|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Min M5 klarade inte senaste besiktningen med anmärkning på högt HC-värde. Tomgången blir orolig när motorn kommit upp i temp. Vad skall jag börja med att titta på? Kan luftmassemätaren eller lamdan ha något med saken att göra? Några andra tips? mvh Johan | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Bruka sökfunktionen! Finns massor av inlägg beträffande höga HC värden här inne! Men jag antar att du är på rätt spår! |
| Vilka var dina värden? Har du kollat upp fördelarlock/rotor/tändkablar/tändstift?Låter som om du skulle kunna ha tändningsmissar? Lambdan kan du byta med gott samvete då dessa till viss del kan betraktas som "förbrukningsartikel". Hade själv helknasiga avgasvärden på min bil tidigare (alla värden fel), i det fallet blev alla värden bra efter byte av lambdasond | |
|
Har precis köpt bilen i detta skick och beställde senaste besikningsprotokollet: 3. CO-halt tomgång, för hög. 4. HC-halt tomgång, för hög. 5. CO-halt förhöjd tomgång, för hög. 6. Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktigt. CO 0,7 (0,5) HC 630 (100) CO 2500 0,6 (0,3) LAMBDA 1,05 (0,97-1,03) Inte en siffra rätt... Jag misstänker att kattarna kan vara rensade.. Kan man få dessa värden då? Finns det något sätt att kolla detta? Annars är väl lamdan trolig orsak med tanke på den oroliga tomgången? Fungerar en universal lamda från tex Mekonomen? Jag har sökt här på forumet och försökt lära mig en del men det är skönt att ha en egen tråd under felsökningens gång. Jag är inte så hemma på sånt här.. |
|
| Liknar mina värden med defekt lambdasond! Hade typ CO1=2.1,C02=1.5,HC=300,Lambda=1.05, minst inte exakta värden men det var i de trakterna! Efter byte till ny sond (ej BMW original dock, utan en original-identisk sond från USA av märket DENSO) blev värdena: CO1=0,CO2=0.1,HC=40,Lambda=1.03. Originalsond kostar runt 2000kr, ett tips är att köpa DENSO sonden från Länk . När jag beställde blev det ca 600kr billigare (inkl frakt,tull & mms) än om jag hade köpt från BMW, dessutom ser sonden "bättre" ut, dvs den har en "perforerad" känselkropp istället för en i princip helmantlad som är fallet med originalsonden | |
|
Hej! Tja, rensade kattar kunde vara en del av förklaringen, men inte hela. T.ex så hög CO är tecken på ofullständig förbränning och detta rensas inte av katalysatorn vad jag vet så jag skulle tippa att lambdan är defekt. Högt HC tyder ju också på oförbränt bränsle. Det finns en tråd om mekonomen-lambda här på forumet. På en 3.6 är även fördelare och rotor vanliga källor till misständning och driftstörningar, det är väldigt många som inte fattar att dessa är slitdelar och när bilen faller utanför regelbunden service hos kompetent verkstad så blir det aldrig bytt, tippar att det är väldigt många M5 som går med orig. fördelare och rotor..... MVH: Sakke |
|
|
Hög HC och tomgången blir orolig när motorn kommit upp i temp. Min beter sig precis lika. //Ticco.com |
|
| Ticco: Lite "orolig" tomgång är ju normalt på en S38, men det ska absolut inte vara märkbart på varvräknaren eller för örat. Skulle gissa att min tomgång "rullar" lite säg +-25rpm eller så, men varvräknaren nålen står still... | |
| Tillägg: Självklart ändras inte tomgången beroende på om motorn eller varm elle ej utan den är alltid "likadan"... | |
|
Nålen står still, men det är hör och kännbart. //Ticco.com |
|
| Ticco: Ok...Låter iofs normalt, S38 går inte direkt silkeslent på tomgång...Hur är din bils tomgång jämfört med andra likadana?Markant skillnad?Vad är dina avgasvärden ungefär? | |
|
Har inte jämfört med några andra ännu. Kommer bara ihåg att vid senaste mätningen så låg HC på 200. //Ticco.com |
|
| Ok..200 i HC säger ju inte så mycket egentligen så länge man inte vet hur övriga värden var...Som jag skrivit tidigare så finns det god chans att det "bara" är lambdasonden som gett sig om dina värden påminner om de som min bil hade med defekt sond. Vad jag upptäckte var att min bil "spottade" ur sig betydligt "torrare" avgaser med den nya sonden. Med den gamla kunde man hålla handen bakom efter en längre tur o kunde känna hur det kom vatten/vätska på handen (verkade vara vatten iaf för det smaka eller lukta inget). Med den nya sonden är avgaserna i princip "torra", så känn med handen bakom avgasröret blir du blöt om handen så är min gissning att sonden är kass:-) | |
| Är det samma lamda och luftmassemätare som på övriga E34 typ 520 och 525? Skulle ju vara praktiskt att bara kunna testa utan att köpa... | |
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Luftmassemätaren är inte av samma typ, M5 orna använder sig av LMM med platinumtråd vilket inte de övriga av ovanstående gör (vad jag vet) Lambda är jag osäker på! MVH Patrik E24 ///Med prestanda Länk |
|
OM den "flåsar" så är det med stor sannolikhet luftmassemätaren. Den kan man serva istället för att köpa ny. Det finns bra guide i forumet. Rengör givaren i luftloppet och flytta givarna på kolet så de åker på en fräschare bana. Då borde den sluta flåsa på tomgång. Funkade på min bil och var helt gratis service som jag gjorde själv :-) |
|
|
Kan jag få dessa avgasvärden med fel på luftmassemätaren? Skall hämta bilen om en timme:-) |
|
| Återigen, kan jag få dessa avgasärden med felaktig LMM? Den tidigare ägaren har lagt i delsyntetisk olja. Detta kan väl inte ha någon betydelse eller? Finns det någon anledning till att köra på delsyntet? | |
|
Säkert, mäter LMM fel värden så får motorn fel blandnning. Motorn ska gå jämnt, annars är det kört med avgasvärdena. Går motorn jämnt? Serva den LMM du hr eller köp en nygammal på skroten. Att serva den är inte särskilt svårt. Börja med att rengöra givaren i luftburken och se om den går jämnare Tanka V-power, det sänker HC värdena något. |
|
| nja motorn går lite ojämt på tomgång när den kommit upp i temp och tvekar lite när man gasar till. | |
|
Kolla en enkel grej först: Innan lambdasonden är avgasröret liksom vågigt som en dammsugarslang ungefär. Kolla så det inte spruckit någonstans där. Då kommer det in luft, och lambdan tror att motorn inte får tillräckligt med soppa och fetar på blandningen helt i onödan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.