AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.080

Ska man föredra BMW:s kombibilar?

Sida 1 av 2
Ma
91
Maco
525iT-04 E61
Hej på er

Kör idag e46 coupe men kan inte antagligen det framöver pga att vi blir fler än 2 i familjen:)

Tjejen tjatar om kombiköp redan nu, medans jag har aldrig varit förtjust i kombibilar. Vet att alla har olika åsikter men vill ändå ha lite synpunkter av er som har eller har haft BMW:S kombimodeller. Hur upplever ni dem? Praktiska? Vad bör man ha? Räcker det med 3-serien E46 för mig som inte vill ha någon jättestor kombi? Är i första hand ute efter info om 530 eller 330 men alla synpunkter/information om BMW:s kombimodeller är välkommna.
Bör man satsa på en BMW i kombiutförande eller ska man ansluta sig i den "vanliga" svennsonskaran (Volvo/Saab)?
Tacksam för all eventuell feedback

Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Jag har själv ett barn på drygt ett år och är väldigt nöjd med min E46 Touring. Den funkar perfekt för oss. Det kanske är lite trångt för passageraren fram då den större bilbarnstolen monterades när sonen blev ett år. Men allt beror ju på hur lång den som sitt där fram är. Jag är 182 cm sitter gärna inte långa sträckor i passagerarstolen. Barnvagn + lite till går i utan problem där bak. Men det blir lätt fullt när man skall åka till landet på sommaren. Det som är possitivt med liten kombi är att den är lika kul att köra som sedan/coupén till vardags och då rolig att leva med. Jag tycker dessutom att E46, E61, E91 är lika snygga om inte snyggare i kombi än sedan. V70/9-5 är väl en tråkig lösning...
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag hade nog kollat på de andra tyska märkena innan jag gick till volvo eller saab om nu inte bmw har något intressant. En Passat R36 kanske?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har inte haft kombi, men väl barn, villa och BMW. Jag saknar nästan aldrig kombibil. däremot använder jag de fällbara baksätena lite då och då.

När vi fick vårt första barn -91 körde jag tvådörrars E30. Det var en pina och ha barnstol och tvådörrarsbil. Så då blev det relativt snabbt fyrdörrars, men inte kombi.

Sedan känner jag flera som inte ens klarar sina famlijebehov med vanlig kombi, utan måste ha familjebuss. Jag tror att det handlar mycket om attityd om hur mycket man är villig att kompomissa med utrymmen i förhållande till andra värden.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag håller med Mats. Vi har två barn, ett och lite drygt tre år gamla och vi klarar oss utmärkt med sedan, trots längre bilsemestrar på kontinenten. Det är bara i Sverige man måste ha kombi för att man får barn.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Jag har också hängt upp mig på det här att man MÅSTE ha kombi i Sverige. Tyvärr är jag en svag människa och kunde inte hålla emot tjatet hemma så nu står det två kombibilar på vår uppfart också....

Jag har en E91 325 och min tjej har en V70 Active Edition. Skillnaden i utrymme är stor i bagaget, Volvon är mycket större, däremot förvånandsvärt liten i baksätet. Fram bedömmer jag att utrymmet är bättre på passagerarplatsen i Volvon, av nån anledning tycker jag att jag sitter kasst i BMW:n där, konstig vinkel för benen och instrumentpanelen tar mycket plats. Tur att jag bara sitter där när jag har druckit:)

Men utan rails och med sportchassi och lite roliga fälgar tycker jag att många bilar blir "renare" i linjerna som kombi än som sedan. Sen är det ju faktiskt så att de gånger man tvingas med till I**A så är man ganska nöjd med flexibiliteten.
Ma
91
Maco
525iT-04 E61
Tack för alla synpunkter!
Håller verkligen med dig Arese, det känns som om man "ska" ha kombi i Sverige.....
Förstår mycket väl att jag får nog glömma coupen, men jag tycker att det bör räcka med en BMW-sedan. Fast det är jag det, den andra hälften icke:)

Får nog ta med henne till BMW återförsäljaren och "övertala" henne om hur praktiskt, säkert,ekonomiskt,smidigt, osv........ man kan åka i en E61 sedan:)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Enda poängen med kombi är att kärringen alltid skrapar i bilen när hon ska ha i vagnen i bagaget. Lyftet blir högre/längre i en sedan. Enklare lösning är iofs ny kärring.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej Maco!

Mycket hänger nog på hur stor barnvagn ni ska ha, om ni ska ha en liten enkel barnvagn så räcker säckert en E46 kombi.

Så det räcker inte bara och kolla på bil utan även på barnvagn.

Lycka til.
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Är det så att ni har en barnvagn tag med den till bilhallen när ni tittar på bil, det kommer att göra bilköpet mkt enklare för eran del.

Det är mkt möjligt att en sedan räcker för helst din del Maco.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vi klarade oss bra med E36 och E46 sedan under "barnvagnsperioden", men det gäller att välja barnvagn med viss omsorg. Vi hade först en liten och smidig liggvagn, därefter sittvagn. Det visade sig bli billigare, smidigare och mer lätthanterligt än klumpiga kombivagnar.
EN kombi är naturligtivs rymligare och det är lättare att lyfta in barnvagnen i en sådan.
Ma
91
Maco
525iT-04 E61
Lol Lus....."Enklare lösning är iofs ny kärring"..lol
Varför har jag inte tänkt på det tidigare........:)
Tror inte jag ska ta upp det med min nuvarande..
Tänk dig: Älskning, du och barnet eller coupen....hm...:)
Det lutar åt en BMW-sedan-anpassad barnvagn, så borde resten lösa sig.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Maco, tänk på att de förbannade bakåtvända stolarna tar massor med plats för framförvarande, så köp en femserie, något annat är dumt. Med rätt vagn (typ Teutonia Mistral, Urban Jungle, Phil & Ted osv) går det utmärkt att få in grejorna i bagaget på en sedan. Man blir dock något av en logistisk expert med två barnvagnar och två veckors semesterpackning :)
Jag hade nog satsat på en 7-serie.
Visa användare
427
Marcus555
X5 xDrive 40d M-sport -14
Audi A3 SB 1,8 TFSI -18
köp en X5 och släng ut baksätet - in med allt inkl "kärringen" via bakluckan! Kan det vara ngt???

Själv anser jag ju att touringen är mer sportig än sedanen på E46... sedanen är dessutom lika vanlig som V70 idag ju...

Ma
59
Mathie
E46 Cab-04
E61-07
Jag hade satsat på en kombi utan att tveka!

Vill du göra det enkelt för dig, köp en 5-serie touring!
Vill du göra det lite mindre enkelt köp en 5-serie sedan eller 3-serie touring!
Vill du ha det jobbigt köp en 3-serie sedan….
Vill du ha det otroligt jobbigt, behåll cupén!
Vill du göra det omöjligt för dig men ha en otroligt körglad bil, köp en Mini Cooper ;-)!

Jag har gjort det enklast möjliga för mig, köpt en Grand Espacé.
Två killar på 4 & 2 år tar plats, speciellt två barnvagnar.

Espacén skall nu bytas ut mot en 520 dT-07, inga barnvagnar så det är ok
med ”lite” coolare bil .

Men det är ”guld” värt att kunna åka och handla eller på semester med barnvagn(ar) och inte
bry sig om man har tillräcklig plats. Det är alltid lika roligt att se familjefadern på parkeringen som monterar isär barnvagnen för att få plats med den i bagaget på en sedan.

Allting har sin tid, det är bara att acceptera det!

Själv har jag längtat efter en kul bil i fyra år efter det att jag sålde min TT, och nu har tiden kommit och jag har haft möjligheten att förverkliga det.

Slutsats, gör det enkelt för dig!

Min CAB Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hade tidigare ett antal 2-dörrars sportigare bilar men efter en vistelse i USA då vi hade en SUV i två år så blev man fort ganska bortskämd med att ha gott om plats att lasta i. Vi var t ex på en 4-dagars bilsemester och passerade ett IKEA-varuhus. Snabbt in för lite köttbullar och sedan hittade vi ju lite andra saker vi behövde. Inga problem trots att några resväskor redan låg i bagaget...

Väl hemma i Sverige så var det ganska självklart att köpa en kombi trots att vi varken hade villa eller barn. För att få lite behållning bakom raten blev det en 540iAT E39. Sedan dess har det blivit ett par kombibilar till och när vi förra året behövde en andrabil så blev det helt enkelt en E46T, mycket pga att vi nu har ett barn och man vill kunna få med sig vagn och övrig utrustning oavsett vilken bil man tar.

Sen ska man ju komma ihåg att det där med stora barnvagnar är en övergående fas och ganska fort går man över till mindre sittvagnar som tar minimalt med plats. Då och då tar vi den stora vagnen då den är bättre att sova i samt går att köra bättre i terrängen.

Personligen så skulle jag rekomendera E39T framför E46T om man ska transportera barn, barnvagnar + övr utrustning. Självklart så går det att få in det mesta i en E46T men livet blir enklare med en E39T. Hade också en V70 -02 ett tag och den är utan tvekan mer praktisk än E39T men man ska ju trivas även bakom ratten.

Sen tycker jag som Marcus att BMW's Touringmodeller är väl så snygga som sedanerna. Så nästa bilar lär bli E61 respektive E91...

___
//Ulf
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är ni inte särskild långa så räcker det en e46 touring. Och om jag inte är helt ute o seglar så vill du gärna ha lite sportig bmw med tanle bla annat motoralternativ du är ute efter och att du kommer sakna cupen modelen. Så leta efter en sportig 330 touring i tyskland så kommer du trivas med din nya bil.
Jag saknar min så mycket....sportigheten kan man glöma i 5 serie känns det så. Men så är det när man fick veta att det är tvillingar.

MvH Bmw 4-ever
Lycklig tvillingfar
Den viktigaste skillnaden på att lasta i E39 touring och E46 touring är att många barnvagnar går in på längden i E39, vilket gör det vääldigt mycket lättare att få in övriga saker i bilen
Ma
91
Maco
525iT-04 E61
Oj Oj! Intressant läsning, alltid lika stor respons och bra synpunkter när man ställer en fråga här på forumet, det är man tacksam för.

Brukar bila ner till Grekland varje år ( de senaste 5 iallafall) blir nog inget denna sommar med tanke på tillökningen ,men säkert året därpå.
Det har varit klockrent med coupen när vi är 2, glida hela vägen ner till Italien och sen färja över...
Det lutar nog åt en E61 eller sen E39 med 3,0 motor. Är en stor fantast av E46 men man vill nog gärna ha lite mer "space", så känns det just nu.
Men jag skall nog ändå ta en titt på någon 330T.
Sen 7-serien.... Har inte funderat på den, ärligt talat så kan kan jag inte mycket om denna model. Känns lite väl mycket som en "direktörs" bil. Så långt har jag inte kommit. Än:) X5:an faller mig inte alls i smaken.
Det enda som är säkert är att det blir en BMW och att jag kommer att sakna e46 coupen enormt... enligt mig den mest stilrena karossen när det gäller BMW.

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
personligen så tycker jag att kombin är både snygg o praktisk,har barn så är det välldigt praktiskt.en barnvagn tar mycket plats,sedan är det inte mycket till packning o packa mer.såvida man inte vill packa sitt bagage på taket som våra polska bärplockare gör på sommarn.men har man då äldre barn 1-2 så finns det kanske ingen anledning skaffa sig en kombi.man nu snackar jag för min egen del,vad jag tycker är bäst.har själv en e39 523t 98och är hel nöjd med den(familjeracern)...
Ru
21
RuneL
2001 330ci
Hejsa,

jeg har en E46 coupe, og venter barn med leverance til maj. Det er planen at beholde coupéen så længe som muligt.
Min fru og jeg har just købt en barnevogn som passer bagi coupéen, nemlig en emmaljunga city cross. Det er ikke verdens største barnevogn, men på den anden side syns jeg ikke det giver mening at lade et indkøb til 5000 kr diktere over en investering på 200 - 300.000 kr i bil.

Jeg overvejer selv at skifte til en sedan, da jeg godt kan se det er praktisk at man kan komme ind til en barnestol på bagsædet, uden at skulle kravle om bag i bilen. En kombi bliver det aldrig. De er så jävla fula!

/Rune
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.