AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
24.221

320ci vs saab 9-3 aero?

Sida 3 av 4
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Vad jag menade är alltså att 362 Nm på drivhjulen inte räcker till mycket. Vad Rototest måste ha avsett är att det vridmoment de mätte upp på drivhjulen motsvarade 362 Nm på vevaxeln efter omräkningar p grund av utväxlingsförhållandena i växellåda, slutväxel, osv.
Men det jag framför allt ville ha sagt är att 133 hk vid 40 km/h räcker långt. Som jag min uträkning visar skulle du inte ha haft nytta av särdeles mycket mer effekt i den farten, eftersom du bara skulle ha drabbats av hjulspinn. Effektuppgiften (133 hk) talar för att bilen skall accelerera så att det känns i ryggen. Jag tror inte att en Honda Civic Type R är i närheten av 270 hk vid 40 km/h på tvåan.
No
5.161
Nockenwelle
Men framför allt, vad i det du skrivit kan förklaras av vridmoment och inte av effekt?
Gt
425
Gti-manen
Saab 9-5 Aero 05 Hirsch 300 hk 400 nm
Jag tror inte att en Honda Civic Type R är i närheten av 270 hk vid 40 km/h på tvåan.
-----------------------
Jag kör på 2an han körde på 1an det motsvarar 270 häst ?? ,som i alla andra sugmotorer som inte har något större vrid,måste varvas.

Som jag sa innan jag är ingen expert på detta ,jag förklara bara vart jag har haft nytta av vridet av mina turbo bilar jag haft.Det är lätt att allt blir missförstånd.

Denna 320 som vi snackar om,jag körden race mot han på skoj alltså jag ligger på 6an vid 80 km/h han med 3an billarna är helt jämna.Detta är bra med vrid och hade jag velat göra saken enklare så hade jag växlat ner och kört ifrån han.

Som i denna race som vi snackar om,hade inte vridet spelat nån roll så blir skulle det blir helt jämnt om man tänker på att Bmw kör med 100 kg lättare och ca 30 hkr mindre.

Som sagt det återstår att se,men denna Saab har kört ifrån 330 231 hkr.

Jag har provat köra mot en 330 med min gammla Gti,hur tror du reslutatet va ?

Mvh

Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
vridet har inget att komma med utan effekten. och effekten kan klara sig utan nån större vrid. dvs att effekten har den största betydelsen.och så kommer det vara också.

angående saaben vs bmw. det här blir inte nån 330 längre.den blir mycket giftigare än både 330 och 540. 320 väger 1440kg förresten (med föraren)
No
5.161
Nockenwelle
Jag tror du blandar ihop flera begrepp. Läs gärna denna tråd:

Länk

Effekt är effekt vid det aktuella varvtalet, precis som vridmoment är vridmoment vid det aktuella varvtalet. Den effekt du har vid det aktuella varvtalet avgör prestandan i det aktuella ögonblicket. Låt oss ta ett hypotetiskt exempel. Vi har två bilar, A och B, de är likadana i fråga allt utom motor. Bil A har en motor som ger 400 Nm hela varvtalsregistret upp till 4000 rpm, där den slutar varva. Denna motor ger således maximalt 228 hk. Bil B har en motor som ger 200 Nm hela vägen upp till 8000 rpm, där den slutar varva. Även denna ger maximalt 228 hk. Bägge bilarna har lika många växlar och de har getts sådana utväxlingar att växlingspunkterna ligger vid samma hastighet. Vilken av dessa bilar har bäst prestanda, bredast register, bäst segdragning, osv. Läs gärna tråden i länken ovan. Där finns all information som behövs för att svara på frågan.

BTW, hur kommer det sig att Civic:en ger 270 hk, det gör den inte i original.

Gt
425
Gti-manen
Nockenwell

Ska läsa det så fort jag får tid.Måste blandat ihop allting nu.Måste ta god tid på mig för att förstå det hela,för att det verkar inte som jag trodde.

Tack för hjälp.

Angående Ctr:Lägger man över 100000 kr på motor så kan det lätt bli 270 ;)

Ha det bra

Mvh Kemo
No
5.161
Nockenwelle
Jo, jag anade att något var gjort med motorn, men det gör det vanskligare att jämföra, för en trimmad motor är ofta mer känslig för exempelvis atmosfäriska variationer.
Tack för att du förklarade på ett så pedagogiskt sätt nockenwelle, är du lärare? :)

Sådär ville jag också förklara!
Piskade en chippad gti 5a här om dan, hah gav han tom försprång. han hade inget att säga till om där iaf..

/// Bimmarkomanen
No
5.161
Nockenwelle
Printscreen, lärarutbildning eller yrkeserfarenhet från undervisningens värld har jag inte.
Gt
425
Gti-manen
Bimmer330ci

Varför kan du inte hålla dig vid sanningen ??

330 01 Vs 9-5 Aero åker helt jämnt enligt Flåklypa som har provat och då körde han till o med 00 vilket är segare än 04.

Här har du två filmer ,hur det gick när jag hade min Gti mot en Saab 9-5 Aero

Länk Ca 3 billängder försprång för Saaben

Länk Här kör han med 3an jag med 4an..

Sen här har du en race mot S4 344 hkr

Länk

Här har du mot en Civic som ligger på nästan lika mycket effekt som din 330 ooch som väger 1250 kg inkl förrare

Länk

Och här är en film till
Länk

Om din 330 går bättre än dem bilarna jag körde mot så Grattis.En sak vet jag i alla fall en 330 har inte ett suck mot Turbo chipade bilar tyvär.

Jag har kört mot en sån och han vart bakom mycket.Cado på forumet vet hur min chipad Gti gick och han har suttit i S4 344 hkr på filmen.

Mvh

Ci
531
CiM
325ciM-04
funderar på att trimma ungens spark cyckel. GTI-manen, skulle du vilja köra ett race då?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
De flesta förstår nog att "Bimmer 330ci" slängde fram en provokation här. Möjligen vinner en 330 öven en chippad golf från 0 och upp till 120-130 km/h, beroende på bakhjulsdriftens betydelse vid starten men inte efter det. Och från rullande blir nog resultatet som för aeron i första filmen. Det är ju som tidigare bekräftat väldigt jämt mellan en 330 och en 9-5 aero.
Gt
425
Gti-manen
LexCom

Tänkte på det oxå faktiskt.Helt sant det du skriver.

Jag har inte provat köra med mi Gti från start för att jag är kass på det,men kollar man på siffror på en Chipad Gti så går den 0-100 på 6.3 sec min gammla med mtm steg 1.Vad klarar en 330 0-100 ??Jag skulle få pisk alla dagar i veckan av en 330 från start.

Mvh
f"underar på att trimma ungens spark cyckel. GTI-manen, skulle du vilja köra ett race då?"

CiM

Jag ställer upp mot både sparkcykeln o din bmw
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
hahaha Basti nu har du konkurrans CiM
Mo
460
Monster Femma
Ex M5 E39 Kelleners
Basti
jag tror han tar dig i starten me sparkcykel om den har steg 3. men du borde ta över försprånget efter 120-130, om du nu inte växlar fel
Ci
531
CiM
325ciM-04
hehehe basti. trampar jag på en öm tå?

om jag behöver hävda mig, går jag till en folka forum. sandlådan lämnade jag för många år sedan, hehehe
inga ömma tår här inte, men fick för mig att det var du som började med sandlådenivån.......
Lol grabbar lägg ner nu.. Gti-mannen: man kan lätt se att saaben lät dig vinna LOL d va d konstigaste racet någonsin. Det kommenteras tom på youtube som du kan se så d e nog inte bara jag som e lite fundersam ;)

Btw..s4 lekte bara lite, så lägg ner snacket..ingen köper detta.

/// Bimmarkomanen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.