|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag i dagsläget mest kör med bilen tor till jobbet som är en sträcka på 10km enkel väg samt precis köpt min första egna bostad känns det inte längre ekonomiskt försvarbart att åka v8:a. Funderar därför på något mer slit och släng att köra med i ett eller två år. Min fråga är nu vad som ger mest valuta för pengarna. Billig i försäkring, driftsäker, inte alltför dyra delar om skiten iaf går sönder osv. Dvs en bil som rullar utan bekymmer och utan att väcka någon större glädje, ni fattar nog... Pris runt 10k, max 15k. Behöver naturligtvis inte vara BMW. Tack på förhand. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." | |
|
"bästa" valet Volvo 740 bra skick för 10´ "roligaste" valet 318, 320 E36 buskig och hängig men fungerande tidig årsmodell för 10´ Mvh. Leffo |
|
|
Volvo 740 har jag tänkt på många gånger, men finns det inget annat bra?:) Jag skulle nog inte vilja se den E36an man får för 10k eller? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Har själv en 316 touring-93 för strax över 10,funkar klockrent som jobbåk.Låg skatt förs o förbrukning,en volvo 740 går bort tycker jag då kan du ju fortsätta åka v8a med lika förbrukning. Mvh/Micke |
|
| 520 24v...driftsäker, billig och faktiskt inte alltför tråkig...å delar kryllar det ju av.... | |
|
För 10 000 kr så får man inte mycket vettigt idag, såvida man inte har möjlighet att fixa i ordning bilen själv. Jag hade något kikat lite på MB 190E, de ligger väldigt bra till i pris idag och är inte så tokiga om man hittar ett bra exemplar. Länk Länk Länk Länk Alternativt en 520 E34, men de ligger vanligen högre i pris. Länk |
|
| Japanarna brukar vara säkra köp. Snåla som sjutton, billiga att försäkra och driftsäkra som få i den prisklassen. | |
|
Jag köpte en Subaru Legacy att ha som vinterbil för 10.000:-. Den har fungerat perfekt men det är en udda fågel (förvisso pålitlig) och jag skulle ha köpt något annat japanskt märke om det inte vore för vinteregenskaperna. En nackdel med alla japanare är att reservdelarna är svindyra men det blir sällan några fel. Flåklypa |
|
|
Helt klart Audi 100... Billig, snål, bekväm, säker och bra mycket rostbeständigare än allt annat från tiden... MVH Christofer |
|
|
En japan kanske kan tilltala? Länk Leffo |
|
|
En mkt fin 318E30!!, billig skatt, försäkring, drivmedel, med bakhjulsdrift och härliga välbalanserade vägegenskaper. Köper du en M40 får du lägsta förbrukningen och högsta effekten men känsligaste motorn, M10 ger dig en pålitligare motor men något tråkigare bil. Jag hävdar att man får svårt att köra/köpa en billigare bil som drar kring 0.7l/mil och har bakhjulsdrift med utrymmen för 4st + skapligt bagageutrymme om du väljer en 4a dörrars. Du missar 6an och allt vad det medför med prestanda och motorljud, men får "allt annat" i form av brukskvaliteter vilket du ju eftersökte. |
|
|
318 E30, ett utmärkt och roligt förslag om det inte vore för den skräckinjagande krock(o)säkerheten om man skall bruksköra den varje dag. Mvh. Leffo |
|
| E30 eller E34! | |
|
Saab 9000? För runt 15.000:- kan de vara i ganska skapligt skick. Begagnade delar finns gott om. Racerbilen: Länk |
|
|
Tänk annorlunda - tänk Bianchi! Tänk att du kan få den här skönheten, och få pengar över! Länk Tänk vilken kondis du får :-D ---- BMW CS #6212 I väntan på min nya ögonsten - E61 530iaM Silvergrå |
|
|
dina kriterier: Billig i försäkring, driftsäker, inte alltför dyra delar om skiten iaf går sönder osv. Dvs en bil som rullar utan bekymmer 324td/524td sedan el kombi är det då som gäller men jag kan ju vara partiskt,hehe |
|
|
Skoda felicia ? Tråkig, men billig att äga och man kan få relativt sena årsmodeller för en billig peng. /Peder |
|
|
Mazda 323. Driftsäker, billig i drift och alldeles alldeles... tråkig. Har själv haft en sådan under 9 år. Mvh Mikael |
|
|
Citroën XM! Länk :) Mer spännande bil får man leta efter, tro mig... /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
| Jag säger också Saab 9000. Definitivt en bra, lättmeckad och pålitlig bil. Dessutom inga dåliga motorer. Välj en 2,0 utan turbo så är de hyffsat snåla att köra. Annars gå på en 900 om du vill ha en lite mindre, tråkigare, snålare, men lika pålitlig bil. | |
|
Jag röstar på en Volvo 740. Hyfsat säker och praktiskt taget odödlig, billiga delar, bekväma säten. En BMW vore ju trevligt, men jag befarar att man får rena dödsfällor för 10 kkr... Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.