckan? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
e 14 har nya kameror ett helt gäng 69ers |
|
|
18 st på e14 40 från uppsala till sundsvall allt enligt hitta .se / trafiknytt / fartkameror 69ers |
|
|
Ehm... Ledsen jag trodde jag nämde Uppsala - Älvkarleby men som ni säger finns det nya kameror norr om Gävle. Det var många år sedan jag åkte så långt norrut så där har jag ingen koll. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Gunnare och Oljekyld har helt rätt, inlandsvägen genom Hälsingland är den kortaste (ca 62 mil till Norrtull) och snabbaste, sedan får GPS:ar och andra kartprogram säga vad de vill. Mindre trafik och fartkameror är det också jämfört med E4 och E14. I Mattmar och Mörsil finns det dock fartkameror av den nya typen. Dessutom är det osaltat efter Färila vilket jag ser som en stor fördel... ;) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
|
|
Om jag fattat det hela rätt så lönar det sig att åka väg 321 väster om Storsjön istället för att åka genom Östersund? Håller 321 bra standard eller förlorar man i tid att ta den? Kommer söder ifrån. "BMW six appeal" |
|
|
Gunnares väg är helt klart den bästa vägen. Mycket fina vägar att åka på och trafiken är gles. Är övertygad om att den är snabbare än E4'an till Sundsvall. Kör så det ryker! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.