AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
17.136

Inför Teoriprov, Hur beräkna tidsvinst per mil?

Sida 3 av 3
Paap Reeder
På 30-sträcka håller jag för det mesta alltid 30.

Var en gång med på en live-demo-körning.

Olika förare fick "grisnita" över en markerad linje först i 50 och sedan i 30.

Vid 50 så träffar främre stötfångaren babisen i barnvagnen med 30 knyck och vid 30 så kan mamman lugnt hinna dra handväskan i huven ... om hun sträcker ut armen litet extra ... så nog är det kvadraten på hastighetsökningen som gäller.

Det låter unikt men trafikpraktiskt fungerar det så har att det är mycket farligare att köra 50 på en 30-sträcka än att dra 150 på en 110-väg.

MVH /// Paap R

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Paap: Enligt teorin har du ca 2,8 ggr så lång bromssträcka i 50 som i 30, medan du "bara" har ca 1,9 ggr så lång 150 som i 110.

Och 25 ggr så lång i 150 som i 30.

Men så brukar det ju inte gå så många mammor med barnvagnar kors och tvärs över vägen där det är 110 km/h :)

Mugge: Bra inlägg om bromssträckorna som biltestarna mäter upp vs. körkortsteorin. Räknar man om dina Teknikens Värld-siffror till 90 km/h hamnar man ju bara runt 32 meter.

Vad säger körkortsboken om bromssträckan i vått väglag och gamla däck?

/ElakaKatten

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag är inte hemma just nu så jag kan inte kika efter med en gång. Men de är lite luriga, de preciserar inte under vilka förhållanden de mäter, utan skriver bara att bromssträckan blir betydligt långre när väglaget blir sämre, utan att gå djupare in på det. Jag vill minnas mig ha läst något om bromssträckor på över 100 meter vid haltväglag.

Transocean
Det är riktigt att det lönar sig att hålla jämn hastighet! Det gjorde jag kanske 4 år sen när jag körde sträckan Halmstad-Oslo i 2t 45min. Försökte hålla 150 som mätarfart under hela resan (sen kväll). Den riktiga hastigheten blir ju runt 145 i detta fall. Bilen var en Saab 9000 CD 2.0i 5vxl roströd med manuella hissar och plåtisar.

Juha
os
6
ostanfors
540 IA -97
Åter till ursprunglig fråga. Allt bygger ju egentligen på den ursprungliga formeln s = vxt, dvs sträckan är lika med hastigheten gånger tiden. Följaktligen blir då tiden (t) = sträckan (s) / hastigheten (v). Eftersom hastigheten anges i km/h är 3600 en omräkningsfaktor för att få svaret i sekunder (1h=60 min=3600s).

Hursomhelst, håller man bara formeln s = v x t i huvudet så klarar man alla dylika problem (men tänk på enheterna!).

Med Vänliga Hälsningar
B. Esserwisser

Jag sitter och pluggar till teorin och hittade till det här forumet för att få lite svar.
Jag vet inte om det bara är den här tråden eller om det gäller hela forumet men de flesta inlägg här verkar vara
ursäkter för att få köra för fort.

Skönt att se att mina tankar inte längre behöver klassas som fördomar.
Paap.. ang. att inte vara i vägen: Omkörning på insidan ÄR att vara i vägen och bryta mot lagen fast det verkar inte vara något probel här iofs.
Länk

I många av fallen är det ett överskott av ironi och en hel del cynism och såklart lever vi på fördomar, andras och våra egna. Majoriteten av trådarna är väldigt underhållande förutsatt att man behärskar ironi.

Det är oxå tacksamma offer som vägverket och polisen som får sina kängor då många (tyvärr inte alla) gånger det sunda förnuftet till slut vinner.

Hastighetsöverträdelser är idag ett fåtal förunnat då bensinpriset sätter käppar i hjulet för de flesta fullgasattacker och även böter blir kännbart med dagens prislappar.

Jag önskar dig all välgång med körkortet och jag lovar att du kommer att uppfatta många diskussioner här ur ett annat perspektiv när du haft ditt körkort ett tag.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
ja.
Ironi fattar de flesta men i skriven form borde man vara tydlig.
Jag tror inte att jag kommer uppfatta lagen annorlunda för att jag läser oftare här.
Jag gillar att köra fort och andra adrenalinstinna aktiviteter men var sak har sin plats.
Jag tror jag fattar vad du menar men det finns så mycket snedvridna tankar om trafikens lagar och så mycket frånvaro av respekt av lagarna från vissa så vid vissa körtillfällen har jag funderat på att för alltid bli cyklist.

Minst en gång varje dag så tävlar folk på gatorna här och igår blev en motorcyklist mat för undersidan av en bil.

Trööööött !!!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
ekfeldt: "Jag tror jag fattar vad du menar men det finns så mycket snedvridna tankar om trafikens lagar och så mycket frånvaro av respekt av lagarna från vissa så vid vissa körtillfällen har jag funderat på att för alltid bli cyklist."

Så du tänker alltså fortsätta vara den trafikant med minst respekt för trafiklagarna och närmast släkt med japanska Kamikaze-piloter?

(obs, ironi och sarkasm kan finnas i detta inlägg) =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.