AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.993

"Bästa" bilen för ca 10.000:-?

Sida 2 av 3
Något egentligt alternativ till Volvo 740 från tidigt 90 tal finns nog inte med "kraven" du listar.
Som en bonus får du bättre rostskydd med flera 100% än någon bmw från 97-05.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag säger E30 318 också.. Jag har faktiskt ingen aning om hur säkerheten är på dom, men den lär vara bättre än på mina sommarbruksisar...
Snål, gott om beg delar om nåt skulle paja, trots allt en trivsam vagn, M10 motor så har du en pålitlig motor också.
Annars en senare volvo 240 eller 740 men då får du räkna med törstigare bil..
Saab 900 så ny som budgeten tillåter, defintivt trevligare än volvosarna i samma prisklass enligt mig. en sen 80 talare har sjunkit i värde vad den ska och du får lätt en i fint skick för 10k - och får igen pengarna två år senare om du vill.
9000 är ju bara ett stort och tungt monster :)

--
Markus
Volvo 745, helt klart! Rolig som f*n på vintern och det går i princip att häva vilken sladd som helst. Själv har jag en GL årsmod 88B med automat. Något trörstig och den kunde vart lite snabbare :) Men tokbilliga reservdelar och toklätt att skruva med väger upp! Om du vill ha en 745 som går lite snabbare så går det att hitta ett fint ex från 1986 745GLE med 136hk och manuell låda för runt 10papp. Som ngn annan skrev här också så är den odödlig. Min har rullat 48600mil nu och går som en klocka.

Mvh Tobias
Nått sådant går nog att pruta ner i trakterna av din prisklass Länk Slit och släng für alle...
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag sålde min 518-90 för 2 år sen för 10.000:- fungerade alldeles utmärkt,och billig i drift, men en del rost och 41000 mil, men jag har sett att köparen kör med bilen än.

BMW CS #5206
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Oj här har det gått undan med svar sen jag kollade igår:)

Många bra förslag, mycket är samma som jag själv kommit fram till när jag scannat av blocket. Saab 9000, Audi någonting eller volvo 740/745 kan det nog bli. E30 har jag haft och jag vill nog vid närmare eftertanke ha en lite större bil.

Tackar för alla svar så får vi se vad det blir den dagen när vårsolen tittar fram och 540in är borta, snyft.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Länk Detta anser jag är en prefekt bruksbil, en fräsch Audi 100. Svårt att hitta mer bil för pengarna...

MVH Christofer
Audi 100, 80 eller Skoda Felicia. Felician är inte så dum med 1.6-motorn faktiskt! Väger ju ingenting...
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag köpte nyligen en MB 190E på 15k mil, som bruksbil. Rostfri och funkar utmärkt, men inte så kul...skulle tro att den kan rulla rätt många bruksmil till.
Pris 15000 kr.

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Jag skulle nog säga E30 eftersom det är svårt att hitta en E28, annars är E28 en vinterfavorit.

//Roger
BmwCS #5251
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Har haft två st audi modeller, Audi 80 1,8s -89 och Audi 100 2,0E -89.
80:an var grymt billig i drift! Låg omkring 0,65 och även mycket snål i stadstrafik vid vinterkörning i stad, faktist riktigt bekväm med.
Bra komfort och helt ok vinterköregenskaper. 100:an är ett bra alternativ med gott om utrymme och låga priser.
Klart bra och billiga alternativ till BMW.
525:an är också en bra(roligare) vinterbil......särskilt nu när det är riktig vinter i Jönköping!!!

Mange
Saab 900 årsmodell 93 eller om du kan hitta en 94:a (nya modellen). Den gamla är en beprövad slitvarg!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Köpte mig en 190 2.0 - 89 med 32 000 mil på mätaren för 12 000 kr året innan jag gick över till BMW och Autopower. När jag sålde den ett år senare, hade den slagit om till 37 000 mil. Jag hade fått byta bromsbelägg och avgassystem (kostade runt 1500 kr). Perfekt bil, men inte så rolig.

betriebsanleitung3
Toyota corolla
Xy
252
Xyris
520i -93
En MB 190 E är ett klart trevligare och även roligare alternativ till volvo 740! Dessutom skulle jag lätt påstå att den är lika driftsäker som svensken.
Ingenjörerna från Stutgart lade ner 600 miljoner pund på utvecklingen av 190. Varav en bra del gick till kvalitets säkring. Har hört fler än en som haft felfria +40tusenmilare. När sedan nyare c-serien lanserades gick MB ut och sa att man har slutat att 'over-engineering' sina bilar.

Men om jag var du skulle jag nog välja en e30 framför MB 190. Är mer körglad än MB, och har mer karaktär. Jag anser också personligen att E30 coupe är världens vackraste bil, båda till kaross och interiör. Om du tycker den är för liten, köp en e34 så har du nått rejält att åka i! (till skillnad från t.ex skoda felicia... :S
e34an och e32an är ju också ett rungande svar på MB.s driftsäkerhet. Sen dess håller enligt min förståelse BMW bättre kvalite än MB. Åtminstånde när det gäller rostsskydd!!

Köp din bil från mobile.de, Extremt bra priser, och ofta är bilarna i bättre skick än svensksålda.

ex e34: Länk

ex e30
Länk

ex MB 190
Länk

Lycka till!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har haft en MB 190E -88 2,0 cat i snart 7 år som ren bruksbil dagligt användande. 1 mil om dan ca från 18.000 mil till 25.000 Har kostat ca 13.000 kr i reparationer/delar under den tiden.
Om man hittar rätt ex så är det en bra bruksbil, med hög bra kvalitet/ komfort, men välj modell efter 89 då de visst slopade de gamla compactstolarna från 70-talet. har dock vissa svagheter som läckande pinjongtätningar som ger skurna bakaxlar,
Rost om bilen fått en proffs rostskyddsbehandling när den var ny så klarar dom sig mycket bra, dom som inte har det är nog borta.
Framskärmar och dörrar försvinner.
Att se upp med är kamaxlarna, brukar behöva bytas runt 20.000 mil om inte före, smalt smörjrör som sätter igen sig. samt dålig tillverkningskvalitet som på de flesta tyska bilar i dom årgångarna. Lyssna på motorn minsta tickande är kammen på gång, lyft gärna på ventilkåpan och kontrollera hur knockarna ser ut. kan kosta 7-10 papp att repa.
Är ingen bränslesnål bil , dock hyfsad vid långkörning, dessutom halfotat som vinterbil 50 kg last + grova dubbad vinterdäck är ett måste för rätt framkomlighet.
Har dessutom en bakaxelupphängningen deltalink eller nått sånt med betydligt flera bussningar, felkällor om den är sliten så styr bilen även med bakändan på dåliga vägar.
Är trevligare än en Volvo 740 , men Volvon har bättre stolar och rymligare samt har ett mycket bra rostskydd sedan 1986-87.Och är nog ett billigare ägande. MB är betydligt smidigare att köra.
(Till våren ska den bytas bort mot nått mindre säger gumman)

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Hetaste tipset i mina ögon är en Audi 100, -88b till -91a. Den femcylindriga motorn är långlivad, väljer du 2.0 får du dessutom idiotsäkra trumbromsar bak. 2.3:an har skivor, där handbromsen i bromsoken bak gärna ger sig och föranleder okbyte. Vill du ha riktigt låg bensinförbrukning satsar du på den fyrcylindriga motor, som är en riktig snålvarg. I vilket fall som helst en trygg bil med riktigt skaplig komfort.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
När det gäller Audi unvik den 4 cyl. med 1 insprutarvarianten, den har gett/ger Audi/VW ägare många grå hår pga taskig gång och krånglande avgasvärden.

///MVH Hasso
Länk
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Eftersom någon "längre upp" nämnde Toyota Corolla så kan ju jag dela
med mig av mina erfarenheter av min ;)

Toyota Corolla 1.6 XLI -88 22000 mil
• Diverse rostangrepp upptäcks lite här och var på karossen
åtgärd: Repareras med Uppsala Nya och byggspackel, övermålas sedan med vit villa-takfärg från -77.
• Punktering på ett framhjul
åtgärd: verkstadsbesök där däck bytes ut
• Punktering på ett annat framhjul
åtgärd: odubbat vinterdäck ersätter det defekta hjulet.
• Motorn börjar rycka och gå dåligt vid gaspådrag för att till slut lägga av. (Mitt på Essingeleden E4S. klockan 16.30)
åtgärd: kyler ner motorn för att sedan köra vidare, felet kvarstår dock när motorn blivit tillräckligt varm.
• All Instrumentbelysning lägger av
ingen åtgärd
• Oljelampan tänds (varning lågt oljetryck)
ingen åtgärd.
• Femte växel hoppar ur vid gaspådrag
åtgärd: växelspaken sätts fast med gummisnodd efter man lagt i femman vid körning.
• Rost upptäcks i bagageutrymmet (golvet är borta och matkassarna också!?)
ingen åtgärd mycket brådskande försäljning.

Mvh.

Leffo
Underbart med såna bilar. Och ändå går de...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.