AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.335

min 540 drar tjuvström

Sida 1 av 2
Hon vill inte gå och lägga sig lilla gumman, men om jag plockar säkring nr 9 som är till klima-fläkt panelen verkar den somna efter en kvart, när jag sätter tillbaka den så klickar det lite typ som ett relä. Gaskolvarn till bakluckan har nyss gett sig kan det vara nån samverkan med tjuvdragningen????? om jag inte laddar batteriet på typ 5 dagar så startar den inte (batteriet är ganska nytt) tack på förhand alla bmw älskare
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vad jag har hört så kan ett ej 100%-igt fläktmotstånd vara boven. Har du några problem med att fläkthastigheten går lite upp och ner som den vill när du är ute och kör?

Vad som händer är ju i så fall att fläkten kan leva sitt eget liv även när bilen är parkerad och då kan den tjuvdra ström.

Har själv då och då problem med mitt fläktmotstånd och har det senaste året haft två oförklarliga urladdade batterier.

___
//Ulf
jag böt fläktmotstånd för ca ett år sedan, hur kan man testa om det är det som är boven???
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Jag har oxå haft problem med att batteriet försvagats, fast först efter 1-2 veckor.
Jag trodde först att det var något fel så jag:

1. bytte till nytt batteri.
2. mätte strömmen till 0.03 A efter 16 min då viloläget inträtt.
3. spänningen är 14.15 V med AC-läget på och motorn igång.
4. batteriet blir bra om man kör 4-5 mil.

Så i mitt fall har jag konstaterat att problemet ligger i att
det är lite kallt nu på vintern i kombination med mycket kortkörningar
som är boven.

Svekke
Fläkten styrs av ett effektsteg med halvledare, fläktmotstånd finns inte på E39 och skulle isf inneburit omvänt problem, ingen fläkt utan på högsta läget osv. Det är fullt tänkbart att defekt effektsteg kan mata lite ström till fläkten vid avstängd bil, man får mäta separat på dess säkring isf, eller lyssna/känna om fläkten jobbar efter att man vridit av nyckeln.
30mA är ganska normalt efter att bilen gåt ner i sovläget, laddspänning 14,15V är också OK. Man får dock köra långt mera än 4-5 mil om man vill ladda batteriet fullt. 20-25 timmar behövs, och då blir extern laddare enklast.

FP
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Folke:

Jag mätte 0.02 A i viloläge fast då med larmet avslaget.
Jag tänkte att det var bäst att kolla att inte strömmen blev för hög med larmet
påslaget, så jag kollade det oxå och fick alltså 0.03 A med digitalt instrument.
Det där med 4-5 mil var bara att jag konstaterade att batteriet tog laddning
och blev piggare, inte att det blev fulladdat.

Jaja, det gäller att ha bra batteri med många Ah i våra E39:or :)

Svekke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

folke: gissar att det är samma som på E46? Hade även på denna problem med att fläktens hastighet kunde vara lite upp och ner. Fick det bytt för två veckor sedan och på kvittot står det "Motstånd för fläkt till värmeaggregat" som benämning av jobbet och på artikelbenämning står det "Slutsteg".

___
//Ulf
Det är i princip samma på alla bilar som har nån form av klimaautomatik där fläkten styrs steglöst, det sitter ett effektslutsteg som styr motorn. Det är precis som du skriver att 9 av 10 verkstäder och reservdelssäljare inte vet riktigt vad som sitter i bilarna. Spelar roll? Oftast kanske inte men det har en oerhörd betydelse vid t.ex felsökning. Nån gång måste man börja lära sig att elektronik ersätter mekanik i många sammanhang, det går betydligt lättare då vid felsökning och kommunikation med verkstad-servicemanualer-ev. datorhjälpmedel osv om man vet vad man söker efter eller mäter på osv.

FP
jag använde den på samma sett förra året och då funkade den fint, och jag böt effektsteget för precis ett år sen, dom kallade det för fläktmotstånd där jag köpte det ( på bmw)
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Faan! 540:in drog ur helt nu under natten, på ca 24h. Skulle ut o åka eftermiddags.. ca -20 grader under natten. Troligen stått o dragit 5-10 A hela tiden.. --> viloläget slog knappast på.

Då jag mätt har allt funkat bra, endast 30 mA. Intermittent fel. Stööön!

Hade iofs glömt att låsa bilen, men den borde väl gått ner i viloläge ändå?

Batteriet nästan helt tomt. Lyste svart i det där hålet på batteriet som normalt ska lysa grönt. Laddat 5h på 3-4 A och först nu börjar det lysa grönt.

Vad ska man göra? Vänta till sommaren? Fel som kommer och går är ju inte kul!

Svekke
Provat att ladda helt fullt med extern laddare? Kylan tar musten ur även friska (men halvladdade) batterier mera än man tror.

FP
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
folke, jag ger batteriet en 24h laddning nu så får vi se.

Annars får jag väl koppla ur säkring 9 (handskfacket) till kliman för att testa om det kan vara den som spökar ibland.

Annars är jag inne på att koppla ur cd-växlare och navi.

Svekke
ja eller kablarna till bakluckan, jag ska prova att byta mina få se om det funkar då.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
För den laddningsintresserade så mätte jag batterispänningen under laddningen.
Ber om ursäkt för de som *inte* råkar vara intresserade.. :)

När jag startade ladda batteriet låg spänningen på 12.9 V och där låg den sedan i kanske ca 8h. Vid midnatt började spänningen sakta stiga över 13 V.
Fr.o.m. i morse fick jag följande data:
08.41 13.83 V
09.00 13.85 V
09.15 13.90 V
09.27 13.96 V
10.06 14.11 V
10.55 14.35 V
11.17 14.47 V
11.39 14.61 V
12.01 14.80 V
12.23 14.93 V
13.03 15.09 V
13.30 15.25 V
14.28 15.33 V

Varefter jag skickade in batteriet i bilen igen.
Hmm man är nog inte riktigt frisk.. :)

Svekke
Mycket bra så bör alla göra, noga och med protokoll osv. Guldstjärna!
Men du bör kanske kolla intrumentet, det verkar visa lite högt. Laddaren bör avbryta vid 14,4-14,5V. Det är väl ingen simpel ostabbad garageladdare..?

FP
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Mätte spänningen med digitalt instrument. Laddaren är av fabrikat "Modernum" märkt att klara 9 A. Tror den är kanske 10 år gammal eller äldre. Röd ganska stor plåtlåda (2-3 mjölkpaket). Användes på gamla jenkebilen..

Strömmen låg från början på 3-3.5 A för att sluta på ca 1.5 A.

Svekke
Usch, "rys". Det är inte bra att ladda med dylika mer än kortvarigt, jag har nog skrivit det 50 ggr minst...) Batteriet gillar inte att forceras upp över 14,5-15V.
Gör man detta med batteriet inkopplad i bilen och råkar glömma lite för länge så blir det riktigt tråkigt och ofta stora hål i plånboken.

FP
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Tur att jag laddade inomhus då samt att jag avbröt. Blev ett jäkla skjut i batteriet kan jag säga. :)

Svekke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Nu har jag haft kliman bortkopplad (säkring 9 i handskfacket) borttagen i ca
en vecka och inga som helst problem med batteriet. Samma rungande kraft vid alla starttillfällen. Så nu i kväll satte jag ditt ett nytt effektsteg.

BMW artikel 64116923204 till priset 805 kr.

Återkommer hit om det blir mer problem med batteriet
men jag tror det är fixat nu.

Svekke
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Just det. Här finns instruktionerna:
Länk
Is
112
Isacsson
E61 09 530 X-drive
Hur går det för er?
Är det så att era kupéfläkar också går när bilen är avstängd ?

Bmw_4ever somnar din fläkt varje gång du rycker säkringen?
Min fläkt somna också om ibörjan när jag ryckte den säkringen (fast direkt) sen satte jag tillbaka den och den starta inte, men nu somnar den inte om när jag rycker säkringen, men jag har aldrig prövat å ha den ur

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.