|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Min I-Drive i en 525i -05 har slutat att ta emot trfikinformation. Vad kan detta bero på? Nu visas aldrig några meddelanden längre. Varför? | |
|
Kan det vara så att du bytt kart-CD/DVD nyligen? Mvh Björn |
|
|
Gäller det navi professional el business..?? |
|
|
det kan bero på var du bor , när det är vikarier på radion ,sominte kan systemen så skickat inte dom ut TMC meddelanden , i Göteborg sker det under jul och påsk tider , har talat med SR om problemet . |
|
|
Det är en professionel och jag bor i göteborg. Det har alltså varit så här länge... Är det SR som står för trafikmeddelanden? /Göran |
|
|
Du har powerpost Göran! Kan vara som bmw145 skriver! |
|
|
Idag har det fungerat i Göteborg , kolla att du har TMC aktiverat i inställningar i bilen menyn och att bokstäverna TMC syns i din display , titta även att TP är aktivt , Det bruka strula i Göteborg när det är vikarier på SR under storhelger. |
|
|
Om det råkar vara vikarer på SR Göteborg har inte så mycket att göra med om TMC fungerar eller ej... Det verkar som om bmw145 blandat ihop RDS-TMC med RDS-funktionen för trafikmeddelanden. I Sverige är det Vägverket som ansvarar för TMC-tjänsten helt utan inblandning av Sveriges Radio. Vägverket tillsammans med Teracom skickar ut kodade RDS-meddelanden på P3-kanalen, som mottagaren (navigationssystemet) avkodar och visar, t.ex. som en ikon på en karta eller som ett textmeddelande. För att kunna ta emot RDS-TMC-meddelanden krävs ett navigationssystem med RDS-TMC. RDS-TMC, som står för ”Radio Data System – Traffic Message Channel”, är ett sätt att digitalt sända ut trafikmeddelanden via det vanliga FM-radionätet. Läs mer om RDS-TMC hos Vägverket: Länk Det som däremot hanteras av Sveriges Radios trafikredaktioner är att sända ut information vid t.ex. trafikstörningar. Om meddelandet är av allvarligare art aktiverar man RDS-funktionen "Trafikmeddelande". Om man på sin helt vanliga RDS-radio har TA-funktionen aktiverad, byter radion då automatiskt till den kanal där meddelandet sänds. (Och tillbaka till det man lyssnade på innan när meddelandet är slut). Dessa två funktioner har alltså ingenting gemensamt förutom att båda sänds över FM-bandet genom Teracoms försorg. |
|
|
Tack för tillrätta visningen , kanske jag har fel , men , när det är köer i GTB , så brukar det komma in i bilens system ochman blir om dirigerad, det fungerar perfekt oftast , dock inte alltid under stor helger , skall läsa på. Kan DLux ge tips åt Göran Åhlander ? |
|
|
Jag har fortfarande inte fått svar på mitt problem... Det är alltså inte vanlig radio meddelanden som är problemet... Det är text och ikonerna på kartan som strular... alltså navigatorn. Det är fortfarande såhär och vet inte vad felet är! / Göran Åhlander |
|
|
KOlla med BMW, RÄTT kille på verkstan , med en -05 så har du garantin kvar , jag var <_> malmö idag och fick all info om "skit" väder och annat via gps. bl.a. branden på Sperlingsgatan !!! |
|
|
Texten som lyder 'TMC' i mitten av understa raden på skärmen, är färgen på den grön, röd, eller ljusblå? Grön betyder att allt är OK och meddelanden tas emot. Röd betyder att att något är riktigt fel, inte säker på vad Blå betyder att ingen signal mottas eller kartskivan inte innehåller TMC-data. Jag har fullt fungerande TMC i min och jag har för mig att texten går från blå via röd ett kort ögonblick till grön vid uppstart. Mvh Björn |
|
|
För det första så står det inte "TMC" över huvud taget det enda det står lite längre till vänster är "TP". All text i längst ner är vit. Jag vet fortfarande inte vad som är fel... Kan navigationsskivan vara för gammal? Kanske behöver uppdateras? När jaag aktiverar "TMC" i inställningar händer ingenting inte heller när jag stänger av "TMC". /Göran |
|
|
Litet lurigt det här, jag kollade på z4 c:n TMC fungerar på P3 (TMC i grön färg) när jag har en annan kanal P4 är röd färg ( ingen info) , när jag lyssnar på P4 och ställer in RDS-TMC på menyen byter den till P3 och börjar funka . Alltså får jag alltid in TMC info på min 530 , men på min Z4 c måste jag lyssna P3 för att få in TMC info . Skall tala med BMW om detta .skicka gärna mera infop om hur det går för er , skall hålla er informerade om detta . |
|
|
Du menar alltså att man måste lyssna på den radiokanal som tar emot TMC för att man ska kunna få information? Förklara gärna mer... Problemet fortfarnde inte löst... Vilkförbättringar får man om man uppdaterar navi-skivan? /Göran |
|
|
I min 530 spelar det igen roll vilken kanal man lyssnar på , men z4c måste jag lyssn apå P3 för att få TMC , har ställt frågan till BMW GTB väntar på svar |
|
|
Du får gärna berätta för mig bmw145 vad bmw i gbg säger om problemet... Det vore till stor hjälp! Du förresten vad kostade din coupe? Vilken motor? Grymt snygg... /Göran |
|
|
Jag skall hålla dig informerad om vad som händer, Tack för komplimangen , den är en garage bil nu så jag väntar på att det skall bil varmare . Vad den kostar … det är med en 3.0 si motor och växellåda med paddlar , var faktiskt några gånger i Halmstad med den i höst före det blev ”garage bil” av den. Det är som att köra go-kart med Air con och stereo, skit skoj |
|
|
Nu är detta problem löst! Tack alla för hjälpen! /Göran |
|
|
VAd gjorde Du , dela med dig av din ny vunna kunskap? |
|
|
Jag satte på radiokanalen P3 och valde sedan den kanalen för att ta emot TMC. Efter det fungerade TMC som vanligt och jag kunde lyssna på vilken radiokanal som helst. Däremot är "TMC texten" vit och inte någon annan färg varför? Har hört att den ska vara blå, röd eller grön? Fungerar utmärkt nu!!! /Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.