|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Min föredetta sambo ska skriva teoriprovet på Torsdag och hon har problem med frågor av typen: "Hur stor är tidsvinsten per mil om du ökar från 70km/h till 90km/h?" Enligt hennes teoribok, görs beräkningen så här: (sträckanslängd*3600/hastighet 1) - (sträckanslängd*3600/hastighet 2) = (36000/70) - (36000/90) = tidsvinst i sekunder per mil = 114.28 sekunder = 1 min 54.28 sekunder. Om man nu inte brinner för matte, så är det lite knepigt att räkna ut detta i huvudet när man sitter i teorisalen och ska svara på frågorna. Jag vet att det fanns ett mycket enklare sätt att räkna ut detta som jag använde mig av när jag tog körkort för drygt 8 år sedan, bara det att jag inte kommer ihåg hur. Det var något i stil med att man kunde lägga på ett visst antal sekunder per körd mil för varje 10 km/h man ökade hastigheten. Man körde olika värden i hastighetsintervaller. Kommer inte ihåg som sagt. Någon som har tips att dela med sig av? | |
|
Varför finns sådana frågor med? Jag antar att de vill få folk att dra slutsatsen att det inte lönar sig värst myckt att höja farten, för knappt två minuter låter ju väldigt lite. Själv tänker jag så här: Om jag skall åka en 50-milasträcka och kan tjäna nästan två minuter per mil så kommer jag att spara ungefär en och en halv timme. Med andra ord höjer jag självklart farten. Ursäkta om det var lite off-topic. Tyvärr känner jag inte till något bättre eller enklare sätt att besvara frågan än det du redan givit. |
|
|
Måste de räkna ut det i huvudet? Får de inte använda sig av miniräknare? Det är möjligt att det finns en tumregel för tidsvinsten, men det kommer bara att kunna ge dig det ungefärliga värdet, så det beror på hur frågan ser ut, om det krävs ett exakt svar eller inte, och om även uträkningen måste redovisas (vilket inte är särskilt troligt, eftersom det bara är ett körkortsprov). |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Igentligen är just den formeln du visar enklast att räkna på! Allt annat krånglar bara till det! 3600 är ju antalet sekunder på en timme. Men håller med de övriga att detta har man inte en minsta användning för, så länge man inte kör budbil och struntar i hastighetsbegränsningarna! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
Nu var det väldigt länge sedan jag skrev teorin men om jag inte missminner mig så har man en viss tidspress, 65 frågor att besvara på ca 45 min eller så. Då kan man inte lägga 5 minuter på huvudräkning. Frågorna ser ut som den jag skrev ovan, och så har man 4 alternativ att välja mellan. 25% chans att gissa rätt. Sedan kan man diskutera om varför detta är viktigt på teoriprovet, men det känns tråkigt om man skulle missa teorin pga bristade kunskaper i huvudräkning. |
|
|
Men får de alltså inte använda sig av miniräknare? Det känns ju märkligt att det skulle vara kunskaperna i huvudräkning som mäts. Det är ju förstås tänkbart att det är meningen att de ska memorera tidsskillnaden mellan vissa hastigheter, t ex 50-70 eller 70-90 |
|
Paap Reeder |
1 min 54 sek blir i runda slängar 2 min. Således: 50-> 70 ger 3, 5 min i tidsvinst 70->90 ger 2 min tidsvinst 100->120 ger 1 min vinst 150->170 ger 0,5 min i tidsvinst ... de två sista är nog ingen risk att vv frågar efter Jag vill väl inte ta det fulla ansvaret för hennes KK eller icke KK men gissar vv bara vill få fram storleksordningarna. Med dessa 4 värden tror jag man har bra på fötterna. (Mugge kolla mina värden dock innan ...) Måste fanken börja köra saktare ty skulle man torska så man måste göra om allt detta med ABCE ... det kommer att bli sparkstöttning långeliga tider. MVH /// Paap R |
|
Jag slängde ihop en excelfil som räknar enligt formeln ovan: Länk Paaps siffror verkar inte helt tokiga. Paap, numera har de lagt till ett moment till som man måste klara innan man får körkortet, nämligen något de kallar för Eco-driving. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vad innebär det då Mugge? "Att man kliver ur bilen, låser dörren och promenerar till sitt mål!" hehe! Antar att det har att göra med att orsaka fler köer!! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
Jag har inte koll på exakt vad Ecodriving innebär.... men om jag förstod det någorlunda rätt så ska man starta på första växeln som planerat, gasa ca 60% till 3000 rpm innan man växlar upp 2 steg. Man ska alltså hoppa över alla växlar med jämna nummer. Så ska man köra på det viset tills man kommer upp i den hastighet man ska hålla och peta i högsta möjliga växel och hålla hastigheten. Man ska planera sin körning på ett sådant sätt att man undviker att bromsa och rullar fram (motorbroms) så mycket som möjligt och så vidare. Som sagt, jag tycker inte att det låter helt genomtänkt. |
|
|
Bättre att först lära sig köra bil och kunna hantera denna i trafiken. När man väl får lite rutin på detta efter några år så kan ju dom som så önskar experimentera med att hoppa över växlar och liknande. ___ //Ulf |
|
|
Det som Mugge kallar Ecodriving är det som sedan ett tag rekommenderas för att spara bränsle. Öka hastigheten rätt hastigt, hoppa över en växel och upprepa det. Jag använder det som en ursäkt för att köra full kickdown till maxhastighet + moms även om jag skäms lite och vet att jag vantolkar rådet, men det är ju så roligt att göra när man har V8! :) I samma anda finns rådet att föraren när denne närmar sig en korsning, ska släppa upp gasen och motorbromsa in mot korsningen. Har man tur slår ljuset om och man behöver inte accelerera upp bilen lika mycket. Kallas ibland finsk körning (tror jag). Mvh Mikael |
|
|
M635: helt rätt gissat! inte undra på att köerna bara växer. mugge: i teori boken står vilka vinster man får om man ökar från en viss hastighet till en annan. be henne lägga det på minnet så kommer det nog att ordna sig. önskar henne lycka till!!! som nockenwell nämnde, vill de bara få oss och tro att man tjänar inget tidsvinst, eller väldigt lite i alla fall. |
|
kicken |
som tidigare sagt :varför i hel-ete finns det sådana frågor?? ..det är så fånigt . vadå tidsvinst?? ponera att du ska köra "blåsa" 60mil direkt, vad har farten för betydelse? hmm! jo om det är fin trafik,sommar, natten då kan du tjäna 15 minuter typ..?? om du rullar hela tiden, ofta när man åker samma distanser med bimmern så : ett stopp för att "tömma en blåsa" =att alla husvagnar /lastbilar o.s.v åker förbi i en "herrans fart" ?? (det måste ett sinnesjukt argument för att hålla farten nere) vägbyggen och elände! det är nog inte mycket annat att välja på än att följa trafikrytmen. som finns i verkligheten:-) |
|
Inte anser väl körskolorna att man ska dra på ettans växel??? Helt sjukt i så fall, tvåan ok, men ettans växel är ju bara för att få bilen att börja rulla... *BAWORAK* |
|
|
kicken: Jag vill minnas att diskussionen fanns med för att visa hur lite tid man vinner genom att öka hastigheten från t ex 90 till 110, samtidigt som riskerna för allvarliga olyckor och påverkan på miljön ökar markant. Innan ni hoppar på mig - det var bilskolans argumentation, inte min. Själv försöker jag hålla en bekväm trafikrytm och gasar lite extra när jag känner för det :) När man har pendlat så länge som jag slutar man jaga minuter, om jag kör 140 istället för 120 tar det 40 minuter till jobbet istället för 45. Big deal... /ElakaKatten |
|
|
när la de till eco driving det fanns inte när min sambo körde upp i slutet av dec. |
|
|
När vi ändå skriver om minuter och matematik och tidsvinst. Tidsvinst/år för vid 5 minuters förkortad resväg: 5min * 2ggr * 5dagar * 47veckor = 2350 minuter = 40 timmar = 1 arbetsvecka = Hela LOTR extended version ca 4,5 gånger. Det blir en del tid i aggegerad form, men så kanske man inte ska räkna på teoriprovet :) Mvh Mikael |
|
|
lol @ Mikael ;-) |
|
|
Haha, en extra veckas semester per år för fortkörare alltså =). |
|
|
fanns inte just det exemplet med i körkortsboken? i så fall är väl tanken att man ska memorera siffran, dvs. tidsvinsten. /Lars Don't adapt to the road. Be the road. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.